Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 18 augustus 2020

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Antwoorden van het college van de gemeente Enschede op raadsvragen over ondersteuning vanuit de gemeente aan gedupeerden van de toeslagenaffaire. De reguliere dienstverlening voor inwoners van die de dupe zijn van de toeslagenaffaire staat ter beschikking. Momenteel is er slechts 1 naam bekend bij de gemeente. Deze inwoner krijgt al ondersteuning aangeboden. Bij de maatschappelijke partners van de gemeente zijn geen namen bekend van inwoners die de dupe zijn van de toeslagenaffaire. In september plaatst de gemeente een advertentie in Huis-aan-Huis hoe inwoners zich kunnen melden voor ondersteuning.

  2. -

    Op 25 juli 2020 zijn door mevrouw Nijenhuis (CDA) artikel 35 vragen gesteld naar aanleiding van een krantenartikel in de Tubantia van 25 juli over klachten tegen wijkcoaches met betrekking tot jeugdzorgcasussen. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  3. -

    Op 10 juli 2020 heeft de heer Erwin Versteeg van de fractie Groep Versteeg vragen gesteld gericht aan de voorzitter van de Raad op grond van ex artikel 35 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad. Het college van burgemeester en wethouders van Enschede hebben de vragen over de Military Boekelo beantwoord.

  4. -

    Antwoorden van het college van de gemeente Enschede op vragen van de heer Kel van de fractie Burgerbelangen Enschede over de mogelijke doorstart van bewindvoerder Belana.

  5. -

    Op 13 juli zijn bij de Raadsgriffie vragen ingediend onder de titel 'massa ontslag Vredestein' door de
    heer Ten Vergert (CDA) op grond van artikel 35 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere
    werkzaamheden van de Raad, Het college van burgemeester en geeft antwoord op deze vragen.

  6. -

  7. -

    Raadslid Iris Bloemhof (D66) heeft vragen gesteld naar aanleiding van een de mishandeling van Gerado over de homo acceptatie en de inclusieve stad Enschede.
    Het college geeft in de beantwoording aan dit incident en algehele acceptatie van LHBTI+-ers in Enschede zeer serieus te nemen. Het college is met verschillende acties bezig is om de acceptaties van LHBTI+-ers in Enschede te vergroten, meer inzicht te krijgen in frequentie van dergelijke incidenten en tevens deze terug te dringen en te voorkomen. Voor deze verschillende aanpakken zijn de onderwijsinstellingen, politie en andere belangrijke maatschappelijke partners betrokken.

  8. -

    Het raadslid Brouwer (DPE) heeft het college van burgemeester en wethouders een aantal vragen gesteld die betrekking hebben op de ambitie van het college, grootschalige opwek van hernieuwbare elektriciteit in de regio, burgerparticipatie en contacten met initiatiefnemers. Deze vragen worden via dit voorstel beantwoord.

  9. -

    Op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet is de gemeente verplicht om jaarlijks een cliëntervaringsonderzoek uit te laten voeren. De uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek (CEO) 2019 geven een beeld van de door cliënten ervaren kwaliteit van hulp en ondersteuning vanuit de Wmo2015 en de Jeugdwet over het jaar 2019. Dit onderzoek moet worden vastgesteld door het college en met de gemeenteraad worden gedeeld als onderdeel van de horizontale verantwoording.

  10. -

    De Klachtencommissaris heeft tot taak jaarlijks een jaarverslag uit te brengen. Dit verslag is dit voorjaar aangeboden aan de Burgemeester, Gemeenteraad en Burgemeester en Wethouders. In bijgevoegde brief aan de raad geeft het college haar reactie op de aanbevelingen uit het jaarverslag.

  11. -

    Het gemeentelijke object gelegen aan de Gronausestraat 827 betreft een kinderopvang. De gemeente heeft geen taak in verhuur voor kinderopvang en heeft het object aan de huurder aangeboden. Met de verkoop van dit vastgoed wordt uitvoering gegeven aan het door de Raad vastgestelde Strategie op vastgoed d.d. 9 oktober 2017.

