Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 11 mei 2021

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Een van de instrumenten die de gemeenteraad heeft om het college opdrachten te geven zijn zogenoemde moties. De aangenomen moties worden in een digitaal systeem gemonitord. Het college geeft in bijgevoegd overzicht een stand van zaken van de aangenomen moties en indien van toepassing een voorstel om af te doen. De raad wordt gevraagd het afdoeningsvoorstel vast te stellen.

  2. -

    De gemeente Enschede neemt deel aan de samenwerking in de Regio Twente. Het bestuur dat bestaat uit vertegenwoordiging van de veertien gemeenten vergadert periodiek. De vergadering wordt voorbereid door het
    college. Wethouder Diepemaat brengt vervolgens het standpunt in op de onderwerpen die op agenda staan.

  3. -

    De samenwerking tussen de veertien gemeenten wordt op een aantal punten aangepast. Daar moeten diverse afspraken voor worden aangepast. Twee daarvan zijn afspraken op het gebied van gezondheid (GGD) en recreatie en toerisme. Voor beide set afspraken stelt het Algemeen Bestuur van de Regio Twente voor om een bepaling op te nemen dat alle deelnemende gemeenten het eens moeten zijn over het verlenen van diensten en gastheerschappen die niets te maken hebben met de taken waarvoor de afspraken zijn gemaakt maar er wel een plek binnen kunnen krijgen.

  4. -

    De heer Dönmez (PvdA) heeft vragen gesteld naar aanleiding van de publicatie van “De Staat van het Onderwijs 2021” door de Inspectie van het Onderwijs. In de publicatie uit de Inspectie zijn zorgen over onder meer de teruglopende beheersing van basisvaardigheden door leerlingen. Raadslid Dönmez vraagt op welke wijze het College de geschetste problematiek met het onderwijs bespreekt en welke aanpak wordt beoogd, gelet op de recent door de raad aangenomen voorstellen op het gebied van kansengelijkheid en laaggeletterdheid.

  5. -

    Het college is van menig dat het traject van schuldsanering zo kort mogelijk moet duren. Dit heeft voordelen voor zowel de schuldenaar als de schuldeiser. In samenwerking mat de Stadsbank Oost Nederland zijn al een aantal ontwikkelingen in gang gezet om de doorlooptijd van de schuldsanering te verkorten. In de vorm van een pilot is bij de Stadsbank Oost Nederland geëxperimenteerd met het inzetten van  saneringskredieten om schulden op te lossen. Hiermee kan de het schuldsaneringstraject worden verkort. Door het overnemen van het totale schuldpakket door de Stadsbank weet de schuldenaar waar hij aan toe is en krijgen de schuldeisers zekerheid dat een deel van de schuld in een keer wordt afbetaald. We willen de saneringskredieten op grote schaal gaan inzetten op het moment dat het landelijk waarborgfonds operationeel is. Het financiële risico van het niet afbetalen van het saneringskrediet ligt dan bij het landelijke waarborgfonds en niet bij de lokale overheid.

  6. -

    Op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Jeugdwet moet de gemeente jaarlijks een  cliëntervaringsonderzoek doen. De uitkomsten van dit onderzoek over 2020 laten een positief beeld zien. Een grote groep inwoners met een Jeugdwet of Wmo indicatie is tevreden over de kwaliteit van de dienstverlening van de toegang, de verwijzers en de hulp die wordt geboden. Een iets kleiner percentage van de Wmo cliënten (73% ten opzichte van 76% in het jaar ervoor) wist waar zij in 2020 terecht konden met de vraag. Dat kan een gevolg zijn van Corona. Door de toegang in de wijk te verbeteren, wordt gewerkt aan een bredere bekendheid. Ook wordt met huisartsenpraktijken samengewerkt door in deze praktijken ondersteuners voor de jeugd aan te stellen die de jeugdige direct kan helpen.
    Onafhankelijke cliëntondersteuning blijft voor veel inwoners onbekend. Inwoners die zichzelf redden of met hulp van naasten zich voldoende ondersteund voelen, zoeken niet naar cliëntondersteuning. Voor de inwoners die mogelijk wel behoefte hebben aan cliëntondersteuning gewerkt aan het verbreden van de bekendheid. Enschede onderzoekt de mogelijkheid om de onafhankelijke cliëntondersteuning te verbinden aan de Wijkwijzer.

