Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 6 april 2021

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Door de gemeenteraad is op 1 februari 2021 de Verordening kwaliteit leefomgeving vastgesteld. Deze verordening vervangt (en integreert) de Marktverordening, de Monumentenverordening, de Havenbeheerverordening, de Afvalstoffenverordening en een aantal bepalingen uit de Algemene Plaatselijke Verordening. Daarbij is bepaald dat deze verordening op 1 mei 2021 in werking treedt.
    Dat heeft ook tot gevolg dat de Legesverordening – meer in het bijzonder de daarbij behorende Tarieventabel - moet worden aangepast omdat de grondslag voor legesheffing voor vergunningen en toestemmingen ook is veranderd: deze is nu te vinden in de nieuwe Verordening kwaliteit leefomgeving. De in de Tarieventabel opgenomen tarieven veranderen niet qua hoogte. Ook de daarin opgenomen ‘activiteiten waarvoor sprake is van legesheffing wijzigen niet.
    Het betreft een ‘technische’ aanpassing: alleen de grondslag voor de (al bestaande) legesheffing wordt aangepast en gebaseerd op de nieuwe verordening.
    Omdat het een redactionele aanpassing is kan het college op basis van de door de gemeenteraad gedelegeerde bevoegdheid tot deze aanpassing besluiten.

  2. -

    De gemeente Enschede neemt deel aan de samenwerking in de Regio Twente. Het bestuur dat bestaat uit vertegenwoordiging van de veertien gemeenten vergadert periodiek. De vergadering wordt voorbereid door het college. Wethouder Diepemaat brengt vervolgens het standpunt in op de onderwerpen die op agenda staan.

  3. -

    Dhr. Van Dijk (D66) en Mevr. Hümmels (PvdA) hebben schriftelijke vragen gesteld over het vinden van woningen voor starters. Deze vragen zijn door het college schriftelijk beantwoord.

  4. -

    Op 12 maart 2021 zijn bij de Raadsgriffie op grond van artikel 35 vragen gesteld over adequate opvang en huisvesting ‘vaste klanten’ WNNO door de heer Jelle Kort van de fractie Groen Links en mevrouw Rienke Hofman- Bijlstra van de PvdA fractie.
    Het college beantwoordt deze vragen conform bijlage.

  5. -

    Door de heer Overink zijn vragen aan het college gesteld over een petitie tegen het in voorbereiding zijnde windmolenbeleid van de gemeente. Deze vragen worden via dit voorstel beantwoord.

  6. -

    Op 26 maart 2021 is een volgende compensatiepakket gepubliceerd dat door het rijk wordt uitgekeerd aan de medeoverheden voor de gemaakte kosten voor de coronacrisis. Hierbij wordt de raad geïnformeerd over de bijdragen die Enschede ontvangt en wordt inzicht gegeven in de totale beschikbare bijdragen voor 2021 voor de gevolg van Covid-19.

  7. -

    Gemeente Enschede wil dat iedereen in de samenleving kan meedoen. Maar we moeten zorg en ondersteuning ook betaalbaar houden. Wij denken dit te kunnen bereiken door één brede toegang: de (vernieuwde) Wijkwijzer. Dit betekent dat we de sociale basis verder ontwikkelen met de Wijkwijzer als spil in de wijken. Veel oplossingen voor mensen liggen namelijk in hun eigen woonomgeving. Zoals bijvoorbeeld hulp bij de administratie. Daarom is het belangrijk dat we netwerken en voorzieningen in buurten en wijken versterken en met elkaar verbinden. Zo krijgen inwoners sneller informatie, advies en ondersteuning bij hun hulpvraag en zijn ze eerder op de juiste plek. Door voorzieningen in de wijken te versterken hebben inwoners met een ondersteuningsbehoefte geen indicatie meer nodig. Als het nodig is worden ze doorverwezen naar de wijkteams.


