Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 25 augustus 2020

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    De heer Brouwer (DPE) heeft op 25 juni 2020 schriftelijke vragen gesteld ex artikel 35 : inz. parlementaire ondervragingscommissie beinvloeding uit onvrije landen.
    Deze vragen zijn door het college beantwoord

  2. -

    De heer Versteeg (Groep Versteeg) heeft schriftelijke vragen gesteld over "Gasloos Twekkelerveld en de Posten". Het college heeft deze beantwoord.

  3. -

    De heer Brouwer heeft vragen gesteld over de aangepaste zwemtarieven Sportaal i.v.m. Corona. De vragen worden beantwoord.

  4. -

    De heer Teutelink heeft vragen gesteld over de btw verlaging in Duitsland. De vragen worden beantwoord.

  5. -

    Op 27 juli 2020 zijn door de heer Brouwer vragen gesteld over de Nedersaksenlijn. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  6. -

    Op 23 juni 2020 zijn door de heer Jan Willem Elferink van de PVV vragen gesteld over een snelheidsprobleem in de Rijnstraat. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  7. -

    Op 5 augustus 2020 zijn bij de raadsgriffie vragen binnen gekomen van mevrouw Ayfer Koç van de fractie CDA en mevrouw Annelies Futselaar van de fractie SP gericht aan de voorzitter van de Raad op grond van ex artikel 35 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de vragen over de toekenningen van het Fonds Podiumkunsten beantwoord.

  8. -

    Mevrouw Futselaar van de SP heeft schriftelijke vragen gesteld over de aanwezigheid brandbare gevels in Enschede. Deze vragen zijn puntsgewijs beantwoord.

  9. -

    De heer Boersma van de fractie PvdA heeft schriftelijke vragen gesteld over de deelscooters van GoSharing. Deze vragen zijn puntsgewijs beantwoord.

  10. -

    Mevrouw Koc  heeft op 2 augustus 2020 schriftelijke vragen gesteld ex artikel 35 over een carmeeting in Enschede. Deze vragen zijn door het college beantwoord.

  11. -

    Op 18 september 2017 heeft het College uw Raad in kennis gesteld van het voornemen tot oprichting en deelname in de Stichting Werkgeverstaken P-wet (SWPE) voor de uitvoering van zogenoemde nieuw beschutte banen. In dit raadsvoorstel staat dat we de SWPE in 2020 gaan evalueren. Met deze brief wordt raad geïnformeerd of de verbonden partij (SWPE) nog bijdraagt aan de beleidsdoelstellingen van de gemeente Enschede. De conclusie van het college is dat zolang er nog geen landelijke cao voor nieuw beschutte banen is en de werkingssfeer van de Cao Gemeenten daarop niet is aangepast, de SWPE een functie en meerwaarde heeft voor het invullen van het formele werkgeverschap voor nieuw beschutte banen. Eind 2020 wordt duidelijk of er een landelijke Cao komt voor nieuw beschutte banen. Komt er een landelijke Cao, of als blijkt dat een landelijke Cao niet haalbaar is, dan informeert het college de raad over de te nemen vervolgacties.

  12. -

    Op 29 juni 2020 ontving de gemeente informatie over het compensatiepakket van het rijk tot 1 juni 2020. Hierbij wordt de raad geïnformeerd over de vergoedingen die de Enschede ontvangt.

  13. -

    Een doelstelling binnen het WMO en Jeugd beleid is om de algemene voorzieningen beter te benutten. Door de inzet van de twee pilots algemene voorzieningen van Humanitas Onder Dak en het Leger des Heils weten we dit te realiseren door het verbeteren van de toegang en het creëren van nieuwe, indien mogelijk groepsgerichte, voorzieningen waarbij sprake kan zijn van enige mate van specialistische zorginzet. Daarbij maken we met onze partners afspraken over een efficiëntere inrichting en uitvoering van zorg en ondersteuning. Bij de ontwikkeling van deze twee nieuwe algemene voorzieningen, die in samenwerking met Humanitas en het Leger des Heils tot stand zijn gekomen, is gekeken op welke wijze op een andere, meer innovatieve manier de ondersteuning geboden kan worden aan inwoners van Enschede die te maken hebben met multiproblematiek of in de maatschappelijke opvang verblijven. De effecten die we hiermee realiseren zijn onder andere:


    • (Ondersteuningsvraag) inwoner staat centraal.
    • Verlagen van drempels en “schotten” binnen de keten en daarmee ook de administratieve lastendruk voor inwoners, partners en gemeente;
    • Verschuiving van individuele (2e lijns maatwerkvoorzieningen naar meer ontschot aanbod) naar algemene voorzieningen;
    Tevens laat dit zien dat passende zorg gepaard kan gaan met het besparen op maatwerkoplossingen en dat een algemene voorziening evenveel of meer oplevert voor de inwoner, de gemeente en partners.

