Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 14 december 2021

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    NIET Openbaar, pas vanaf 22 december 2021, omdat eerst door alle Twentse colleges een besluit moet zijn genomen


    Jaarlijks worden de tarieven voor de regionale contracten Twents model en voor de subtender Maatregelhulp geïndexeerd. De 14 gemeenten hebben voor 2022 een besluit genomen over de hoogte van het voorlopige indexatiepercentage.

  2. -

    Met het nemen van dit besluit wordt het mogelijk om betaald parkeren in te voeren in een deel van de Mina Krusemanstraat (tussen de huisnummers 10 en 64). Invoering van betaald parkeren is mogelijk nu via een enquête blijkt dat een meerderheid van de respondenten het voorstel daartoe ondersteunt.

  3. -

    In een financiële verordening regelen gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders hoe ze met elkaar omgaan op het gebied van financiële onderwerpen. Wie besluit wanneer waaraan het geld wordt uitgegeven? En hoe wordt dat in de gaten gehouden? De financiële verordening bevat afspraken over hoe de raad zijn budgetrecht kan invullen en hoe het college zich aan de raad verantwoordt. Dit zodat de raad goed zicht en vat heeft op de besteding van het geld en er zorgvuldig met gemeenschapsgelden wordt omgegaan.
    Enschede is een ambitieuze en ondernemende stad. Bij het realiseren van opgaves en doelen loopt de gemeente ook risico’s. Dat zijn onzekere gebeurtenis waardoor realisatie van doelen in gevaar kan komen. Als zich risico’s voordoen kan dat naast maatschappelijke consequenties ook financiële gevolgen hebben. Gemeentes houden daarvoor financiële buffers, ook wel weerstandsvermogen, aan. Dat zijn middelen die achter de hand worden gehouden om de financiële effecten van risico’s op te kunnen vangen als die zich onverhoopt voordoen. In vergelijking met thuis: het aanhouden van een spaarpotje voor als de auto of wasmachine er een keer mee stopt. In de nota risicomanagement en weerbaarheid wordt uitgewerkt op welke wijze in Enschede het risicomanagement en weerbaarheid wordt toegepast.

  4. -

    Het Democratisch Platform Enschede heeft artikel 35 vragen gesteld over de ijsbaan nu duidelijk is dat deze in zwaar weer verkeerd. De vragen gaan onder andere over bezoekersaantallen, eventuele bijdragen van regiogemeenten en het belang van de ijsbaan voor het laten sporten van mensen. Deze vragen worden schriftelijk beantwoord door het College.

  5. -

    Openbaar, muv CV!


    De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verplicht de bestuursorganen van een gemeente om een functionaris voor de gegevensbescherming (FG) aan te stellen. Dit geldt voor de burgemeester, het college van B&W en de gemeenteraad. Met dit besluit benoemt het college de heer R. Janssen als FG van de gemeente Enschede.

  6. -

    Eenzaamheid is door corona toegenomen. Het kabinet heeft een steunpakket ter beschikking gesteld voor eenzame ouderen in coronatijd. In 2020 gaf maar liefst 51% van de Enschedese inwoners aan dat zij eenzame gevoelens hebben. In 2019 was dit nog 47%. Eenzaamheid onder ouderen (75+) is het grootst. Het kabinet biedt corona-steunpakketten aan gemeenten, ook voor eenzame ouderen. Het College wil dit geld besteden aan de uitvoering van het Actieplan van de coalitie Samen1Enschede. Het hoofddoel van dit Actieplan is het verminderen van Eenzaamheid in Enschede door een gezamenlijke effectieve aanpak. Bij de coalitie Samen1Enschede zijn inmiddels allerlei partijen aangesloten, onder wie ervaringsdeskundigen, zorg- en welzijnsprofessionals, ouderenorganisaties, ondernemers en onderwijsinstellingen. Zij werken nauw samen.