    Uit onderzoek en uit gesprekken blijkt dat steun begint bij ‘gewoon binnenlopen’. We stellen daarom voor het aantal wijkwijzerlocaties uit te breiden van 9 naar 14 (mogelijk meer) en de manier van werken aan te passen. Om een goede functie in de buurt te kunnen vervullen moet de Wijkwijzer op ‘natuurlijke ontmoetingsplekken’ zitten waar inwoners en professionals samenkomen, zoals scholen en wijkcentra. Het moet ook een plek zijn waar inwoners met eigen initiatieven terechtkunnen. Je kunt er dus ook je hulp aanbieden. Een plek waar mensen komen om elkaar te ontmoeten, als deelnemer of vrijwilliger, aangevuld met een professional die het overzicht bewaakt en/of ondersteuning biedt. Afhankelijk van de vraag en de mogelijkheden in de wijk brengen we verschillende partijen in de wijk bij elkaar en vormen ze met elkaar de Wijkwijzer.

  8. -

    Het college heeft op 24 november 2020 ingestemd met de meerkostenregeling Corona 2020. Dit besluit vloeide voort uit het eerdere besluit van 3 april 2020 over de Twentse aanpak voor de financiering van zorgaanbieders in relatie tot de coronapandemie. Onderdeel hiervan betrof de meerkosten die zorgaanbieders maken op het terrein van de Jeugdhulp en de Wmo om te voldoen aan de richtlijnen van het RIVM. Hierbij kan gedacht worden aan uitgaven voor beschermingsmiddelen, kosten van extra locaties ten behoeve van de 1,5 meter afstand en extra inhuur van personeel. De 14 Twentse gemeenten hebben aangegeven dat zij de uitvoering van deze meerkostenregeling collectief willen organiseren. De zorgaanbieders hebben begin 2021 hun aanvragen voor de meerkostenregeling ingediend. Deze aanvragen zijn door medewerkers van diverse gemeenten in gezamenlijkheid getoetst en beoordeeld. Dit proces is nu afgerond zodat de eindafrekening kan worden opgemaakt voor Enschede en de andere Twentse gemeenten. Daaruit blijkt dat de het totaal van de goedgekeurde aanvragen lager is dan de compensatie die het rijk heeft verstrekt voor zowel de Jeugdhulp/Wmo-lokaal als ook voor de Wmo-centrumtaken in Enschede. Daarom wordt voorgesteld 100% van de goedgekeurde aanvragen te vergoeden. Op het niveau van de afzonderlijke Twentse gemeenten zijn er drie gemeenten die een gering tekort hebben op de compensatie van het rijk voor meerkosten voor Jeugdhulp en Wmo-lokaal. Het voorstel is om die gemeenten te compenseren uit de voordelen bij de overige gemeenten.

  9. -

    Het college voert inhoudelijk verweer in een hoger beroepsprocedure. Daarnaast wordt voorwaardelijk incidenteel hoger beroep ingesteld.

  10. -

    Het Enschedees Jongerenberaad geeft sinds de oprichting in juni 2015 gevraagd en ongevraagd advies aan de gemeente en aan de scholen. Het Jongerenberaad is niet politiek. De leden komen van middelbare scholen en van het mbo en vinden het interessant om over maatschappelijke vraagstukken mee te denken. Sinds de oprichting heeft het Jongerenberaad 35 adviezen gegeven.

  11. -

    Op 16 december 2020 heeft de gemeenteraad besloten het bestemmingsplan moskee Kuipersdijk 2020 niet vast te stellen. De motivering van dit besluit is onvoldoende kenbaar. Omdat er namens de Islamitische Stichting Nederland bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State beroep is aangetekend tegen dit besluit, is het belangrijk om de argumenten die bij het besluit horen op te schrijven en vast te stellen.
    In de bijlage bij dit raadsvoorstel staan de argumenten op basis waarvan de gemeenteraad heeft besloten om het bestemmingsplan niet vast te stellen. De argumenten die in deze bijlage staan opgesomd, komen overeen met de argumenten die de verschillende raadsfracties gebruikten in de vergadering van stadsdeelcommissie Oost op 8 december 2020 en in het debat voorafgaande aan het besluit van uw raad van 16 december 2020. Het college heeft hier geen inhoudelijke zaken aan toegevoegd.

