Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 23 maart 2021

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    De Algemene erfpachtvoorwaarden 2008 worden herzien. De voorgenomen wijzigingen zijn vastgelegd in het ontwerp van de Algemene erfpachtvoorwaarden 2021. Deze wijzigingen betreffen enkele tekstuele, kleinere technische aanpassingen, maar ook enkele grotere wijzigingen van de Algemene erfpachtvoorwaarden 2008. Deze wijzigingen zijn: 1. de invoering van een minimum canonpercentage van 2,5%, 2. verlenging van de herzieningsperiode van de canon tot 10 jaar, 3. indexering van de canon gedurende de termijn van 10 jaar, 4. recht van koop voor de erfpachter voor minimaal de waarde van de onroerende zaak bij de eerste uitgifte in erfpacht, en 5. invoering van een toestemmingsvereiste voor overdracht, onder meer met als doel om eventueel een Bibob-toets te kunnen toepassen op de beoogde verkrijger.
    Het College besluit tot het vaststellen van het ontwerp van de Algemene erfpachtvoorwaarden 2021, en het toepassen van afdeling 3.4 Awb (uniforme openbare voorbereidingsprocedure) op dit ontwerp. Het ontwerp van de Algemene erfpachtvoorwaarden 2021 ligt na de vaststelling ervan, gedurende een termijn van 6 weken ter inzage. Gedurende die termijn kunnen belanghebbenden zienswijzen tegen dit ontwerp indienen. Het College geeft mandaat aan wethouder J.B. Diepemaat om daarna – met inachtneming van de tegen het ontwerp ingediende zienswijzen – namens het College het besluit tot vaststelling van de nieuwe Algemene erfpachtvoorwaarden 2021 te nemen.

  2. -

    Het gemeenteraadslid Brouwer van het Democratisch Platform Enschede heeft vragen gesteld over de gevolgen van de coronacrisis voor het MKB. Daarbij gaat om vragen over de ondersteuningsmaatregelen en een oproep om coulance te tonen bij de handhaving van de COVID-19-voorschriften. Ook vraagt DPE het college van B&W actie te ondernemen tegen de landelijke COVID-19-maatregelen.
    Het college van B&W schets in zijn antwoord de diverse ondersteuningsmaatregelen die van kracht zijn. Ook geeft het college aan het rijksbeleid met betrekking tot het omgaan met de COVID-19-pandemie te volgen.

  3. -

    Op 3 maart 2021 zijn bij de Raadsgriffie vragen binnen gekomen van de heer J.W. Elferink gericht aan de voorzitter van de Raad op grond van ex artikel 35 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Raad over de opvang van dak- en thuislozen door echtscheiding , ontslag of faillissement.
    Het college van Burgemeester en Wethouders beantwoordt de vragen conform de bijlage.

  4. -

    Beantwoording artikel 35 vragen van mevrouw Visser-Voorn namens Enschede Anders inzake Doornberg bandenrecyclingbedrijf conform het bijgevoegde beantwoordingsformulier.

  5. -

    Elk jaar wordt er een verslag gemaakt over de taken die de Gemeente Enschede heeft op het gebied van bestemmen, vergunnen, toezicht en handhaven. In dit BVTH jaarverslag wordt inzichtelijk gemaakt of de doelen die gesteld zijn in het Uitvoeringsprogramma 2020 zijn behaald en indien deze niet behaald zijn, wat hiervoor de verklaring is. De verslaglegging van de werkzaamheden van de Brandweer Twente en de Omgevingsdienst Twente (ODT) maakt onderdeel uit van dit jaarverslag. Het BVTH jaarverslag is een wettelijke verplichting.

  6. -

    Slachtoffers van de kinderopvangtoeslagaffaire ontvangen van de overheid een compensatie van € 30.000,-. Als een ontvanger van deze compensatie een bijstandsuitkering heeft dan is de gemeente verplicht deze compensatie buiten beschouwing te laten bij de uitkering die men ontvangt. De compensatie heeft dan dus geen gevolgen voor de uitkering.
    Als iemand echter bijzondere bijstand aanvraagt, dan is het aan de gemeente om te bepalen of de compensatie buiten beschouwing wordt gelaten. Als de compensatie niet buiten beschouwing wordt gelaten zal dat doorgaans betekenen dat de aanvraag bijzondere bijstand wordt afgewezen. De gemeente Enschede vindt dit niet redelijk en heeft daarom het beleid hierop aangepast.
    De vrijlating geldt niet alleen voor de schadevergoeding van 30.000 euro, maar ook voor alle andere schadevergoedingen die verstrekt zullen worden in het kader van de kinderopvangtoeslagaffaire.

