Agendapunten
-
-
De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo 1, 2,3,4 en 5) voor ondernemers die door de Coronacrisis zijn getroffen kent een tweetal vergoedingen voor ondernemers, te weten de uitkering voor levensonderhoud en de kredietverstrekking. De Tozo 5 is op 30 september gestopt. Ondernemers die nog ondersteuning nodig hebben kunnen vanaf 1 oktober een uitkering aanvragen op basis van het Bijstandsbesluit zelfstandigen.
Tot en met 30 september 2021 is er in totaal voor circa 28,9 miljoen euro aan uitkeringen verstrekt en voor 5,2 miljoen euro aan krediet. Deze uitgaven voor levensonderhoud en kredieten krijgen we voor 100% vergoed door het Rijk. De Tozo en Bbz regelingen worden uitgevoerd door de Regionale Organisatie Zelfstandigen (ROZ) in de gemeente Hengelo.
Omdat de kredietverstrekking (bedrijfskapitaal) moet worden terugbetaald zijn hiervoor beleidsregels voor de terugvordering van het krediet opgesteld. In deze beleidsregels is een zogenoemde hardheidsclausule opgenomen. Hierdoor kan maatwerk worden geleverd. De gemeente zal de vordering kwijtschelden als de zelfstandige door de Belastingdienst wordt aangemerkt als gedupeerde in de toeslagenaffaire.
De gemeente Hengelo (ROZ) krijgt mandaat voor het afgeven van een WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen) verklaring voor (ex-) ondernemers.Bijlagen
-
-
In aanvulling op het collegebesluit van 21 september 2021 is het voorstel om de planregels te wijzigen op 2 punten. Namelijk ter bescherming van de dassenburcht, opdat het niet toegestaan is ter plaatse de gronden te gebruiken voor statische en dynamische opslag.
Bovendien zijn de planregels aangevuld met een emissieplafond ten aanzien van stikstofuitstoot voor overige voertuigen, dan al geregeld was.
De beslispunten zijn ongewijzigd. De planregels van het bestemmingsplan ‘Voormalige Vliegbasis Twenthe – Midden 2021’ van de ter vaststelling aangeboden stukken behorende bij het raadsvoorstel van 21 september 2021,0 dient vervangen te worden door bijgaande planregels.Bijlagen
-
-
Op 26 oktober jl. heeft de onderzoekscommissie ‘Menselijke Maat Enschede’ haar eindverslag ‘Maatvoering is Mensenwerk II’ gepresenteerd aan de gemeenteraad. Dit verslag en het onderliggende rapport van Pro-Facto ‘Enschede en de Menselijke Maat’, maken onderdeel uit het onderzoek waartoe de gemeenteraad van Enschede opdracht heeft gegeven. Het college complimenteert de gemeenteraad van Enschede dat zij als eerste in het land het thema ‘menselijke maat’ heeft laten toetsen en vervolgens reflecteert op het handelen van de raad en college – zijnde het bestuur – beleid en uitvoering. Op 15 november as. bespreekt de raad het onderzoek.
De commissie richt haar allereerste aanbeveling aan het voltallige gemeentebestuur en roept op om vooral in gezamenlijkheid verder aan (uitgangspunten van) nieuw beleid te werken. Het college geeft in haar brief dan ook geen inhoudelijke reactie op het verslag, maar wacht met interesse de bespreking in de raad af en is vervolgens graag bereid op een later moment samen met de raad over de bevindingen in gesprek te gaan.Bijlagen
-
-
Gemeenten staan voor de opgave om beschermd wonen en maatschappelijke opvang toekomstbestendig te organiseren en inhoudelijk door te ontwikkelen. Als centrumgemeente is Enschede verantwoordelijk voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang in de gemeenten Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hengelo, Hof van Twente, Losser en Oldenzaal. Vanaf 2022, en wat financiën betreft vanaf 2023, zijn al deze gemeenten zelf verantwoordelijk voor beschermd wonen. Deze gemeenten hebben afgesproken om in de toekomst de bovenlokale samenwerking op het gebied van beschermd wonen te blijven voortzetten. Hiervoor gaan de gemeenten een gemeenschappelijke regeling en een dienstverleningsovereenkomst centrumgemeente Enschede beschermd wonen aan. Daarnaast wordt het convenant ‘Samenwerken aan beschermd wonen, opvang en zorg Twente’, dat door de veertien Twentse gemeenten is opgesteld, vanaf 2022 geactualiseerd.