  12. -

    Het College vindt de samenwerking met woningcorporaties en huurdersorganisaties belangrijk. Om samen met de corporaties en huurdersorganisaties meer te bereiken voor de stad, heeft het college van B en W de meerjarige geactualiseerde prestatieafspraken 2021 vastgesteld. Het gaat daarbij om een actualisatie van de meerjarige afspraken tussen de corporaties SJHT, De Veste, Domijn, De Woonplaats, Ons Huis, hun huurdersorganisaties en de gemeente. De actualisatie is mede uitgevoerd aan de hand van de uitkomsten van het in 2020 gehouden woondebat en de actualisatie van de Woonvisie Enschede. Daarbij zijn er voor 2021 drie thema's benoemd waarop gezamenlijk extra wordt ingezet. Dit zijn monitoring (bestaand speerpunt), zoektijden en maatwerk en flexwonen. Met Woonzorg Nederland zijn eerder ook afspraken gemaakt voor haar bezit in Enschede. Deze afspraken voldoen nog.

  13. -

    De gemeente Enschede stelt zich officieel kandidaat om de Roze Zaterdag in 2023 te organiseren. De Roze Zaterdag is de eerste en oudste PRIDE van Nederland.
    Op basis van het bidbook en een bezoek aan de potentiële gastgemeente wordt medio juli 2021 bekend gemaakt welke gemeente de Roze Zaterdag in 2023 mag organiseren.
    Enschede mag zich al sinds 2008 Regenboogstad noemen. Als koploper gemeente zet Enschede zich in om te bouwen aan een inclusieve samenleving waarin iedereen kan zijn wie hij is, ongeacht geslacht, afkomst, seksuele voorkeur of genderidentiteit, afkomst en religie. Dit is ook een van de doelstellingen uit het coalitieakkoord. Het evenement Roze Zaterdag is een landelijk evenement waarmee de gemeente Enschede de kans krijgt om op landelijk niveau haar inclusie beleid samen met (lokale) samenwerkingspartners te presenteren. Daarnaast ondersteunen ook omliggende gemeenten zoals Oldenzaal, Münster en Hengelo het initiatief om Roze Zaterdag naar Enschede te halen, waarmee de inclusieve samenleving in oost Nederland en in de EUREGIO verder verspreidt en gedragen wordt.
    Enschede Promotie coördineert en organiseert de Roze Zaterdag in samenwerking met de gemeente Enschede en lokale partijen uit het LHBTI+ netwerk. Sinds dit jaar is het netwerk PRIDE Enschede in ontwikkeling. PRIDE Enschede is een samenwerkingsverband tussen lokale partijen die zich inzetten voor de bevordering van inclusiviteit en diversiteit. PRIDE Enschede wordt een herkenbaar loket en afzender voor aanbod en kennis beschikbaar voor de doelgroep LHBTI+ en samenwerkingspartners.
    Als de gemeente Enschede wordt uitgekozen de Roze Zaterdag te organiseren is dit weer de eerste keer na bijna 20 jaar. In totaal heeft de gemeente Enschede het evenement Roze Zaterdag al twee keer georganiseerd. De eerste keer was in 1987 en daarna nog een keer in 2004.

  14. -

    De belangstelling voor woningbouwkavels bestemd voor particulier opdrachtgeverschap is groot, ook voor kavels in bestaande wijken. De 10 kavels van Bouwen in de Wijk II zijn divers qua ligging, ze liggen verspreid door de hele stad en ook variëren ze qua oppervlakte; voor elk wat wils. Daarnaast is het zeer uniek dat de kavels in bestaande woonomgevingen liggen, waardoor het voor de kopers direct zichtbaar is hoe de buurt is waarin ze gaan wonen. Bovendien zijn deze buurten al helemaal ‘af’ (in tegenstelling tot veel andere nieuwbouwprojecten waarbij men de eerste jaren nog volop in bouwwerkzaamheden leeft). En een bijkomend voordeel van deze kavels is dat kopers niet lang in een buurt wonen waar nog jarenlang gebouwd hoeft te worden.