  7. -

    De gemeente Enschede heeft samen met de gemeente Arnhem deelgenomen in een pilot om de meldingsbereidheid van discriminatie onder de moslimgemeenschap te verkennen. Een van de belangrijkste opbrengsten van deze pilot is de bekendheid en het belang van het melden van discriminatie. Participanten uit de pilot (jongerenwerk, islamitische basisschool, politie, sportverenigingen en verschillende moskeebesturen) gaven aan dat vertrouwenspersonen binnen de gemeenschap kunnen helpen in het vergroten van de bekendheid en de mogelijkheden van de anti-discriminatievoorziening. Hierdoor wordt er ook ingezet op het vergroten van de meldingsbereidheid.
    Binnen de gemeente Enschede gaan de sleutelfiguren uit de pilot helpen bij het vinden van vertrouwenspersonen die vervolgens via Vizier oost Nederland een training kunnen volgen. Na het voltooien van deze training kunnen de vertrouwenspersonen helpen om discriminatie bespreekbaar te maken, hulp en advies te bieden, en discriminatie te registreren en te monitoren.

  8. -

    Jaarlijks wordt door het college een uitvoeringsprogramma vastgesteld voor de werkzaamheden die plaats vinden binnen de werkvelden Bestemmen, Vergunnen, Toezicht en Handhaven (BVTH) in het fysieke domein. In dit uitvoeringsprogramma worden de doelen en de prioriteiten voor het komende jaar aangegeven. Onderdeel van het uitvoeringsprogramma BVTH 2022 is de programmering van de Omgevingsdienst Twente voor milieutoezicht en – handhaving en de Brandweer Twente.
    In het uitvoeringsprogramma 2022 is een risicoparagraaf opgenomen waarin wordt aangegeven dat er beperkt budget is voor uitvoering van de taken die in het programma zijn opgenomen. Het toenemende en steeds complexer takenpakket maakt dat buiten het reguliere werk niet alle taken kunnen worden uitgevoerd. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat dat de arbeidsmarkt zodanig oververhit is dat vacatures (lang) openstaan en het steeds moeilijker is kwalitatief goed personeel aan ons te binden. In dit uitvoeringsprogramma worden de keuzes en bijbehorende consequenties toegelicht die als gevolg van de beperkte capaciteit aan de voorkant zijn gemaakt. De risicoparagraaf is aanleiding om de ambtelijke organisatie opdracht te geven voor het opstellen van een ambitiedocument waar in wordt gegaan op de gewenste uitvoeringskwaliteit en de daarvoor benodigde capaciteit.

  9. -

    Alle veiligheidsregio's in Nederland willen samenwerken om samen ongevallen verzekeringen te kunnen alfsluiten. Daarvoor wil men een stichting risicobeheer veiligheidsregio's oprichten. Hiervoor wordt medewerking gevraagd aan de gemeenteraad.

  10. -

    Het handhavingsinstrument bestuurlijke boete (BB) is op 1 januari 2021 ingevoerd waarmee de bestuurlijke strafbeschikking (BSB) is komen te vervallen. Met de invoering van het handhavingsinstrument bestuurlijke boete kunnen kleine ergernissen in de openbare ruimte beter aangepakt worden en wordt een bijdrage geleverd aan een veilige en leefbare stad. Bij de invoering van de bestuurlijke boete is afgesproken het nieuw ingevoerde handhavingsinstrument na negen maanden te evalueren. Als onderdeel van de evaluatie heeft, in samenwerking met de Raad, op 7 september 2021 een rondetafelgesprek plaatsgevonden waarbij met interne en externe experts is gesproken over de verschillen tussen het voorgaande handhavingsinstrument en de bestuurlijke boete. De uitkomsten van het rondetafelgesprek zijn meegenomen in de evaluatie. Inmiddels is de bestuurlijke boete negen maanden in gebruik en is het middel voor de eerste keer geëvalueerd.

