Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 1 september 2020

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    De gemeenteraad wordt nu het reces voorbij is geïnformeerd met een update gevolgen en aanpak coronavirus.

  2. -

    In de media en vanuit de Raad is er afgelopen periode publiciteit geweest over de relatie tussen de gemeente en de Stichting Sociaal Hart en in het bijzonder de aangifte die de gemeente heeft gedaan terzake. Vanuit de raad is om meer informatie verzocht. Met deze brief gaat het college hierop in.

  3. -

    De gemeenteraadslid Arjan Brouwer van het Democratisch Platform Enschede heeft vragen gesteld over het terrassenbeleid in Enschede. Daarbij gaat het met name om de ervaringen met de uitbreiding van de opstelruimte voor terrassen in de binnenstad. Het college van B&W (voor wat betreft het in gebruik geven van extra openbare ruimte) en de burgemeester (voor wat betreft het terrassenbeleid) hebben daarover eind mei jl. besluiten genomen. De conclusie van de beantwoording is dat de nieuwe situatie goed werkt en dat de meest betrokken partijen (inwoners, ondernemers, politie en gemeentebestuur) tevreden zijn.

  4. -

    De heer Tillema (D66) heeft op 7 augustus 2020 schriftelijke vragen gesteld ex artikel 35 over de fietsendiefstallen in Enschede. Deze vragen zijn door het college beantwoord.

  5. -

    De heer van Dijk van D'66 heeft schriftelijke vragen gesteld over of Enschede mogelijk te laat is met haar antennebeleid: dit in verband met de introductie van 5 G. De vragen zijn puntsgewijs beantwoord.

  6. -

    De heer Blömer heeft naar aanleiding van een artikel in de TC Tubantia vragen gesteld over vernielingen van een lunchplek op Roombeek. Deze vragen zijn door het college beantwoord.

  7. -

    De heer Versteeg van de Groep Versteeg heeft vragen gesteld over nieuw komen wonen in Enschede.

  8. -

    Op 24 augustus 2020 zijn door de heren Sanders en Kreeft vragen gesteld over de verkeersveiligheid en inrichting Oldenzaalsestraat gedeelte centrum. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  9. -

    Raadslid A. Brouwer heeft vragen gesteld naar aanleiding van de huidige corona situatie in relatie tot de ventilatie in schoolgebouwen. De rol van de gemeente is hierin beperkt want de schoolbesturen zijn in alle situaties verantwoordelijk voor het goed onderhouden en exploiteren van gebouwen. Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor een gezond klimaat in het gebouw. Dit bevordert de gezondheid en het welbevinden van de leerlingen/leraren en de leerprestaties.

  10. -

    Raadslid Jeliazkova heeft vragen gesteld naar aanleiding van de huidige corona situatie in relatie tot de ventilatie in schoolgebouwen. De rol van de gemeente is hierin beperkt want de schoolbesturen zijn in alle situaties verantwoordelijk voor het goed onderhouden en exploiteren van gebouwen. Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor een gezond klimaat in het gebouw. Dit bevordert de gezondheid en het welbevinden van de leerlingen/leraren en de leerprestaties.

  11. -

    Het college is van plan om het handhavingsinstrument bestuurlijke boete in te voeren per 1 januari 2021. Met de invoering van het handhavingsinstrument bestuurlijke boete wil het college een bijdrage leveren aan een leefbare stad en het vergroten van de veiligheid. Dit instrument maakt handhaven op ergernissen in de openbare ruimte effectiever. Hierover voert het college eerst - aan de hand van de nota ‘invoering handhavingsinstrument bestuurlijke boete in de openbare ruimte’ - een gesprek met de raad gevoerd.

  12. -

    Sinds 2008 wordt in Overijssel gebruik gemaakt van een risicoanalysemodel voor de milieutoezichttaken.
    Dit model is verouderd en voldoet niet aan nieuwe ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet. In 2019 is een Overijsselbrede bestuurlijke opdracht opgehaald om een nieuwe risicoanalysemodel aan te schaffen voor de vergunningen, toezicht en handhavingstaken in het fysieke domein die voldoet aan de wettelijke eisen en eenvoudig is in gebruik en beheer. Het college heeft besloten om de provincie Overijssel te mandateren dat zij als aanbestedende partij gaat fungeren namens de bevoegd gezagen.

  13. -

    Het college heeft de opdracht van de gemeenteraad om, samen met de andere Twentse gemeenten, meer invloed te krijgen op de financiën van de zogenaamde verbonden partijen. Denk aan Regio Twente, stadsbank, Veiligheidsregio etc. Het college geeft de Raad met een brief aan hoe het met deze opdracht staat.

  14. -

    Op het perceel aan de Brinkstraat 263 staat een cafetaria met bovenwoning en er stond de bebouwing van een voormalig zalencentrum. Het zalencentrum was al enige tijd niet meer in gebruik en bevond zich in een vervallen staat. Initiatiefnemer wilde het voormalig zalencentrum slopen en daarvoor in de plaats vier woningen realiseren. De cafetaria met bovenwoning wordt opgeknapt en blijft behouden. Gezien het positieve verloop van het proces, heeft initiatiefnemer het zalencentrum al laten slopen en is gestart met het opknappen van de cafetaria. Initiatiefnemer geeft aan dat de werkzaamheden goed verlopen en dat er goed en positief overleg is met de buurt.
    De nieuwe woningen zullen bestaan uit twee vrijstaande woningen en twee woningen gebouwd als twee-onder-één-kap. Om de realisatie van de woningen mogelijk te maken is het bestemmingsplan “Brinkstraat 263” opgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan heeft (samen met het ontwerp besluit hogere grenswaarden) zes weken ter inzage gelegen. Tijdens deze periode zijn geen zienswijzen op het bestemmingsplan en/of het ontwerpbesluit naar voren gebracht. Het bestemmingsplan kan ongewijzigd worden vastgesteld.

  15. -

    Netwerkbeheerder Enexis heeft de (publieke) aandeelhouders gevraagd om naar rato van het aandelenbezit deel te nemen in een converteerbare hybride lening van in totaal 500 miljoen euro. Hiermee wil zij haar eigen vermogen versterken alsook betaalbare financiering verkrijgen. Enschede gaat niet over tot deelname van de lening aan Enexis aangezien deze een negatief effect heeft op het weerstandsvermogen van de gemeente terwijl de financiële positie al fors onder druk staat. Ook past een dergelijke verstrekking niet binnen het gemeentelijke beleid voor het verstrekken van leningen en garanties.

  16. -

    Op het perceel Wethouder Beversstraat 12 is het Geert de Leeuwhuis gevestigd. Het Geert de Leeuwhuis is een zorgvoorziening voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Het voornemen is om het perceel te gaan herontwikkelen. De bestaande bebouwing, die stamt uit de jaren 80 van de vorige eeuw is technisch en functioneel verouderd. Om goede 24-uurszorg voor de toekomst te blijven garanderen is herontwikkeling van het perceel nodig. De bestaande bebouwing wordt gesloopt en er wordt een nieuw gebouw gerealiseerd met bijbehorende voorzieningen zoals parkeergelegenheid en een belevingstuin.
    Om het bouwplan uit te kunnen voeren is een herziening van het geldende bestemmingsplan vereist. Daarnaast is een wijziging van de Welstandsnota vereist om de gewenste beeldkwaliteit van de nieuwe bebouwing te kunnen realiseren.