Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 3 november 2020

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Onderwerpen in het sociaal domein hangen nauw met elkaar samen. Als gemeente willen we ontschotting en samenhang tussen de verschillende wetgevingen (Participatiewet, Wmo en Jeugdwet). Daarom is een gezamenlijk advies richting het college van Burgemeester en Wethouders, waarbij het inwonersperspectief centraal staat, belangrijk. Om dit te realiseren start in het eerste kwartaal van 2021 een nieuwe integrale adviesraad voor het sociaal domein met en netwerk van inwoners met ervaring. De huidige vier adviesraden binnen het sociaal domein (Wmo-raad, Cliëntenraad Werk en Inkomen, Sportadviesraad en Kennisplatform Integratie en Burgerschap) zullen dan ontbonden worden, waarbij de bijbehorende onderwerpen door de nieuwe adviesraad opgepakt gaan worden. De nieuwe adviesraad besteedt in zijn adviezen aandacht aan de verschillende inwonersrollen in het algemeen, maar heeft de nadrukkelijke taak de belangen van inwoners, die direct afhankelijk zijn van (gemeentelijke) ondersteuning, te behartigen. Omdat deze integrale advisering door inwoners een nieuwe werkwijze is, is er een kwartiermaker gecontracteerd om de nieuwe adviesraad en de gemeentelijke organisatie hierbij te begeleiden.
    In overleg met betrokkenen zullen de huidige uitvoeringstaken van de bestaande adviesraden, die niet een onderdeel worden van de integrale adviesraad voor het sociaal domein, anders georganiseerd worden. Praktische advisering over de fysieke toegankelijkheid van gebouwen en de openbare ruimte wordt door de nieuwe Adviescommissie Fysieke Toegankelijkheid opgepakt.

  2. -

    Op 5 oktober 2020 zijn door de heer Elferink (PVV) art. 35 vragen gesteld over pleegzorg in het vrijwillig kader. Het college van B&W geeft antwoorden op deze vragen.

  3. -

    Op 7 oktober 2020 heeft de heer Elferink (PVV) artikel 35 vragen gesteld met betrekking tot de jeugdzorg en het wijkteam. Het college van B&W geeft antwoorden op deze vragen.

  4. -

  5. -

    Zowel landelijk als in Enschede zijn er regionaal gecontracteerde jeugdhulpaanbieders die financiele problemen hebben. De gemeente hecht groot belang aan het borgen van zorg voor jeugdigen en ouders die die zorg nodig hebben. Daarom wordt, naast het bewaken van de kwaliteit van de zorg, ook de financiele situatie van jeugdhulpaanbieders gemonitort en bewaakt via het regionaal contractmanagement.

  6. -

    Het gemeenteraadslid Arjan Brouwer van het Democratisch Platform Enschede heeft vragen gesteld over het partnerschap met Dalian. Het college heeft de beantwoording van die vragen vastgesteld.

  7. -

    De Rijksoverheid wil de kracht van regio’s in Nederland versterken. Dit kan met onder meer betere scholing, opleiding en meer werk voor de inwoners. Rijk en regio maken over deze plannen afspraken in de Regio Deals. Ook met de regio Twente is een Regio Deal gesloten. Onderdeel van die deal zijn de creatieve broedplaatsen. Het creëren van broedplaatsen moet bijdragen aan het stimuleren van een klimaat waarin creativiteit en innovatie voorop staan als extra impuls voor het vestigingsklimaat. Door een duidelijk hightech profiel neer te zetten, met activiteiten die een koppeling leggen tussen kunst, cultuur en technologie, wordt het aantrekkelijker voor technologische talenten zich hier (blijvend) te vestigen. Via de Provincie Overijssel heeft de rijksoverheid 2,11 miljoen euro beschikbaar gesteld voor creatieve broedplaatsen als onderdeel van de Regio Deal.
    De gemeente Enschede is namens de 14 Twentse gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van het projectplan en de verdeling van de subsidies. De uitkering van de subsidies gaat in verschillende tijdsvakken. De aanvragen voor het eerste tijdvak zijn beoordeeld en het besluit wie subsidie ontvangt is genomen. Hiermee zijn de vastgestelde plafondbudgetten voor het eerste tijdvak zo goed als bereikt.