  7. -

    Het bestemmingsplan "Getfert-Perik-Hogeland-Noord 2020" geeft de wijken Getfert, Perik en het noordelijk deel van Hogeland actuele bestemmingsplanregels. Het huidige bestemmingsplan is in 2011 vastgesteld. Sinds die tijd is het beleid veranderd en bijgesteld en het is daarom wenselijk om het bestemmingsplan voor het gebied te updaten. Het gaat daarbij vooral om regels voor de bestaande (legale) situatie, maar er zijn ook aanpassingen doorgevoerd naar aanleiding van nieuw beleid, nieuwe (voortschrijdende) inzichten en enkele concrete projecten in het gebied. Er zijn onder andere aanpassingen gedaan ten aanzien van de definitie van maatschappelijke bestemmingen en een aangepaste manier om cultuurhistorie op te nemen en te beschermen. Niet alleen wijzen we meer naoorlogse panden aan als karakteristiek, ook nemen we een nieuwe aanduiding op die cultuurhistorisch belangrijke ruimtelijke structuren beschermen.

  8. -

    Ook in 2021 hebben we nog te maken met de maatregelen als gevolg van Corona. Voor ondernemers in de horeca, detailhandel en evenementenbranche wordt het financieel steeds moeilijker om overeind te blijven. En als er straks weer een bezoek mag worden gebracht aan de horeca, winkels of evenementen zal dit met de nodige aanpassingen zijn is de verwachting. Om lokale ondernemers ook dit jaar weer de mogelijkheid te geven om tijdelijke horeca-initiatieven te ontplooien (passend binnen de geldende Coronaregels) stellen we voor om wederom een beleidslijn POP-UP vast te stellen. Wel moet daarin een balans worden gevonden tussen extra mogelijkheden voor horeca enerzijds en de bestaande horeca anderzijds. Het POP-UP kader is grotendeels in lijn met de uitgangspunten uit 2020. Wel is nu een stappenplan toegevoegd hoe we om willen gaan met samenlopende aanvragen.

  9. -

    In Enschede zijn we alert en actief in het signaleren van misstanden. Enschedese toezichthouders toetsen de kwaliteit van Wmo aanbieders en de rechtmatigheid Wmo- en Jeugdwetaanbieders. Bij onderzoeken naar misstanden werken de Enschedese toezichthouders samen met gemeenten uit de regio Twente en het OZJT. Om deze samenwerking te versterken, heeft de gemeente Enschede de intentie om samen met de Twentse gemeenten en partners, een eenduidig beleid te ontwikkelen op het voorkomen van zorgfraude. We willen een optimale besteding van zorggeld, besteding waarvoor het bedoeld is: kwalitatief goede en adequate ondersteuning voor inwoners die dat nodig hebben. Hoe meer er aan de voorkant voorkomen kan worden, hoe minder we aan de achterkant moeten repareren, een werkwijze die ook de partners in de aanpak van zorgfraude voorstaan.

  10. -

    De gemeente Enschede is samen met de provincie Overijssel aandeelhouder van Technology Base Twente. Vier collegeleden uit Enschede vormen samen met vier collegeleden van Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel het bestuur van de gemeenschappelijke regeling (GR) voor de herontwikkeling van het voormalig Vliegveld Twenthe . 26 maart vergadert het Algemeen Bestuur van de GR over de jaarrekening 2021. Deze jaarrekening laat een tekort zien van 1,6 miljoen euro. Het college van B&W stemt ermee in dat de Enschedese bestuursleden van het AB hun teleurstelling uitspreken over de uitkomsten in de jaarrekening van de GR en akkoord gaan met de jaarrekening.