  14. -

    De Coronacrisis heeft ook invloed op de gemeentelijke financiën. Zowel van het lopende jaar als ook van de volgende jaren. Gemeente Enschede wil graag in gesprek met de stad om samen tot een aantal prioriteiten te komen. Dit kost echter tijd. De reguliere termijn in de Gemeentewet om de begroting aan te leveren voor het volgende jaar biedt daarvoor helaas onvoldoende ruimte. De provincie heeft al laten weten dat zij geen mogelijkheden zien om dispensatie te geven op de Gemeentewet. Enschede wil daarom samen met andere gemeenten een lobby voren om om bij het Rijk alsnog toestemming te krijgen om de begroting later te mogen aanleveren.

  15. -

    Sinds 10 april dit jaar is er een isolatiefaciliteit voor mensen in de maatschappelijke opvang en beschermd wonen met - een vermoeden van - een coronabesmetting. Het gaat om de mensen die niet in isolatie kunnen binnen de locatie waar zij verblijven, omdat zij daar geen eigen sanitair hebben. Voor deze mensen is een aparte locatie gevonden, die voldoet aan verschillende gebruikseisen, waar zij in isolatie kunnen tot ze weer klachtenvrij zijn. Deze locatie is gerealiseerd aan de Zuidkampweg 23 in Enschede.


    Bij het besluit om de isolatiefaciliteit te realiseren was al bekend dat dit gebouw aan de Zuidkampweg volgens plan gesloopt zou worden vanaf september en dat het om een tijdelijke voorziening ging. Per 1 september 2020 wordt de voorziening gesloten.
    Gelukkig is gebleken dat er geen mensen zijn geweest binnen de maatschappelijke opvang en beschermd wonen die besmet zijn geraakt met corona. Zij hebben geen gebruik hoeven te maken van de isolatiefaciliteit.
    De maatregelen rond corona gelden echter nog steeds en dat kan nog een tijd duren. Daarom zijn de zorginstellingen nu bezig om zelf de mogelijkheid voor isolatie te regelen per 1 september, voor het geval er toch sprake zal zijn van besmettingen in de toekomst.
    De isolatiefaciliteit aan de Zuidkampweg kan dan ook volgens plan worden gesloten per 1 september 2020.

  16. -

    In 2017 is de subsidieverordening wijkbudgetten 2017 vastgesteld door de raad. Sinds die tijd is gebleken dat de verordening op het gebied van rechtmatigheid verbeterd moet worden. Daarnaast hebben gebruikers van de wijkbudgetten gevraagd om minder en duidelijker regels. De actualisering heeft zich hierop gericht. De nieuwe verordening biedt hierdoor duidelijke en praktische handvatten voor de bewonersorganisaties die met de budgetten werken. Omdat gebleken is dat het sparen van wijkbudget niet apart geregeld hoeft, worden de Nadere regels wijkbudgetten 2017 ingetrokken.

  17. -

    De verdubbeling van het tarief van toeristenbelasting bij de besluitvorming over de Zomernota leidt tot vragen onder de ondernemers, in het bijzonder de campinghouders. De campingmarkt staat al onder druk en zij kunnen de tarieven niet veel verder verhogen. Een verdubbeling betekent voor een aantal campings dat zij deze niet kunnen doorrekenen aan de klant en daardoor te maken krijgen met een kostenstijging. Het college ziet mogelijkheden om hierin tegemoet te komen zonder dat dit ten koste gaat van de geraamde opbrengst toeristenbelasting in 2021. Aangezien groepsaccommodaties ook lagere overnachtingstarieven hanteren wordt ook voor die groep het tarief toeristenbelasting op € 1,00 aangehouden. Dit nagenoeg gelijk aan het gemiddelde tarief in Overijssel.

  18. -

    De aankoop en sloop van de defensiecomplexen in ‘t Vaneker is een unieke kans om een nieuw groen landschap te maken, naadloos aansluitend bij het bestaande woonlandschap van ’t Vaneker en haar directe omgeving. Tegelijkertijd bieden de vrijgekomen gronden de mogelijkheid om binnen het huidige verkavelingsplan op een aantal plekken kavels te vergroten (minder kavels) en op de vrijgekomen gronden enkele kavels toe te voegen. De woonkwaliteit neemt daardoor toe, waarbij het maximaal aantal toegestane wooneenheden van 263 niet wordt overschreden. Primair echter worden de gronden gebruikt om de groenstructuur in ’t Vaneker te versterken. Het ontwerpbestemmingsplan heeft voor 6 weken ter inzage gelegen. Gedurende de inzagetermijn zijn 5 met elkaar samenhangende zienswijzen ingediend. Met de indieners van de zienswijzen is nauw contact geweest en er zijn aanpassingen doorgevoerd in het stedenbouwkundig plan, het beeldkwaliteitsplan en het bestemmingsplan.