  11. -

    Evenementen zijn belangrijk voor een stad. Enschede wil een bruisende, aantrekkelijke stad zijn en daarbij hoort vanzelfsprekend een breed evenementenaanbod. Zo’n aanbod heeft Enschede ook. Hoewel de afgelopen twee jaar de Covid-maatregelen een fors effect had op alle evenementen in Enschede. Veel evenementen konden niet of alleen in beperkte en/of aangepaste vorm doorgaan.
    Ieder jaar besluit het college in december welke evenementen het volgende jaar subsidie krijgen. Niet alle evenementen krijgen een subsidie van de gemeente. Op basis van het evenementenbeleid wordt gekeken welke evenementen het beste aansluiten bij, onder andere, het citymarketingprofiel van Technologie, Innovatie en Creativiteit (TIC). Ook wordt gekeken aan welke maatschappelijke waarden deze evenementen bijdragen en hoe toekomstbestendig de evenementen zijn. Ondanks dat nog veel onzeker is of evenementen in 2022 wel door kunnen gaan wil de gemeente in 2022 ruimhartig subsidie verlenen.
    Hiervoor worden ook extra middelen beschikbaar gesteld uit de ondersteuning die overbleef voor Cultuur vanuit het Rijk. Samen met de niet-gesubsidieerde evenementen is er ook in 2022 weer een gevarieerd programma van muziek-, kunst-, cultuur-, en (top)sportevenementen in Enschede.

  12. -

    Het college van B&W heeft in 2020 diverse maatregelen genomen ter ondersteuning van de samenleving tijdens de coronacrisis. Één van die maatregelen was geen precario in rekening te brengen over 2020 bij belastingplichtige ondernemers. Aangezien de coronamaatregelen ook in 2021 aanhouden, heeft het college besloten om ook over 2021 geen precario in rekening te brengen.

  13. -

    In juni 2020 hebben CDA en GroenLinks een motie ingediend om een stadsgesprek te organiseren over discriminatie en racisme. Deze motie roept op om met de Enschedese samenleving in gesprek te gaan en de situatie in Enschede rondom discriminatie en racisme in kaart te brengen. De uitwerking van dit voorstel is vertraagd vanwege corona. De extra Wga middelen worden ingezet om stadsgesprekken te organiseren om uitvoering te geven aan de motie.
    Onder begeleiding van anti-discriminatievoorziening Vizier Oost Nederland worden er meerdere stadsgesprekken georganiseerd. Voor deze stadsgesprekken wordt een brede uitvraag gedaan onder relevante en diverse stakeholders, ervaringsdeskundigen en belangenorganisaties.
    De inzichten en opbrengsten van de stadsgesprekken worden in 2022 aan de nieuwe gemeenteraad voorgelegd. Het College van B&W ziet het vervolgens aan de nieuwe gemeenteraad om richting te geven aan hoe en of, de inzichten en opbrengsten van het rapport, vertaald moeten worden in beleidsvisie – en of uitvoeringsagenda ten behoeve van anti-discriminatie.

  14. -

    De gemeenteraad is opdrachtgever voor de accountantscontrole van de gemeenterekening. In dat kader heeft de Raad op 1 februari 2021 het controleprotocol 2020-2025 vastgesteld met nadere aanwijzingen voor de accountantscontrole. Het gaat dan om de te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties en het normenkader voor de financiële rechtmatigheidscontrole. De accountant stelt bij de controle van de jaarrekening vast dat de baten, lasten en balansmutaties in overeenstemming met dit normenkader tot stand zijn gekomen. Dit normenkader wordt jaarlijks aangepast op basis van nieuwe (financiële) wet- en regelgeving.

  15. -

    Vanuit het jaarrekeningtraject wordt jaarlijks onderzoek gedaan naar de status van de oninbare debiteuren en het hieruit voortvloeiend afboeken van oninbare vorderingen. Voor 2021 bedraagt de omvang van het af te boeken bedrag 12.975 euro. Voor 8.181 euro van dit bedrag is reeds een voorziening gevormd.
    Voor de af te boeken vorderingen zijn alle stappen in het invorderingsbeleid gevolgd, desondanks is het niet gelukt de vorderingen te innen en wordt besloten deze nu af te boeken.