  11. -

    Bij de besluitvorming over de Verordening kwaliteit leefomgeving en de daarop gebaseerde nadere- of uitvoeringsregels is abusievelijk het Uitvoeringsbesluit van oktober 2020 niet opnieuw vastgesteld, maar een eerder Uitvoeringsbesluit van november 2016. Dat wordt nu in juridische zin correct aangepast. Het betreft een ‘technische’ aanpassing; inhoudelijk verandert er niets aan de in het Uitvoeringbesluit 2020 opgenomen regels: alleen de grondslag voor dat besluit – vanaf 1 mei gebaseerd op de nieuwe verordening – wordt aangepast.

  12. -

    Het college van B&W heeft in 2020 diverse maatregelen genomen ter ondersteuning van de samenleving tijdens de coronacrisis. Aangezien er nog beperkt sprake is van versoepeling, heeft het college besloten een aantal steunpakketmaatregelen te verlengen. Het betreft uitstel van betaling van gemeentelijke belastingen voor ondernemers, het niet in rekening brengen van precarioheffing voor terrassen en uitstallingen als daar geen gebruik van kan worden gemaakt, geen voorlopige aanslag opleggen voor inning toeristenbelasting, extra openbare ruimte beschikbaar stellen voor exploitatie van extra terrasruimte op het moment dat dit weer kan en mag, geen precario in rekening brengen voor deze extra terrasruimte en het later en in termijnen kunnen betalen van erfpachtcanon van bedrijfskavels. De meeste van deze maatregelen zijn geldig, zolang de beperkingen gelden.

  13. -

    Met een garantstelling van de gemeente kan TV Topspinners 2 padelbanen aanleggen en een gravel tennisbaan verplaatsen op hun tennispark gelegen in het G.J. Van Heekpark in Enschede. TV Topspinners is een tennis- en padelvereniging. De padelsport wordt is een van de snelst groeiende sporten in Nederland en steeds meer tennisverenigingen binnen Enschede hebben één of meer padelbanen. De aanleg van de 2 padelbanen en het verplaatsen van één gravel tennisbaan past in het beleid van de gemeente Enschede. De verplaatsing van de gravelbaan gaat in overleg met de Commissie van Beheer van het G.J. van Heekpark.

  14. -

    De oplossingen waar de energietransitie om vraagt, overschrijden nogal eens een gemeentegrens. Regionale afstemming is aan de orde bij de aanwijzing van locaties voor de grootschalige opwek van zonne- en windenergie en het samenbrengen van vraag en aanbod van warmte. Het ontwikkelen van een regionale energiestrategie (hierna: RES) is een aanpak waarbij overheden en netbeheerders met inbreng vanuit de samenleving tot regionale keuzes komen voor de opwekking van duurzame elektriciteit, de warmtetransitie in de gebouwde omgeving en de daarvoor benodigde opslag en energie infrastructuur.
    De afstemming over de opwekking van duurzame elektriciteit en warmte vindt plaats in 30 regio’s, waaronder de regio Twente. In de periode augustus 2020 – maart 2021 hebben (medewerkers en bestuurders van) lokale overheden samen met netbeheerders en maatschappelijke organisaties gewerkt aan een RES voor Twente. Het resultaat daarvan wordt nu teruggelegd bij de raden van de Twentse gemeenten, het algemeen bestuur van het waterschap Vechtstromen, en bij provinciale staten. Voor hen is er tot 21 april gelegenheid om wensen of bedenkingen naar voren te brengen met betrekking tot het voorontwerp van de RES Twente 1.0.

  15. -

    Voor het woongebied “IN ’t Zeggelt” ten noorden van de binnenstad van Enschede, geldt o.a. het paraplu-bestemmingsplan “Kwalitatief sturen op appartementen”. In dit bestemmingsplan ligt “IN ’t Zeggelt” in een gebied waar voor het realiseren van appartementen minder stringente toetsingscriteria gelden dan in aangrenzende (woon)gebieden. Omdat “IN ’t Zeggelt”, samen met reeds gerealiseerde (stads)woningen ten oosten en westen hiervan, moet uitgroeien tot een hoogwaardig, duurzaam en architectonisch woongebied met grondgebonden (stads)woningen, zijn hier appartementen minder gewenst. Om voor dit gebied dezelfde toetsingscriteria te laten gelden voor het realiseren van appartementen zoals die ook voor de aangrenzende (woon)gebieden van toepassing zijn, is het noodzakelijk het bestemmingsplan “Kwalitatief sturen op appartementen” te herzien.