  8. -

    Op basis van de Voorwaardenovereenkomst tussen de gemeente en FC Twente en de Stichting FC Twente is de instemming van de gemeente vereist voor een statutenwijziging van zowel FC Twente als de Stichting FC Twente.
    Voor wat betreft FC Twente 65 BV gaat het om wijzigingen die betrekking hebben op het toevoegen van een aantal besluiten door het bestuur (directie) die ofwel de voorafgaande goedkeuring van de AVA behoeven (besluiten m.b.t. de kernactiviteiten van FC Twente 65, de handelsnaam, lidmaatschap KNVB of overdracht van de FC Twente BV) of van de Raad van Commissarissen (besluiten tot het contracteren van spelers met een bruto jaarsalaris van meer dan 400.000 euro).
    Voor wat betreft de Stichting FC Twente 65 gaat het om het laten vervallen van de aanduiding ‘bestuurder V’ waar het betreft de op voordracht van Twente Verenigt benoemde bestuurder van de stichting.
    De toezichthouder van de gemeente heeft ingestemd met deze statutenwijzigingen.

  9. -

    Tetem kunstruimte is een onderzoekend presentatieplatform dat met ingang van 2021 onderdeel is van de landelijke culturele Basis InfraStructuur (BIS). De organisatie werkt vanuit de beeldende kunst in het bredere veld van digitale media, techniek, wetenschap en design. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor educatie en co-creatie. Tetem ontwikkelt, produceert, programmeert en realiseert onder andere tentoonstellingen, events, trainingen voor professionele makers en educatieve programma’s voor basisscholen en bibliotheken. Tetem is belangrijk voor Enschede als innovatieve en creatieve stad. De (gedeeltelijke of intelligente) lockdowns als gevolg van de coronapandemie hebben geleid tot een omzetverlies, doordat boekingen geannuleerd en trainings- en tentoonstellingsprogramma’s gesloten moesten worden. Tetem heeft veel gedaan om de bedrijfsvoering gezond te houden. Toch leidt dit omzetverlies tot acute liquiditeitsproblemen in het vierde kwartaal van 2020. Om aan de betalingsverplichtingen in november en december te kunnen voldoen verleent de gemeente aan  Tetem hiervoor eenmalig financiële ondersteuning vanuit de ontvangen compensatie van het rijk vanwege de coronapandemie.

  10. -

    Het is goed om van tijd tot tijd kijken of we op koers liggen met onze opgaven van de stad. We hebben daarom een onderzoek uit laten zetten met vragen over een check op de koers. Uit het onderzoek komt naar voren dat we in moeten blijven zetten op kwalitatieve groei (in tegenstelling tot kwantitatieve groei), groeien in inwoneraantal ambitieus lijkt gezien landelijke prognoses, Enschede zowel een woon- als werkstad is en dat er kansen liggen in een goede verbinding met de regio en het groeien over de grens. Het onderzoek biedt ook een analysekader voor de koers: wat zijn de belangrijkste zaken die we op moeten pakken en hoe hangt dit met elkaar samen? Hiermee krijgen we verdere handvatten voor onze lange termijn strategie.

  11. -

    Enschede telt alle stemmen van de Tweede Kamerverkiezing van 17 maart 2021 centraal in de Diekmanhal. De dag na de verkiezing worden alle stemmen op kandidaatsniveau geteld. Dit vergroot de betrouwbaarheid van de verkiezingsuitslag. De stembiljetten worden allemaal op dezelfde manier geteld. Het centraal tellen zorgt ervoor dat het gemeentelijk stembureau en belangstellenden de tellers kunnen controleren. De telplek wordt zo inricht dat tellers én toeschouwers op 1,5 meter afstand van elkaar blijven.
    Enschede doet opnieuw mee aan de proef van het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties. Net als ruim 60 andere gemeenten in Nederland.

  12. -

    Vrijdag 30 oktober jl heeft het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur van Technology Base gesproken over de discussie die ontstaan is tussen Twente Airport en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over het mogen vertrekken van de zes gestalde Boeings 747 van Lufthansa, zogenaamde wide-bodies. De raad wordt hierover geïnformeerd en het aanbod wordt gedaan om aan de hand van een technische sessie samen met de Staten ene toelichting te geven op het op te stellen feitenrelaas.

  13. -

    In het najaar van 2019 heeft de rekenkamercommissie Enschede meegedaan met een landelijke beleidscan om te kijken of de gemeentelijke beleidsplannen voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit het VN-verdrag. Het beleid van de gemeente Enschede is in het kader van dit onderzoek getoetst aan een analysekader dat door onderzoekers van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies en het College voor Rechten van de Mens is vastgesteld. Het college is gevraagd een reactie te geven op dit onderzoek. Door de extra werkzaamheden met betrekking tot de coronamaatregelen is het niet mogelijk geweest om op korte termijn te reageren op de uitkomsten.