  19. -

    De wet schrijft voor, dat woningcorporaties toestemming moeten hebben om werkzaamheden voor andere
    organisaties te verrichten. In dit geval wil de Veste (onderdeel van Vechtdal Wonen) voor Saxion Hogeschool
    kamers beheren voor internationale studenten aan de Roelof van Schevenstraat 88 tot en met 114. Omdat de Veste veel ervaring heeft met het beheren van kamers voor internationale studenten, heeft Saxion hun gevraagd. Het afgeven van de verklaring is in lijn met onze Woonvisie, die aangeeft dat Enschedese woningcorporaties preferente partij zijn voor het ontwikkelen, exploiteren en beheren van sociale woningbouw.

  20. -

    De Wijkwijzers in de praktijk
    Met de transformatie van het Sociaal Domein werken we aan een toekomstbestendig en betaalbaar sociaal stelsel. In de zomernota van 2019 staan versnellingsopgaven die hieraan bijdragen. Het anders inrichten van de toegang is één van die opgaven. De wijkwijzer is hierin de spil. De wijkwijzers in Enschede tellen negen inlooplocaties waar inwoners terechtkunnen voor vragen over welzijn en zorg. Ook is er een telefoonnummer en een website. Wijkwijzers werken daarin nauw samen met de wijkteams en andere partners. Ook geven wijkwijzers bekendheid aan activiteiten voor en door inwoners in de wijk. In de praktijk is het voor inwoners niet duidelijk genoeg waar ze voor advies en informatie terechtkunnen. Relatief veel vragen komen terecht in de ‘eerste lijn’ en van daaruit naar de ‘tweede lijn’. Dat zijn individuele indicaties met een relatief zware zorgcomponent. In veel gevallen gaan we daarbij voorbij aan meer laagdrempelige oplossingen in het voorliggende veld. Daarnaast voeren verschillende organisaties de wijkwijzervestigingen uit. Daarom heeft elke wijk nu een ander soort vestiging. Dit leidt tot verschillen in aanpak, samenwerking tussen partners en onduidelijkheid bij inwoners.


    Waar willen we naartoe?
    We willen de toegang anders inrichten: meer ondersteuningsvragen naar het voorliggend veld en algemene voorzieningen en minder naar de tweede lijn. Doel is dat inwoners makkelijker en sneller informatie en advies krijgen waardoor ze zelf aan de slag kunnen met hun vraag. Indien nodig verwijzen we hen door. En niet onbelangrijk: doordat inwoners sneller op de juiste plek terechtkomen, belasten we de wijkteams minder. Uit onderzoek blijkt dat de basis voor de wijkwijzers goed staat en dat biedt kansen. Zo zijn ze al aanwezig in de wijken en de meeste vestigingen zitten op een locatie waar al veel samenkomt. Daarnaast werken professionals en vrijwilligers al goed samen en staat de kracht van de inwoner centraal. De gemeente Enschede is verantwoordelijk voor eenduidige aansturing van welzijns- en sportpartners. We streven ernaar op dezelfde manier te werken. Op die manier kunnen we betere afspraken maken op stadsniveau. Het komend halfjaar gebruiken we om de basis Wijkwijzer telefonisch, digitaal en fysiek op orde te brengen. Op 31 augustus vindt het gesprek met de raad plaats over de keuzes die voor komen te liggen voor de verdere doorontwikkeling van de toegang sociaal domein.

  21. -

    Het college heeft ondernemers in het kader van Corona-maatregelen de mogelijkheid gegeven uitstel van betalingen tot 1 oktober 2020 van gemeentelijke belastingen aan te vragen. In het verlengde daarvan geeft het college het GBTwente opdracht om met de ondernemers, die uitstel hebben aangevraagd, individuele afspraken te maken over de betaling.

  22. -

    De heer Versteeg van Groep Versteeg heeft op 2 juli 2020 vragen gesteld over verontreiniging van gronden achter de MIRO. Het zijn vervolgvragen naar aanleiding van de antwoorden van het college van B&W op zijn schriftelijke vragen van 12 mei 2020 over dezelfde verontreiniging. De vragen zijn puntsgewijs beantwoord.