  16. -

    De invulling van de Twentse regionale samenwerking is gewijzigd. De gemeenschappelijke regeling Regio Twente is ten einde en Twenteboard is opgericht als nieuwe samenwerkingsvorm. De bestaande samenwerking op mobiliteit valt niet onder Twenteboard. Tegelijkertijd hebben de 14 Twente gemeentes aangegeven deze samenwerking wel voort te willen zetten. Daarom is er hiervoor bestuursovereenkomst opgesteld om de lopende afspraken voort te zetten. Gemeente Enschede is groot voorstander van deze samenwerking en stemt in met deze nieuwe vorm van samenwerken.

  17. -

    De initiatiefnemers willen drie bestaande landschapsontsierende en asbesthoudende bijgebouwen op het erf aan de Zoglandweg slopen en hier een woning realiseren alsmede het erf opnieuw inrichten. Ook willen zij een openbaar wandelpad langs het perceel aanbrengen.
    Om de realisatie van deze ontwikkeling mogelijk te maken zijn er afspraken nodig over het wijzigen van de bestemming en eventuele aanpassingen in het openbaar gebied. Ook zijn er afspraken nodig over het eventueel inzetten van gesloopte meters op een andere plaats als de bestemmingsplanwijziging niet wordt vastgesteld.
    Die afspraken zijn vastgelegd in een rood-voor-rood overeenkomst welke tevens als exploitatieovereenkomst fungeert.

  18. -

    De gemeenteraad heeft op 27 september 2021 een amendement aangenomen waarin zij het college opdracht geeft om de huishoudelijke ondersteuning als gebiedsgerichte maatwerkvoorziening te verkennen in consultatie met aanbieders en de raad per brief vóór 1 januari 2022 op de hoogte te brengen van de mogelijkheden en knelpunten die naar voren komen uit deze verkenning. Tevens in deze brief een tijdsplanning te schetsen van de periode naar de invoering van de gebiedsgerichte maatwerkvoorziening op 1 januari 2024 en de momenten waarop de raad besluiten moet nemen om dit te realiseren. In de bijgevoegde raadsbrief wordt antwoord gegeven op bovenstaande vragen aan de hand van de aandachtspunten die door de gemeenteraad aan het college mee zijn gegeven.

  19. -

    Het college heeft op 2 november 2021 ingestemd met het voorgenomen besluit generatiepact 2022. In deze regeling generatiepact 2022 was een startleeftijd van 62 jaar opgenomen (regeling generatiepact 19-21 kent een startleeftijd van 58 jaar). In het Lokaal Overleg was geen positief advies op dit generatiepact 2022 afgegeven. Er was door collegiale raadpleging mandaat opgehaald om de startleeftijd van 62 naar 60 jaar te verlagen. Hierop is in het Lokaal Overleg overeenstemming bereikt. Hierbij het verzoek nu formeel in te stemmen met de regeling met startleeftijd 60 jaar.

  20. -

    Het college heeft besloten 11 spaarverzoeken uit het wijkbudget 2021 te honoreren. Sinds 2017 is het mogelijk om wijkbudget te sparen voor grotere bewonersinitiatieven. Deze initiatieven zijn redelijkerwijs niet uit één jaarbudget van de wijkbudgetten te financieren zonder dat het jaarbudget ineens te zeer opgesoupeerd wordt. Om zo'n initiatief toch te kunnen realiseren, mogen bewonersorganisaties daarvoor gedurende 3 jaar wijkbudget apart zetten. Voorwaarde is dat ze gedurende deze jaren over voldoende wijkbudget beschikken dat gespaard kan worden.
    Bewonersorganisaties moeten aantonen waarom huidig wijkbudget apart gezet wordt en waarom het idee of initiatief niet gewoon uit het volgende jaarbudget van het wijkbudget gefinancierd kan worden. Het opstellen van een spaarplan met daarin de motivering van het verzoek, het aantonen van draagvlak, een begroting en uitvoeringsplan, vraagt veel voorbereiding van de bewonersorganisatie. Indien gewenst begeleidt, adviseert en faciliteert het Stadsdeelmanagement hen hierbij.

