Agendapunten
-
-
Als gevolg van een op 12 februari 2018 verleende omgevingsvergunning (V-2017-6108) voor het realiseren van 7 woningen in een voormalig winkelpand aan de Tweede Emmastraat is door ……….., wonende aan ………….., op 20 februari 2020 een aanvraag voor een tegemoetkoming van planschade ingediend. Aanvrager stelt dat door het realiseren van woningen in het voormalig winkelpand aan de Tweede Emmastraat 1-9, de waarde van zijn woning aan de Zwedeweg is verminderd. De aanvraag is ingevolge de ‘Verordening tegemoetkoming planschade 2008’ voor advies voorgelegd aan de onafhankelijke Adviescommissie Planschade Enschede. Deze commissie heeft op 11 mei 2020 op het verzoek van aanvrager negatief geadviseerd.
Bijlagen
-
-
Op 15 mei 2020 zijn door mevrouw Rutjes (D66) artikel 35 vragen gesteld over de situatie in de Enschedese verzorgings- en verpleeghuizen tijdens de “Corona crisis”. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.
Bijlagen
-
-
Mevrouw A. Futselaar (SP) heeft schriftelijke vragen gesteld over de aanleg van een Spottershill bij Technology Base. Deze vragen worden met dit formulier beantwoord. Vanuit Provinciale Staten zijn eveneens vragen gesteld over de aanleg van deze Spottershill. De beantwoording van deze vragen is bij dit collegevoorstel gevoegd.
Bijlagen
-
-
Op 25 mei zijn bij de Raadsgriffie vragen ingediend onder de titel 'bijstandsexperimenten' door mevrouw Wolf (GroenLinks) op grond van artikel 35 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad, Het college van burgemeester en geeft antwoord op deze vragen.
Bijlagen
-
-
De raadsleden Dönmez (PvdA), Jeliazkova (D’66) en Koç (CDA) hebben een initiatiefvoorstel ingediend om te komen tot een uitvoeringsplan laaggeletterdheid. In een reactie op het voorstel onderschrijft het College de hoge prioriteit die aan het thema laaggeletterdheid moet worden toegekend en stelt vast dat het voorstel op hoofdlijnen goed overeenkomt met het geldende gemeentelijke beleid. Zo is Enschede met Direct Duidelijk Enschede bijvoorbeeld één van de koplopers in de landelijke campagne Direct Duidelijk op het gebied van begrijpelijkheid van teksten voor alle inwoners.
Het initiatiefvoorstel is vooral een pleidooi voor urgentie en aanscherping van beleid. Het College voelt en onderschrijft de urgentie en is bereid het geldende uitvoeringsplan uit 2017 te evalueren en waar nodig aan te scherpen. Het College stelt voor dit in samenhang te doen met het regionale plan voor de aanpak van laaggeletterdheid dat op verzoek van het rijk voor het einde van het jaar moet worden opgeleverd.Bijlagen
-
-
Het Rijk heeft in verband met de gevolgen van Covid-19 besloten tot een eerste compensatieregeling voor de Culturele sector in Nederland. Onderdeel van die regeling is ruim 48 miljoen euro voor de vitale regionale infrastructuur in ons land. In Twente gaat het dan over (onder andere) het Wilminktheater, Metropool en Concordia. Een voorwaarde van de regeling is dat de gemeente de bijdrage van het Rijk match. De gemeente Enschede heeft besloten de aanvragen van de drie instellingen te ondersteunen en de rijksbijdrage te matchen, samen met de provincie Overijssel, ieder voor de helft. Voor Metropool geldt dat Hengelo en Enschede samen het gemeentelijk deel doen. De gemeenteraad moet later nog wel besluiten of zij wil instemmen met deze maatregel.
Bijlagen
-
-
De raad heeft op 11 november 2019 de motie ‘Garandeer voldoende zwemwater’ aangenomen. Daarin staat dat in Enschede voldoende zwemwater moet zijn om les-, doelgroepen-, en wedstrijdzwemmen mogelijk te maken. Daarbij moeten ook de financiële gevolgen duidelijk zijn en eventuele recreatieve mogelijkheden worden onderzocht.
De raad gaf aan het college de opdracht uiterlijk in mei 2020 met een voorstel te komen. Uit het afgeronde onderzoek komen drie varianten naar voren. Uit het onderzoek blijkt dat alleen varianten 2 en 3 voldoen aan de eis van voldoende zwemwater. Bij variant 1 ontstaat een situatie waarbij voldoende zwemwater niet gegarandeerd is. Gelijktijdig wordt in de financiële paragraaf inzichtelijk gemaakt dat de opgelegde bezuiniging van 400.000 euro niet haalbaar is bij varianten 2 en 3.
Op basis van de uitkomsten van het onderzoek, het advies van Sportaal en de opdracht van de raad stelt het college aan de raad een aangevulde variant 1 voor. Niet alleen wordt variant 1 uitgevoerd, met de nieuwbouw van 2 baden op Het Diekman, ook wordt Het Slagman tot 2028 opengehouden. Op deze wijze is voor de komende jaren in elk geval geborgd dat er in Enschede zwemwater is voor doelgroep-, les- en wedstrijdzwemmen, terwijl tegelijkertijd meer dan de helft van de opgelegde taakstelling van 400.000 euro wordt gerealiseerd. De gebruikers en Sportaal krijgen een belangrijke rol in de configuratie van het nieuw te bouwen zwembad. Het resultaat daarvan wordt betrokken bij de uitwerking en voorbereiding van de aanbestedingsfase. In uiterlijk 2025 moet de raad dan wel besluiten over wat er moet gebeuren na sluiting van Het Slagman waarbij de ambitie is om dan, of zoveel mogelijk eerder als dat financieel voordeel oplevert, alsnog de constellatie uit variant 3 te realiseren.
Nav de bespreking in de stedelijke commissie d.d. 18 juni 2020 is het raadsvoorstel onder toezegging van de portefeuillehouder aangepast.Bijlagen
-
-
Na de inwerkingtreding van de nieuwe verordening amateurkunst 2021 en het toepassen ervan, zijn er een aantal punten naar voren gekomen die aanvulling of aanpassing behoeven. Dit gaat voornamelijk om het vaststellen van het subsidieplafond en het tijdvak voor de aanvraag van de projectsubsidie in de aankomende jaren.
Door deze aanpassingen wordt juridisch beter verankerd in welk tijdvak de kosten komen te vallen en wanneer de aanvraag voor de activiteiten moeten worden gedaan.
Deze aanpassingen worden gedaan om te voorkomen dat er een zogenaamde openeinderegeling ontstaat waarbij de gemeente meer geld uit moet dan zij daadwerkelijk heeft voor deze posten en zodat zij op tijd duidelijkheid kan verschaffen aan verenigingen of zij subsidie ontvangen.Bijlagen