    De Rekenkamercommissie geeft een vijftal aanbevelingen:

    1. Ontwikkel een samenhangende Lokale Inclusie Agenda of expliciet inclusiebeleid voor personen met een beperking.
    2. Toets bij nieuwe (raads- en college) voorstellen op relevante beleidsterreinen de impact van het voorstel op personen met een beperking.
    3. Betrek de doelgroep inwoners met een beperking systematisch bij de ontwikkeling van nieuw beleid.
    4. Ontwikkel maatregelen ter versterking van de positie van vrouwen en kinderen met een beperking.
    5. Overweeg het (her)inrichten van een adviesraad (in plaats van een subcommissie van de Wmo-raad) van inwoners met een beperking, waarin de groepen vrouwen en kinderen met een beperking zijn vertegenwoordigd.

    Het college heeft in februari 2019, voordat de uitkomst van het onderzoek van de rekenkamer bekend was, opdracht gegeven tot het onderzoeken van de mogelijkheden om te komen tot een herinrichting van de huidige adviesraden in het Sociaal Domein. Met het oprichten van de nieuwe Adviesraad voor het Sociaal Domein (inclusief netwerk voor mensen met ervaring) en Adviescommissie Fysieke Toegankelijkheid worden de aanbevelingen van de rekenkamercommissie overgenomen. Nadat de Adviesraad voor het Sociaal Domein (inclusief netwerk voor mensen met ervaring) en Adviescommissie Fysieke Toegankelijkheid actief zijn (naar verwachting medio 2021), zal gevraagd worden de gemeente te adviseren over de nog te ontwikkelen Lokale Inclusie Agenda.

  14. -

    Technology Base (voormalige vliegbasis Twenthe) heeft een eigen toetsingskader waarin de voorwaarden zijn beschreven voor het toepassen van grond en baggerspecie binnen het eigen grondgebied. Het toetsingskader bestaat uit een bodembeheernota en een bodemkwaliteitskaart. De bodembeheernota geldt tot 31 december 2020.Formeel moet er een nieuwe nota opgesteld worden. Door een aantal externe omstandigheden is het echter verstandig om de huidige bodembeheernota te verlengen. Daarmee worden de kosten en de administratieve lasten beperkt, zonder dat de huidige bodemkwaliteit verslechtert.
    Het college van B&W stelt voor de huidige bodembeheernota voor Technology Base te verlengen tot een half jaar nadat landelijk en regionaal beleid voor PFAS normen is vastgesteld, tot uiterlijk 30 december 2022.

  15. -

    Het College heeft de gemeenteraad gevraagd om in te stemmen met de verlenging van de werkingsduur en bijbehorende financiering van het gemeentelijk werkprogramma bodem & ondergrond 2016 – 2020 tot en met 2022. Het verlengen van het werkprogramma zorgt ervoor dat (door)lopende zaken vanuit het werkprogramma kunnen worden afgerond en de aan de bodem- en ondergrondtaken gerelateerde apparaatskosten voor 2021 en 2022 financieel zijn gedekt. Een en ander in afwachting van nieuwe afspraken over en het beschikbaar komen van financiële middelen voor afronding van de bodemsaneringsoperatie en een structurele financiering van bodem- en ondergrondtaken voor 2021 en de daarop volgende jaren.

  16. -

    We zijn een jaar op weg met de uitvoering van de Woonvisie. Veel gaat goed. Er zijn plannen voor de bouw van 6000 woningen tot 2030, waarvan 4000 in een aantal grotere projecten. Daaronder Centrumkwadraat, Eschmarkerveld, Leuriks-Oost en Kennispark. De plannen zijn gericht op de doelgroepen van het beleid: talent, midden- en hogere inkomens, inwoners met een zorg en/of ondersteuningsbehoefte en inwoners in de doelgroep sociale huur. We treffen voorbereidingen voor de warmtetransitie en werken aan bewustwording van inwoners op het gebied van energie en klimaat. Tegelijk gaat niet alles goed. Er blijken geen instrumenten te zijn om slecht verhuurderschap effectief aan te pakken. En voor de realisatie van een nieuwe woonwagenlocatie hebben we nog geen budget kunnen vinden. Verder is een subsidieaanvraag om Twekkelerveld als Proeftuin aardgasvrije wijk aan te merken, niet gehonoreerd. Tot slot leiden inzichten tot een voorstel om vier nieuwe beleidsuitspraken aan de Woonvisie toe te voegen. Op het gebied van (1) seniorenhuisvesting, (2) een verordening sociale huur, (3) flexwonen en (4) wachttijden voor sociale huurwoningen.