Bijlagen
-
-
Het ministerie van VWS wil voorkomen dat er schrijnende jeugdzorgproblematiek onopgelost blijft. VWS heeft daartoe middelen vrijgemaakt om in alle jeugdzorgregio’s expertisecentra op te richten die moeten borgen dat complexe kind- en gezinsproblematiek opgelost wordt en dat systeemproblematiek in de jeugdhulp wordt aangepakt. Drie functies in een bovenregionaal expertisenetwerk zijn volgens VWS erg belangrijk: 1) consultatie en advies, 2) organiseren van hulp en 3) inrichten van de kennisfunctie en lerend netwerk. Enschede is de account houdende gemeente voor de provincie Overijssel die weer bestaat uit twee jeugdzorgregio’s: Twente en IJsselland. Wij streven naar een definitieve inrichting en vormgeving van een Expertisenetwerk Overijssel. Stap 1 daarin is het onderbrengen van de twee Regionale Expertteams (RET) Twente en IJsselland in het bovenregionale Expertisenetwerk Jeugd Overijssel. Stap 2 daarin is het onderbrengen van alle activiteiten van het Expertisenetwerk onder de centrumgemeente Enschede. In de projectfase zijn de werkzaamheden in opdracht van de gemeente Enschede uitgevoerd door de regionale uitvoeringsorganisatie OZJT. OZJT is de uitvoeringsorganisatie voor de veertien Twentse gemeenten op het gebied van jeugdhulp en Wmo-zorg. Binnen de bestaande afspraken is de gemeente Enschede sowieso eindverantwoordelijk. De hier voorgestelde besluiten hebben betrekking op stap 2. Realisatie leidt tot vereenvoudiging van de aansturing, efficiëntie van de uitvoering en van de periodieke verantwoording en toetsing op rechtmatigheid. Door alle administratieve verplichtingen formeel onder te brengen bij de centrumgemeente Enschede ontstaat ook een organisatievoordeel.
Bijlagen
-
-
Na het onherroepelijk worden van het nieuwe bestemmingsplan voor de Usseler Es Westkrans en Bolling moet er een inrichtingsplan komen om het nieuwe bestemmingsplan te effectueren waarbij niet alleen moet worden aangesloten bij andere gemeentelijke beleidsvelden, maar ook bij diverse gemeentelijke en externe wensen die gelden voor dit gebied. Hierbij zal o.a. ook worden gekeken naar actualisatie van het huidige gemeentelijke huur- / pachtbeleid zodat voor Enschedees grondgebied beter kan worden bepaald welke gebiedsinvulling wenselijk en onder welke voorwaarden. De Usseler Es is hiervoor aangewezen als pilot en voor de nieuwe landinrichting van de Usseler Es Westkrans en Bolling (landelijk gebied) wordt de raad gevraagd in te stemmen met aanwending van middelen uit de reserve Landinrichting.
Bijlagen
-
-
Door de Minister van Justitie is een incidentele bijdrage aan de veiligheidsregio Twente verstrekt met als doel de naleving van de controle op coronatoegangsbewijzen en identiteitsdocumenten te ondersteunen en te vergemakkelijken. De veiligheidsregio zet de bijdrage op basis van inwoneraantal door aan de gemeenten. Voor Enschede een bedrag van 411.000 euro. De bijdrage is bedoeld voorzieningen in Enschede waar een controleplicht is op de naleving van het coronatoegangsbewijs. De bijdrage vergoedt kosten voor de inzet van werknemers en arbeidskrachten die coronatoegangsbewijzen controleren of de controle van coronatoegangsbewijzen bevorderen en vergemakkelijken. Te denken valt aan de inzet van gastheren, -vrouwen of beveiligers. Enkel kosten voor activiteiten die plaatsvinden in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021 komen voor vergoeding in aanmerking. Aanvragen kunnen worden ingediend tot 6 december 2021.
Bijlagen
-
-
Openbaar, muv vertrouwelijke bijlage
Voor het terrein aan de Oldenzaalsestraat 1165 heeft de gemeente het bestemmingsplan “Oldenzaalsestraat 1165” gemaakt. Dit bestemmingsplan maakt het mogelijk om drie gebouwen / bouwwerken van de strooizoutopslag op dit terrein te slopen en een grotere kapschuur voor opslag van strooizout terug te bouwen. De totale oppervlakte aan bebouwing blijft per saldo gelijk. Voor het terrein heeft de eigenaar een erfinrichtingsplan laten maken. Door dit plan uit te voeren wordt de groenvoorziening verbeterd. Met dit bestemmingsplan wordt het bestaande gebruik als opslag voor strooizout beter geregeld.
Bijlagen
-
-
Jaarlijks legt het college de verordeningen van de gemeentelijke belastingen en heffingen van het aankomende belastingjaar voor aan de gemeenteraad. In deze verordeningen staan de tarieven en/of bedragen die inwoners en bedrijven betalen voor bijvoorbeeld de onroerende zaakbelasting, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Maar ook voor het verkrijgen van bijvoorbeeld een paspoort, rijbewijs of bouwvergunning.
Bijlagen