Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 29 september 2020

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Het College beantwoordt de schriftelijke vragen van A. Koc over de commissie bezwaarschriften.

  2. -

    Op 9 september 2020 zijn door mevrouw Meijer-Ytsma (ChristenUnie) artikel 35 vragen gesteld over tekort aan huisartsen. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  3. -

    De schriftelijke vragen van mevrouw Margriet Visser-Voorn (Enschede Anders) te beantwoorden inzake niet beantwoorde vervolgvragen n.a.v. aangifte.

  4. -

    De gemeente is door Ijsbaan Twente BV gevraagd om in gesprek te gaan over de ontwikkeling van de ijsbaan in middellange- en lange termijn perspectief. Van het 20-jarige exploitatie- en onderhoudscontract met Ijsbaan Twente BV is inmiddels ruim meer dan de helft verstreken. Daardoor is bijvoorbeeld de vraag aan de orde hoe om te gaan met aankomende onderhoudsinvesteringen waarvan de afschrijvingstermijn de resterende looptijd van het contract overstijgt. Het College van B&W informeert de raad dat zij positief heeft gereageerd op het verzoek van Ijsbaan Twente BV. Het is de bedoeling voor het einde van het nieuwe schaatsseizoen (1 april 2021) het toekomstbeeld van de ijsbaan helder te hebben.

  5. -

    Er is een aanvraag ingediend voor de bouw van een twee-onder-een-kapwoning op het perceel Broekheurnerweg 26 28. Het bouwplan past niet in het bestemmingsplan. Wij willen meewerken aan de uitvoering van het bouwplan door de verlening van een omgevingsvergunning in afwijking van het bestemmingsplan. Om de vergunning te kunnen verlenen is een verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad vereist waarmee kan worden afgeweken van het bestemmingsplan.
    De gemeenteraad heeft categorieën opgesteld waarvoor die verklaring van geen bedenkingen niet is vereist. Het bouwplan voor Broekheurnerweg 26-28 past in een van de categorieën. In zo’n geval stelt het college de gemeenteraad op de hoogte van de ingediende aanvraag en het plan om daaraan mee te werken.
    Met de bij dit advies gevoegde brief wordt de gemeenteraad op de hoogte gesteld van het initiatief en van onze wens om medewerking te verlenen.
    De raad heeft ervoor gekozen om de brief agenderen voor de eerstvolgende raadsvergadering om het bouwplan inhoudelijk te bespreken.

  6. -

    Eind 2018 is de visie op Dienstverlening door de Gemeenteraad vastgesteld. In het uitvoeringsprogramma 2019 is onder andere als actiepunt opgenomen om een kader te maken voor digitale dienstverlening. Dit sloot aan bij een van de conclusies in het Rekenkamerrapport 'de digitale snelweg naar de gemeente’ om regie te voeren op digitale dienstverlening. Tijdens de behandeling van dit rapport in april 2019 is toegezegd om deze "Gouden Regels" voor digitale dienstverlening, zodra ze klaar zijn, ter kennisname aan de Raad te sturen.


    Via een Raadsinformatiebrief informeert het College de Raad over de ambtelijk vastgestelde Gouden Regels. Ze zijn afgeleid van de visie op Dienstverlening en vormen een gemeentebreed kader en toetsingsinstrument voor digitale dienstverlening en communicatie. Daarmee zorgen we voor eenheid en een gezamenlijk hoog kwaliteitsniveau. We willen hiermee bereiken dat onze digitale dienstverlening zó makkelijk en toegankelijk is, dat gebruikers hieraan de voorkeur geven. De Gouden Regels gaan over de manier waarop wij omgaan met digitale dienstverlening naar inwoners. Ze geven houvast bij verzoeken vanuit de organisatie, het verbeteren van de dienstverlening of bij technische ontwikkelingen.

  7. -

    Het college van burgemeester en wethouders heeft de strooikaart voor de gladheidbestrijding in de komende winter vastgesteld. Op de strooikaart staan alle wegen en fietspaden aangegeven waarop de gemeente gladheidbestrijding laat uitvoeren. De uitvoering van de gladheidbestrijding volgens de strooikaart zorgt voor veiligheid van de weggebruiker en voor bereikbaarheid en doorstroming van het verkeer onder winterse omstandigheden. Door wijzigingen in de buurt- en lijnbusroute vervallen de Mr. De Wolfstraat en de Wicher Nijkampstraat als strooiroute. De Oosterstraat is omgevormd tot fietsstraat, het fietspad achter de bomen is nu een wandelpad en wordt dus niet meer gestrooid. Het Innovatiepad en het aansluitende deel van de Industrieweg naar de Hengelosestraat zijn respectievelijk als hoofdfietsroute en fietsstraat opgenomen.