  21. -

    Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten subsidie wijkbudgetten aan 26 bewonersorganisaties te verstrekken en deze subsidie tevens beschikbaar te stellen ten behoeve van de bewoners van drie werkgebieden waar geen vertegenwoordiging is in de vorm van een bewonersorganisatie, te weten Zuid-Oost Enschede, Ribbelt-Stokhorst-Schreurserve en Cascade-Sleutelkamp. De subsidie is bedoeld voor inwoners om daarmee bewonersinitiatieven in de eigen leefomgeving te kunnen realiseren. Met dit besluit kunnen alle bewoners van Enschede een beroep doen op een bijdrage uit de subsidie wijkbudgetten. Daardoor kunnen zij zelf bepalen hoe hun leefomgeving beter, fraaier en/of veiliger ingericht wordt.
    Van de totale stedelijke subsidie wijkbudget wordt een deel gereserveerd voor vernieuwende buurt-, wijk-, dorps- of stadsdeeloverschrijdende bewonersinitiatieven. Deze bijzondere subsidie wijkbudget, het budget initiatiefkracht, wordt over de 5 stadsdelen verdeeld. Voor 2022 bedraagt de totale stedelijke subsidie wijkbudget inclusief de subsidie budget initiatiefkracht € 968.100,00. Het eventueel niet bestede deel (onderbesteding) van de subsidie wijkbudgetten en de subsidie initiatiefkracht uit 2021 wordt aan de subsidie voor 2022 toegevoegd.
    Het zelf kunnen bepalen hoe de leefomgeving (mede) ingericht wordt, sluit nauw aan bij het participatieve-, stadsdeelgewijze- en samenlevingsgerichte werken van de gemeente. Dit past binnen de ambities van het coalitieakkoord 2018-2022 en het Enschede Akkoord van de raad.

  22. -

    Openbaar, maar vanaf 16 december nadat betrokkenen zijn geïnformeerd!


    Vorig jaar heeft de raad het Fonds Wederopbloei ingesteld. In juli van dit jaar is de subsidieverordening vastgesteld. Na de zomer is een stadsjury geworven om tot een oordeel te komen over de aanvragen. Daarna is de eerste ronde gestart voor aanvragen uit het fonds. In totaal zijn 19 aanvragen ontvangen. De stadsjury heeft de aanvragen beoordeeld. Zes aanvragers zijn uitgenodigd om in een pitch toelichting te geven op hun aanvraag en op vragen van meer duidelijkheid te geven. De stadsjury heeft uiteindelijk in een advies aan het college voor 4 aanvragen aangegeven om een subsidie toe te kennen. Daarbij gaat het om een totaal bedrag van € 120.000,-. Het college heeft het advies overgenomen en besloten om vier aanvragen toe te kennen en zeven aanvragen af te wijzen. Daarmee is de eerste ronde van het Fonds Wederopbloei afgerond. Het restantbedrag van de eerste ronde ad € 30.000 wordt toegevoegd aan de volgende ronden. Initiatiefnemers kunnen hun aanvragen voor de tweede ronde nu al indienen. Informatie hierover is te vinden op de gemeentelijke website. De sluitingsdatum voor de tweede ronde is 1 februari 2022.

  23. -

    Ieder contractjaar wordt per 1 januari het tarief geïndexeerd voor de voorziening Ondersteuning bij het Huishouden. Daarbij wordt getoetst of het tarief na de indexatie voor zorgaanbieders een reëel tarief is, of dat het tarief aanvullend verhoogd moet worden om de kwaliteit van de dienstverlening voor inwoners op peil te kunnen houden. Uit de toetsing is gebleken dat na indexatie er sprake is van een reëel tarief . Het tarief stijgt met 3,87% en geldt per 1 januari 2022.
    Het tarief voor de Dienstencheques voor mantelzorgers stijgt met hetzelfde percentage mee. De nieuwe tarieven worden opgenomen en gepubliceerd in het Besluit Jeugdhulp en Maatschappelijke ondersteuning Enschede 2019.