  12. -

    Voor het nieuwbouwplan ''Leuriks Oost'' is het oorspronkelijke ontwerp gewijzigd, waardoor het beloop van de straten  zal moeten worden aangepast. Voor het nieuwbouwplan ''Janninkkwartier'', is het wenselijke om voor een drietal straatnamen, het achtervoegsel ''straat'' te wijzigen in: pad. Argumenten hiervoor zijn, dat de groene parkjes niet toegankelijk zijn voor auto-verkeer, maar alleen voor voetgangers en fietsers. Achtervoegsel ''straat'' doet geen recht aan de inrichting van het gebied en kan ook bij bezoekers en hulpdiensten van deze adressen tot verwarring leiden. Door een nieuwbouwplan, dat is gerealiseerd tussen de Langestraat en H.J. van Heekplein, is de ''Hofpassage'' komen te vervallen.

  13. -

    In het kader van de gebiedsontwikkeling voor de voormalige vliegbasis Twenthe heeft de gemeenteraad in maart 2018 de bestemmingsplannen Voormalige vliegbasis Twenthe - Midden en Voormalige vliegbasis Twenthe – Zones vastgesteld. Op basis van deze bestemmingsplannen was dit gebied bestemd voor het evenemententerrein met bijbehorende geluidzone, de bestaande MASS radar en nieuwe natuur. In 2019 is het gehele bestemmingsplan ‘Midden’ en een deel van het bestemmingsplan ‘Zones’, voor zover dat betrekking had op het gebied van ‘Midden’, vernietigd door de Raad van State vanwege koppeling met het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Op basis van nieuwe stikstofkaders wordt gewerkt aan een voorstel om het evenemententerrein, de bestaande MASS radar en de aangrenzende nieuwe natuur planologisch en milieutechnisch mogelijk te maken. Het toepassen van de coördinatieregeling maakt het mogelijk om de diverse procedures parallel aan elkaar te laten lopen met één termijn voor zienswijzen en één termijn voor beroep bij de Raad van State.

  14. -

    Veld 3 is gelegen tussen de velden 2 en 4 van plangebied Het Brunink en wordt ontsloten op de Groot Bruninkstraat. Van veld 4 Buitenveld van plangebied Het Brunink (vijfendertig kavels) zijn de meeste kavels inmiddels verkocht. Het beeldkwaliteitsplan en bestemmingsplan die gelden voor de kavels van veld 4 zijn dezelfde als die gelden voor veld 3.
    De belangstelling voor woningbouwkavels voor particulier opdrachtgeverschap is groot, onder andere voor kavels van 600 – 1000 m2 in de buitenwijken van Enschede. Met de verkoop van deze kavels wordt bijgedragen aan de doelen ‘talent aantrekken en vasthouden’ en ‘duurzaam groene stad’ en wordt voldaan aan de vraag vanuit de markt.
    De verkoop zal plaatsvinden volgens de methode ‘loting’. Deze systematiek is voor veel mensen herkenbaar, transparant en bovendien heeft iedereen gelijke kansen.

  15. -

    Het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst Twente heeft op 3juli 2020 de begroting 2021 vastgesteld. In deze begroting wordt voor de overheadkosten van een breed pakket aan taken (zogenaamde variant 4) een verdeelsleutel gehanteerd op basis van inwonertal, in plaats van op basis van de kosten van het primaire proces (kosten uitvoering in te brengen taken op basis van inbreng formatie en budget). Dat was het uitgangspunt bij de gesprekken over het oprichten van een Omgevingsdienst Twente.
    Vaststelling van de begroting leidt voor het onderdeel overheadkosten in 2021 voor de gemeente Enschede tot een onaanvaardbare (extra) kostenstijging van 227.000 euro, dat slechts over langere tijd kan worden terugverdiend door efficiencymaatregelen binnen ODT. Daarnaast blijft ODT in de begroting 2021 uitgaan van een inbreng van 10,9 fte terwijl Enschede slechts 4,2 fte heeft ingebracht, de niet ingebrachte taken zelf uitvoert en ook bekostigd. De vastgestelde begroting 2021 is daarmee gebaseerd op onjuiste uitgangspunten. Dat is reden om dit verschil van inzicht aan te merken als een geschil en tevens, om rechten voor de toekomst te behouden, een pro forma bezwaar in te dienen