  8. -

    Op 28 juni 2019 publiceerde het kabinet het Klimaatakkoord: de Nederlandse uitwerking van de internationale klimaatafspraken van Parijs (2015). Daarin staat dat we met elkaar de CO2-uitstoot sterk gaan verminderen: in 2030 met de helft ten opzichte van 1990. Één van de afspraken is dat 30 energieregio’s in Nederland onderzoeken waar en hoe het best duurzame elektriciteit op land (wind en zon) opgewekt kan worden.
    Twente is één van de regio's waar een energiestrategie voor wordt opgesteld. Enschede heeft in de concept-energiestrategie voor Twente (RES TWente) de aantekening laten maken, dat de inhoud van haar Energievisie leidend is voor haar bijdrage aan het Twentse bod. Dit betekent onder meer dat de in de concept-RES beschreven bijdrage van de gemeente Enschede gedaan is onder het voorbehoud dat de gemeenteraad zou instemmen met de nota Uitgangspunten Energievisie.
    Via de bij dit voorstel behorende brief wordt de voorzitter van de Stuurgroep RES Twente (de heer L. Koopman) geïnformeerd over het raadsbesluit van 7 september jl. waarbij de gemeenteraad heeft ingestemd met de hiervoor genoemde uitgangspuntennotitie.

  9. -

    Het project JeugdwerkOnline geeft invulling aan het coalitieakkoord met focus op preventie en jeugd&gezin. Het project is op 1 oktober 2019 gestart en richt zich op jongeren die in de problemen zijn of dreigen te komen door hun gamegedrag. Inmiddels een steeds groter wordend maatschappelijk probleem. Wij willen deze jongeren vroegtijdig in beeld krijgen door met name online met hen in contact te treden en er voor te zorgen dat ze snel passende ondersteuning en hulp krijgen.
    Deze vernieuwende aanpak heeft geleid tot goede resultaten en heeft duidelijk een meerwaarde voor jongeren. We willen dit vasthouden en blijvend voortzetten. In de komende periode zal, naast de uitvoering van het project, zorg gedragen worden dat de aanpak na afloop van de subsidieperiode ingebed is in Wijkteams Enschede waarmee continuïteit gewaarborgd is.

  10. -

    Sekswerkers die zonder inkomen kwamen te zitten als gevolg van de Corona-crisis hadden geen recht op een TOZO-uitkering. Voor zover de sekswerkers aan de gebruikelijke voorwaarden van de Participatiewet voldeden kwamen ze in de gemeente Enschede in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Binnen de gemeenteraad bestond de wens bij sekswerkers bepaalde onderdelen van de Participatiewet buiten werking te laten. In concreto kwam dit neer op geen rekening houden met het vermogen van de sekswerker en evenmin met inkomsten en vermogen van een eventuele partner. Evenmin zou de kostendelersregeling van toepassing zijn.
    Op 30 juni heeft de gemeenteraad daarom de motie “Opting-in met terugwerkende kracht in de bijstand” aangenomen. Deze motie draagt het college op om (1) mensen die via de opting-in aan het werk waren en die voldoen aan de voorwaarden van de Participatiewet met terugwerkende kracht (tot 16 maart 2020) op te nemen in de bijstand; en (2) voor zover binnen de wettelijke kaders mogelijk is hierbij geen partnertoets, geen vermogenstoets en geen kostendelersnorm toe te passen. Het college heeft de mensen die via de opting – in aan het werk waren volgens de voorwaarden van de Participatiewet met terugwerkende kracht opgenomen in de bijstand. Hiermee is het eerste deel van de motie uitgevoerd. Voor de uitvoering van het tweede deel van de motie is geen wettelijke basis. Hoewel de intentie van de motie was om ruimhartiger te zijn voor deze groep, kon het college dus niet anders handelen dan toch de partnertoets, de vermogenstoets en de kostendelersregeling toe te passen bij alle (her)beoordelingen van door sekswerkers gedane aanvragen. Dit is uiteraard vervelend voor de betrokkenen, maar onvermijdelijk gezien de opdracht die er wettelijk en vanuit de motie lag.

  11. -

    In het kader van de ontwikkeling van het gebied De Bleekerij in Boekelo is in 2006 een beeldkwaliteitsplan opgesteld. Dit beeldkwaliteitsplan is opgenomen in de Welstandsnota. De Bleekerij is inmiddels grotendeels ontwikkeld. De woon-werkkavels (Verzetslaan) zijn echter grotendeels nog niet gerealiseerd. Gebleken is dat deze woon-werkkavels in dit gedeelte van de Bleekerij om andere regels vragen op het gebied van beeldkwaliteit dan die op dit moment gelden. De ‘halachtige’ doelomschrijving voor de bedrijfsgebouwen (deze worden gerealiseerd op dezelfde kavel als de woning) voldoet onvoldoende aan de wensen van potentiele kopers. Het gevolg is dat de afzet van deze kavels achterblijft en de Bleekerij als gebiedsontwikkeling niet wordt afgerond. Er is bekeken op welke wijze beter kan worden voldaan aan de wensen van toekomstige gebruikers en tegelijkertijd wordt voldaan aan de beoogde beeldkwaliteitseisen en samenhang voor het gebied. Hiervoor is een aanpassing van het beeldkwaliteitsplan voor het gebied gemaakt, waarbij de beeldkwaliteitseisen voor de woning en bedrijfsgebouw enigszins verruimd worden, zonder afbreuk te doen aan de beeldwaarde. Daar waar eerder de Nieuwe Haagse School als vertrekpunt is gehanteerd wordt nu ingezet op een ‘klassieke architectuur van de jaren ’30’. Dit maakt het mogelijk om de bedrijfswoning en het bedrijfsgebouw beter op elkaar af te stemmen. Via ontwerp-wijzing 114 van de Welstandsnota wordt de aanpassing van het beeldkwaliteitsplan in procedure gebracht.