Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

maandag 15 februari 2021

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Erfgoedorganisaties hebben aan B&W gevraagd om Parkweg 37-39, het voormalig hotel Rodenbach, aan te wijzen als gemeentelijk beschermd monument. Vervolgens hebben  B&W een bouwhistorisch onderzoek met waardenstelling laten uitvoeren. De conclusie daaruit is dat het pand voldoet aan de criteria voor monumentwaardigheid zoals deze zijn opgenomen in de Monumentenverordening Enschede 2010. B&W hebben vervolgens aan de eigenaar en de aanvragers aangegeven dat zij het voornemen hebben om het pand aan te wijzen en zij hebben hen in de gelegenheid gesteld daartegen zienswijzen in te dienen. De eigenaar heeft daarvan gebruikt gemaakt. In de zienswijzen wordt in algemene bewoordingen vooral gewezen op beperkingen in ontwikkelmogelijkheden als het pand een monument wordt. Maar volgens vaste jurisprudentie is dit onvoldoende om af te zien van het aanwijzen als gemeentelijk monument vanuit het algemene belang van het behoud van erfgoed.
    Daarom geven deze zienswijzen geen aanleiding om af te zien van aanwijzing.
    B&W nemen nu het conceptbesluit om het voormalig hotel met aangebouwde woning en hek,aan te wijzen als gemeentelijk beschermd monument. Zij leggen dit conceptbesluit ter advisering voor aan de betreffende raadscommissie. Daarna nemen zij een definitief besluit.

  2. -

    Op 21 januari 2021 zijn bij de raadsgriffie vragen binnen gekomen van de heer Joost Nijhuis van de VVD-fractie over gezondheidsklachten door windturbines. Dit bestuursvoorstel voorziet in beantwoording van deze vragen.

  3. -

    N.a.v. een bericht in de media heeft de PVV vragen gesteld over de pilot vroegsignalering schulden. Het college heeft al eerder laten weten aan de raad dat met de pilot positieve resultaten worden behaald en daarom heeft besloten de pilot te verlengen.

  4. -

    Het college ziet in de oproep van kamerlid Omtzigt en de brief aan de kamer van 18-1-2021 van de Staatssecretaris een kans opnieuw een aantal aandachtspunten onder de aandacht te brengen waar de wet knelt in de uitvoering, zeker nu er in Den Haag een ontvankelijk klimaat lijkt te heersen voor onze ervaringen.
    Het College is al ingegaan op de uitnodiging van het Rijk om knelpunten in de Participatiewet te inventariseren en te bespreken. Enschede is daarmee gesprekspartner bij de ronde tafelgesprekken met het ministerie van SZW.
    Het ophalen van verbeterpunten is een continue proces bij de uitvoering van de Participatiewet, de Wet op de Jeugdzorg en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Dit gebeurt aan de hand van casussen, maar ook middels de periodieke steekproeven en werkoverleggen.


    Het College geeft antwoorden op de vragen van de heer Overink over het uitvragen in de organisatie waar de Participatiewet, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Wet op de Jeugdzorg knellen in de uitvoering.

  5. -

    Het college van B&W stelt de gemeenteraad van Enschede voor over 2020 de ondernemers in de horeca, op de markt en de detailhandel extra te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Concreet vraagt het college de raad om voor 2020 geen belastingen en heffingen in rekening te brengen voor terrassen, uitstallingen, standplaatsen op en borden boven openbare gemeentegrond en het aanbieden van etenswaren en/of goederen op de zaterdagmarkt.

  6. -

    Het college heeft de gecombineerde evaluatie van het uitvoeringsprogramma Enschedese Arbeidsmarkt Aanpak 2020 en het uitvoeringsprogramma Enschedese Arbeidsmarkt Aanpak voor 2021 vastgesteld. Daarnaast heeft het college het Uitvoeringsplan van Werkplein 2021 vastgesteld.
    Het college informeert de Raad hierover per brief.