  16. -

    Het wijzigingsplan “Lasonder-Zeggelt 2018 - wijziging 1” heeft als doel de bestemming van de binnen het plan gelegen gronden en de bouw- en gebruiksmogelijkheden daarvan vast te leggen ten behoeve van de bouwmogelijkheid van 3 woningen op het perceel Niermansgang 9 te Enschede.

  17. -

    Politieke ambtsdragers moeten hun neveninkomsten opgeven en deze mogen niet boven een bepaald bedrag uitkomen. Gebeurt dit wel, dan moet dit worden verrekend. In het kader hiervan heeft de gemeente Enschede advies ingewonnen bij het Rijk over de neveninkomsten van de ambtsdragers over het jaar 2019. Nu moet er worden besloten om dit advies al dan niet over te nemen.

  18. -

    Er is een aanvraag om herziening ingediend om de twee bestaande woningen/wooneenheden aan de Weleweg 555 en 557 samen te voegen tot één wooneenheid. Het voornemen daarbij is om de andere wooneenheid te verplaatsen en een nieuwe wooneenheid te realiseren direct ten noorden van Weleweg 555. Per saldo wordt dus geen extra woning toegevoegd. Het direct ten noorden van de woningen gelegen weiland is in de ontwikkeling betrokken. De agrarische bestemming van het perceel wordt omgezet in een natuurbestemming. In dat verband worden verschillende inrichtingsmaatregelen uitgevoerd. Voorafgaand aan de aanvraag is een principeverzoek ingediend. De gemeentelijke reactie daarop was dat, onder voorwaarden, kan worden ingestemd met het plan. Deze voorwaarden hebben onder meer betrekking op stedenbouwkundige en landschappelijke inpassing.
    Om het plan uit te kunnen voeren is een partiele herziening van het geldende bestemmingsplan 'Buitengebied Noordwest' vereist. Het bestemmingsplan 'Weleweg 555-557' geeft het planologisch-juridisch kader om de ontwikkeling mogelijk te maken.

  19. -

    Het College heeft een positieve zienswijze afgegeven voor de verkoop van 16 sociale huurappartementen van woningcorporatie Ons Huis aan Koopmans Projecten B.V. De appartementen zijn gelegen aan het Oogstplein. Het College heeft deze positieve zienswijze afgegeven omdat ze deze ontwikkeling ziet als goed aansluitend op de bestuurlijke doelen vanuit de woonvisie. Daarbij zorgt het voor een kwaliteitsverbetering van de omgeving en de appartementen zelf.


    Wettelijke achtergrond:
    Ons Huis heeft, op grond van de Woningwet 2015, voor de verkoop van de appartementen goedkeuring nodig van de Minister. Het verzoek om goedkeuring moet vergezeld gaan van diverse stukken. Waaronder een zienswijze van de gemeente.

  20. -

    De Woonplaats is eigenaar van het gebouw aan de Bosuil straat 11. Dit pand was enkele jaren in gebruik als schoolgebouw. De school is echter verhuisd en daarom heeft de Woonplaats een nieuwe invulling gezocht. Het foodatelier dat al in Roombeek zit wil uitbreiden en vindt dit een geschikte plek. De Woonplaats wil het pand aan het bedrijf verkopen. Als een corporatie maatschappelijk bezit wil verkopen, moet de gemeente een zienswijze afgeven waarin ze aangeeft daarmee in te stemmen. Omdat dit pand niet meer als school nodig is en een passende andere invulling gevonden is, geven wij een positieve zienswijze af.