  7. -

    Enschede neemt deel aan een aantal zogenaamde gemeenschappelijke regelingen. Denk aan Regio Twente of de Stadsbank. Dit zijn organisaties waarin Enschede, met andere overheden, samenwerkt aan de uitvoering van publieke taken.
    Deze organisaties hebben de wettelijke verplichting om aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten de ontwerpbegroting aan te bieden ter reactie. Wat gaan ze volgend jaar doen en draagt dat bij aan wat belangrijk is voor Enschede? Hoeveel gaat dat kosten? Welke (financiële) risico's lopen ze? De Enschedese regelingen hebben de financiële stukken allemaal tijdig aangeleverd. Deze worden nu door het college aan de gemeenteraad aangeboden in de vorm van een integrale raadsbrief. In de raadsbrief staan kort en bondig de meest relevante financiële en beleidsmatige aspecten.

  8. -

    Het College streeft naar een stad waarin inwoners die ondersteuning nodig hebben, deze zoveel mogelijk kunnen vinden in de wijk. Laagdrempelig en door het netwerk dat er al is. Een aantal (sport)verenigingen hebben kenbaar gemaakt een bredere maatschappelijke rol te willen spelen dan alleen het aanbieden van sportactiviteiten. In het kader van de transformatie van het sociaal domein heeft het College van B&W in december 2018 daarom onder de titel 'Kracht van Verenigingen' besloten om op vier plekken in de stad te onderzoeken of (sport-)verenigingen alternatieve activiteiten kunnen ontwikkelen, passend bij de vereniging, voor inwoners met een lichte ondersteuningsvraag. In 2019 is gestart op twee locaties (Victoria'28 in Enschede Zuid en Rigtersbleek in Enschede West). In 2020 heeft het College aan Avanti-Wilskracht een subsidie verleend om in Enschede Oost met een derde voorziening te kunnen starten, eveneens gericht op kinderen met een lichte ondersteuningsvraag. Met de subsidieverlening aan de Tubanters 1897 heeft het College de opdracht gegeven voor de ontwikkeling van een vierde locatie. Deze voorziening richt zich op volwassenen met een lichte ondersteuningsvraag en daarmee een nieuwe doelgroep.

  9. -

    Bij de verlenging van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo) tot 1 juli 2021 is door de minister aangegeven dat gemeenten vanaf 1 januari 2021 ondersteuning gaan bieden aan zelfstandigen die door de Coronacrisis hun huidige bedrijf niet kunnen voortzetten. Het gaat er om om zelfstandig ondernemers waar nodig voor te bereiden op een nieuwe toekomst, hetzij als zelfstandig ondernemer, hetzij als werknemer in loondienst. De Regionale Organisatie Zelfstandigen (ROZ) van de gemeente Hengelo gaat samen met de zelfstandig ondernemer inventariseren of en welke ondersteuning nodig is voor een levensvatbare onderneming. Dit kan bijvoorbeeld gaan om coaching, advies, bij- of omscholing en heroriëntatie.

  10. -

    In overleg met de omliggende gemeenten Berkelland, Oost Gelre en Haaksbergen is het voorstel om de rijksweg N18 te voorzien van de naam “Twenteroute”. De rijksweg is gelegen langs alle gemeenten en vormt de verbindingsroute tussen de verschillende gemeenten in de regio Twente en Achterhoek. Hierdoor is het voorstel de provinciale weg gezamenlijk te vernoemen naar de regio Twente.

  11. -

    Op 17 maart 2020 heeft het college besloten om de bestuurlijke boetes die op grond van de Participatiewet zijn opgelegd, te herzien. Aanleiding hiervoor was een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep die gevolgen had voor iedere gemeente in Nederland. De afgelopen periode zijn alle opgelegde boetes herzien en aangepast aan de nieuwe wettelijke regels. Er zijn ongeveer 1000 boetes opnieuw beoordeeld en 901 boetes zijn herzien. Het bedrag is verrekend met (andere) nog openstaande vorderingen van inwoner of aan inwoner terugbetaald.
    Bij de herziening is de gemeente Enschede verder gegaan dan de CRvB voorschrijft. Zo hoefden inwoners zich niet zelf te melden voor de herziening, hebben we rekening gehouden met een langere periode en zijn we uitgegaan van een grotere doelgroep dan uit de uitspraak van de CRvB bleek. Door deze werkwijze is deze omvangrijke klus zorgvuldig en klantgericht verlopen.