    De Enschedese Arbeidsmarkt Aanpak boekt goede resultaten. Dat blijkt uit de evaluatie van de eerste 3 kwartalen in 2020. Nadat er jarenlang tekorten waren op de budgetten voor het verlenen van bijstand is dit in 2019 omgebogen naar een klein voordeel. Die lijn hebben we ook in 2020 weten door te zetten. Hoewel het bijstandsbestand in Enschede stijgt (+1,8 eind oktober 2020), ontwikkelt dit zich nog steeds gunstiger dan in de rest van Nederland (+3,6% eind oktober 2020).
    Voor de meeste nieuwe instrumenten en pilots die in 2020 zijn ingezet geldt dat ze nog niet volledig tot ontwikkeling zijn gekomen als gevolg van de beperkingen door de coronacrisis. Deze pilots zetten we dan ook voort in 2021. De overeenkomst tussen veel van onze pilots is dat ze gaan om het vergroten van aandacht voor werkzoekenden en het afstemmen van inzet binnen het sociaal domein (integraliteit). Dat is nodig omdat de bestaande populatie bijstandsgerechtigden behoefte heeft aan meer ondersteuning.


    Waar de gemeenten een verantwoordelijkheid hebben om mensen jobfit te maken, matcht het Werkplein hen naar werk. Werkplein Twente is een netwerkorganisatie van de 14 Twentse gemeenten en het UWV, waarbij actief wordt samengewerkt met SW-organisaties, onderwijsinstellingen en werkgevers. Werkplein Twente brengt vraag en aanbod naar arbeid samen voor heel Twente. Vanaf 2021 is het wettelijk verplicht dit Uitvoeringsplan vast te stellen in de college’s. In het Uitvoeringsplan is vastgelegd welke resultaten (met name plaatsingen van werkzoekenden op vacatures) en dienstverlening het Werkplein levert voor de deelnemende gemeenten en UWV. Het opvangen van de verwachte werkloosheidsgroei komt met name voor rekening van Werkplein Twente. Er is extra geld en capaciteit beschikbaar voor crisis-dienstverlening en dat richt op 2 samenhangende taken:
    • Het inrichten van regionale interdisciplinaire mobiliteitsteams voor van-werk(loosheid)-naar-werk begeleiding, waar de expertise wordt gecombineerd van vakbonden, werkgeversorganisaties, UWV en gemeenten.
    • Het inzetten van ontschotte dienstverleningsinstrumenten en -voorzieningen (waaronder scholing) naar werk, die onafhankelijk zijn van het al dan niet hebben van een uitkering, het type uitkering en van de doelgroep waartoe iemand behoort

  7. -

    Gemeenten kunnen via het gemeentefonds een bijdrage (suppletie-uitkering) ontvangen voor de kosten rond het opsporen en ruimen van conventionele explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. De gemeente Enschede komt in aanmerking voor een bijdrage vanuit deze regeling van maximaal 70% van de kosten. Het gaat om reeds gemaakte kosten, in dit geval in de periode 2019 - 2020.

  8. -

    Veiligheid is een van de belangrijkste behoeften van onze inwoners. Ons integrale veiligheidsbeleid bevat de prioriteiten inclusief de aanpak op hoofdlijnen en de uitgangspunten voor de coördinatie en samenwerking; dit beleid wordt iedere vier jaar geactualiseerd.
    In het beleid wordt extra aandacht gevraagd voor verwarde/kwetsbare personen, woonoverlast, huiselijk geweld, jeugdoverlast/criminaliteit, drugscriminaliteit, zorgfraude, cybercrime en maatschappelijke onrust/spanningen. Dit zijn allemaal zaken die we voor de komende jaren cruciaal vinden en waar we daarom extra aandacht aan besteden in beleid en uitvoering. Daarnaast houden we de basis op orde en moet er voldoende ruimte zijn om flexibel in te kunnen spelen op actuele problemen.

  9. -

    De gemeente is voornemens om het plangebied Leuriks Oost, gelegen tussen de Gronausestraat, de Oostweg en de Keppelerdijk, te ontwikkelen tot een woongebied waarin afwisseling en individualiteit centraal staan en tegelijkertijd de sfeer uitstraalt van landelijk wonen. Tevens is de nadruk gelegd op het bestaande groene landschap en bosstructuur door deze kwaliteiten te versterken. Om dit te bereiken wordt, naast het bestemmingsplan, ook een exploitatieplan en een beeldkwaliteitsplan in procedure gebracht.