  12. -

    Drie jaar geleden startte in Enschede een (landelijk) unieke experiment, met de oprichting van de Wetenschappelijke Board. Dit is een groep deskundigen die op basis van feiten en trends kritisch kijkt naar de koers van de stad. De gemeente Enschede heeft daarmee een onafhankelijke klankbord bij het bepalen van de strategie en het beleid voor de stad op de lange termijn. Ook geeft de Wetenschappelijke Board handen en voeten aan de technische, creatieve en innovatieve stad Enschede!
    Het experiment is geslaagd, volgens de burgemeester, college, gemeenteraad en ambtelijke organisatie. Daarom hebben college en Board werkafspraken gemaakt en krijgt de Wetenschappelijke Board een meer structureel karakter. De werkafspraken zijn openbaar en terug te vinden op https://www.enschede.nl/bestuur/adviesraden/wetenschappelijke-board-enschede.

  13. -

    Het College besluit subsidie te verstrekken aan het Jeugdeducatiefonds. Het College geeft hiermee invulling aan het voornemen dat reeds in de door de gemeenteraad vastgestelde Strategie Kansengelijkheid was benoemd. Het Jeugdeducatiefonds zet zich in om de ontwikkelingskansen te vergroten van kinderen die opgroeien vanuit een achterstand. Het fonds werkt in Enschede samen met 4 basisscholen, te weten OBS Twekkelerveld, OBS Pathmos, ODBS Europa en OBS Stadsveld. Iedere school krijgt van het fonds een budget van 13.000 euro per jaar dat besteed kan worden aan activiteiten op het gebied van onder meer cognitieve ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling. Per school betaalt de gemeente daarvoor aan het fonds een bijdrage van 4.500 euro in de vorm van subsidie. Het fonds genereert de overige middelen uit landelijke en lokale fondsen en via bedrijven. Voor Enschede heeft het fonds reeds een meerjarige toekenning ontvangen van de Stichting Talenpracticum.

  14. -

    Het College van B&W heeft besloten om een subsidie te verstrekken van € 10.000 aan het Vakantiefonds Twente. Deze subsidie is bedoeld om 100 kinderen, die opgroeien in een gezin met een laag inkomen, deel te kunnen laten nemen aan het Voetbal, Sport en Fun Camp 2021.
    Zoals binnen het coalitieakkoord aangegeven hebben kinderen en jongeren de warme aandacht van het College. Ook in de kadernota ‘Rondkomen met je inkomen’ is één van onze hoofddoelen het toekomstperspectief van jeugd en jongeren te verbeteren, voor gelijke(re) kansen. Het College vindt het belangrijk dat kinderen de mogelijkheid krijgen om mee te doen aan een breed aanbod van activiteiten, zo ook dit soort sportieve vakantie-activiteiten.
    Deze activiteit voldoet aan de Covid-19 richtlijnen en kan vanzelfsprekend alleen doorgang vinden als de Covid-19 situatie dit toelaat.

  15. -

    In het verleden heeft het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten namens gemeente Enschede leningen aan particulieren ten aanzien van woningverbetering en duurzaamheid verstrekt. De standaard overeenkomst hiervoor is aangepast naar de actuele wet- en regelgeving en er zijn nieuwe afspraken gemaakt over beheervergoedingen.

  16. -

    NIET Openbaar, pas nadat de huidige aanbieders zijn geïnformeerd over de verlenging van het contract.


    Het college stelt de gemeenteraad voor om vanaf 1 januari 2023 de ondersteuning huishouden gebiedsgericht te organiseren en daarmee te komen tot een duurzaam systeem, lagere uitvoeringskosten, meer innovatie, het centraler stellen van het zelf oplossend vermogen van de inwoner en maatwerk te bieden aan de inwoners waar dat nodig is. Om te komen tot een structurele besparing van 500.000 euro wordt voorgesteld om de strijkvoorziening af te bouwen. Bij nieuwe indicaties wordt de strijkvoorziening alleen ingezet wanneer er sprake is van een uitzonderingssituatie (bijvoorbeeld een medische indicatie). Door lopende indicaties uit te faseren wordt vanaf 2024 een jaarlijkse besparing van 500.000 euro verwacht. Voor de periode 2022/2023 wordt aan de gemeenteraad in de Zomernota 2021 een alternatief dekkingsvoorstel gedaan. Aanbieders worden geïnformeerd over het voornemen om gebruik te maken van de optie tot verlenging.

  17. -

    Elk kwartaal legt het rentecomité verantwoording af aan het college over de gedane transacties. In het 1e kwartaal van 2021 zijn de limieten voor het opnemen van netto-vlottende schuld, vaste schuld en doen van uitzettingen niet overschreden.

  18. -

    Mensen in de bijstand kunnen per kalenderjaar tot 1200 euro aan giften kunnen ontvangen in Enschede zonder dat ze gekort worden op hun uitkering. Hiermee loopt de gemeente Enschede vooruit op een landelijke wetswijziging van de Participatiewet. In Enschede kon tot 500 euro aan giften per kalenderjaar worden ontvangen zonder dat dit gevolgen heeft voor de bijstandsuitkering. Dit bedrag wordt nu verhoogd naar 1200 euro per kalenderjaar. Dit nieuwe beleid wil het college met terugwerkende kracht laten ingaan vanaf 1-1-2021. Van belang is wel dat mensen die giften ontvangen met een waarde van boven de 50 euro dit ook doorgeven. Als de giften worden doorgegeven, dan kan de gemeente beoordelen of de giften binnen het maximale bedrag van 1200 euro per kalender jaar blijft en dit geen gevolgen heeft voor de hoogte van de uitkering. We gaan de verhoging van de giften communiceren via Huis-aan-Huis en de Klantenkrant.

  19. -

    De culturele sector in Enschede ondervindt momenteel negatieve effecten van de maatregelen tot bestrijding van de Covid-19 pandemie. Dit geldt ook voor De Museumfabriek. Daarom heeft De Museumfabriek een subsidieaanvraag ingediend om een dreigend liquiditeitstekort te voorkomen. Dit liquiditeitstekort is het gevolg is van de maatregelen ter bestrijding van Covid-19. Het verstrekken van de subsidie leidt er toe dat het liquiditeitstekort, , wordt opgeheven voor minstens twaalf maanden.
    De Museumfabriek heeft zelf verschillende maatregelen genomen om het liquiditeitstekort tot een minimum te beperken, door:
    • Het anders gaan inrichten van de serviceorganisatie
    • Het aanvragen van een bijdrage van het Mondriaanfonds; die is toegekend.
    Verder gaande ingrepen zouden misschien mogelijk maar dan zou De Museumfabriek niet kunnen investeren in nieuwe verdienmogelijkheden om daarmee stevig de tijd na corona in te gaan.
    De subsidiestelt de Museumfabriek in staat om een belangrijke culturele speler te blijven, die zich kan blijven door ontwikkelen. Met de subsidie kunnen nieuwe verdienmodellen worden ontwikkeld. Ook kunnen er meer bezoekers worden aangetrokken. Daarnaast is er de mogelijkheid om op andere wijzen inkomsten te generen. Dit alles draagt eraan bij dat de Museumfabriek in de toekomst minder kwetsbaar zal zijn.

  20. -

    In 2018 is de Wet aanpak woonoverlast overgenomen in de APV. Daarmee werden gebruikers van woningen en verhuurders van woningen aan niet-ingezetenen (toeristische verhuur) verplicht om ervoor te zorgen dat vanuit woningen geen overlast wordt veroorzaakt voor omwonenden. De wet is met ingang van 1 januari 2021 verruimd, waardoor deze verplichting ook kan gaan gelden voor verhuurders die woningen aan ingezetenen in een gemeente verhuren. Om woonoverlast beter te kunnen bestrijden wordt de gemeenteraad voorgesteld deze wettelijke verruiming op te nemen in de APV.

  21. -

    De Veste (onderdeel van Vechtdal wonen uit Ommen) bezit voornamelijk studentenwoningen op de campus van Universiteit Twente. Zij houden zich bezig met het huisvesten van Nederlandse en buitenlandse studenten. Vooral de groep buitenlandse studenten neemt de komende jaren sterk toe. Hierdoor is er behoefte ontstaan om zowel op de campus als het Kennispark nieuwe studentenwoningen toe te voegen. Daarnaast wil de Veste haar bestaande bezit verduurzamen en toekomstbestendig maken.
    Op dit moment mag de Veste door regelgeving over woningmarktregio’s geen nieuwe (studenten)woningen bouwen of aankopen in woningmarktregio Oost-Nederland. Zij kunnen hiervoor ontheffing aanvragen. Bij deze ontheffingsaanvraag horen zienswijzen van de gemeenten waarmee de Veste prestatieafspraken maakt, de woningcorporaties in deze woningmarktregio en Universiteit Twente. Gemeente Enschede heeft een positieve zienswijze afgegeven over dit ontheffingsonderzoek omdat de Veste na ontheffing een positieve bijdrage kan leveren aan de strategische doelen van de stad. Dit geldt voor het aantrekken en behouden van talent en in het bijzonder voor de beschikbaarheid van kwalitatief goede studentenwoningen.