  10. -

    Achter Marktstraat 9 aan de Walstraat staat een historisch poortje waarvan lang werd gedacht dat het materiaal waarmee het is opgebouwd afkomstig is van de Veldpoort die tot 1862 de westelijke toegang tot de stad vormde. Ook zou het materiaal afkomstig kunnen zijn van de poort in de tuinmuur van de pastorie die op de Oude Markt heeft gestaan. Inspectie door deskundigen heeft hierover geen uitsluitsel kunnen geven. Dat komt mede doordat geschreven bronnen hierover ontbreken. Maar het onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat het poortje bestaat uit historisch belangrijk materiaal (17e-18e eeuw) en dat het poortje het behouden waard is. Om het poortje weer in oude glorie te herstellen is het in overleg met de eigenaar in opdracht van de gemeente Enschede gerestaureerd. Daarbij is een financiële bijdrage geleverd door de wijkraad Stadscentrum. Er is met de eigenaar afgesproken dat na restauratie het poortje zou worden aangewezen als gemeentelijk beschermd monument. De gemeentelijke monumentencommissie heeft hier positief op geadviseerd. B&W stellen nu een conceptbesluit tot aanwijzen vast. Zij leggen dit voor aan de betrokken raadscommissie ter advisering. Daarna nemen zij een definitief besluit.

  11. -

    De provincie Overijssel gaat samen met een aantal Overijsselse gemeenten, waaronder Enschede, een zienswijze indienen over de plannen van het Rijk voor de herindeling van het luchtruim (voor de luchtvaart). Deze herindeling is mogelijk van invloed op de (lucht)ruimte die Twente Airport behoudt voor verdere ontwikkeling als vernieuwende luchthaven. Daarom komt het college van B&W op voor de belangen van Enschede, als 50% aandeelhouder in Twente Airport. Omdat de zienswijze nog niet klaar is dient de provincie nu een zienswijze ‘voor de vorm’ in (pro forma zienswijze). De ‘echte’ zienswijze moet uiterlijk 9 maart binnen zijn bij het Rijk.

  12. -

    Voor het perceel Het Sander 17 is gebruik gemaakt van de wijzigingsbevoegdheid om de bestemming “Bedrijf” te wijzigen naar “Wonen”. Op de achterzijde van dit perceel staat een (voormalig) bedrijfsgebouw. De voorzijde van het perceel is verhard en is in gebruik als opslag. Initiatiefnemer wil het bestaande gebouw slopen en aan de voorzijde van het  perceel een woning realiseren. Het overige deel van het perceel wordt ingericht als woonperceel/tuin. Hiervoor heeft het ontwerp wijzigingsplan ter inzage gelegen. Gedurende deze periode zijn geen zienswijzen ingediend. Gewijzigd inzicht heeft er wel toe geleid dat de opzet van de regels bij de vaststelling wordt aangepast. Inhoudelijk wijzigt er niets, maar wettelijk wordt dit wel gezien als een gewijzigde vaststelling.

  13. -

    Burgemeester en Wethouders hebben de werking van de ”tijdelijke beleidsregel Onzelfstandige bewoning Enschede 2020” met nog eens 4 maanden verlengd.
    Met de verlenging van deze beleidsregel kan tot 1 augustus 2021 slechts een vergunning voor een nieuw kamerverhuurpand worden verleend indien sprake is van aantoonbare huisvesting van een doelgroep van beleid (beleid Woonvisie Enschede) en passend binnen de prestatieafspraken die zijn gemaakt met de betreffende woningbouwcorporatie en het geen negatief effect heeft op het woon- en leefklimaat. Uiterlijk 1 augustus 2021 zal een nieuwe beleidsregel in werking treden en kunnen weer vergunningen voor nieuwe kamerverhuurpanden worden verleend, mits wordt voldaan aan het nieuwe toetsingskader.

  14. -

    De gemeenten in Twente werken op tal van terreinen samen. Soms doen ze dit onderling dan weer met ondernemers, onderwijs en onderzoeksinstellingen. Deze samenwerking moet af en toe opnieuw worden bekeken. Dat is in de afgelopen periode gebeurd en nu liggen er voorstellen om de samenwerking op oa. gezondheid, recreatie en toerisme, economie en werkgelegenheid, bereikbaarheid anders vorm te geven. Er wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de gemeenten en een aantal formele regelingen opgesteld. Op onderdelen heeft de gemeenteraad hierbij een formele rol. Daarom wordt ook een voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd.