Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 29 juni 2021

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

  2. -

    De heer Elferink van de PVV heeft vragen gesteld over een krantenartikel in de Tubantia over dubieuze indicaties in de wijkverpleging in Twente. Het college heeft deze beantwoord.

  3. -

    Het college geeft antwoorden op de door van Lagen van het CDA gestelde raadsvragen om snel duidelijkheid voor rugbyvereniging’69 te verkrijgen met betrekking tot de beoogde verhuizing naar Diekman Oost. Deze verhuizing maakt deel uit van het haalbaarheidsonderzoek naar clustering van sportparken in Enschede. Het college heeft begin 2021 opdracht gegeven voor de uitvoering van een haalbaarheidsonderzoek naar de clustering van sportparken in Enschede. Het onderzoek is afgerond en inmiddels aangeboden aan de raad. Behandeling van het raadsvoorstel waarin de resultaten en consequenties van het haalbaarheidsonderzoek zijn opgenomen staat na het zomerreces op de rol.

  4. -

    Openbaar, muv vertrouwelijke bijlage.




    De vraag naar woningbouwkavels voor particulier opdrachtgeverschap rond de 500 á 600 m2, het segment van Leuriks Oost, is groot. Met de vastgestelde financiële kaders is het bestemmingsplan economisch uitvoerbaar en kan de ontwikkeling van Leuriks Oost doorgang vinden. Door de verkoop van deze kavels wordt bijgedragen aan de doelen die in de woonvisie beschreven zijn en wordt voldaan aan de vraag vanuit de woningmarkt.

  5. -

    De tijdelijke Subsidieverordening creatieve broedplaatsen regio Twente is onderdeel van de Regio Deal Twente en wordt door de gemeente Enschede namens de regio uitgevoerd. Op 1 juni is het tweede aanvraagtijdvak van de subsidieregeling geopend en is het budgetplafond op de eerste dag direct overschreden. De subsidieaanvragen zijn inmiddels op volgorde van binnenkomst behandeld en getoetst of zijn voldoen aan alle subsidiecriteria
    Voor het beoordelen en toetsen van de aanvragen is een adviescommissie ingesteld. Dit is het bestuurlijk overleg cultuurregio Twente. De afsluitende bijeenkomst over het advies is op 2 juli. Hierdoor kan hun advies niet meer in de laatste collegevergadering van 5 juli worden behandeld. Wanneer het college Jeroen Diepemaat mandateert het advies van de bestuurders van de cultuurregio te bekrachtigen, dan kan de besluitvorming alsnog voor de zomervakantie worden afgerond.

  6. -

    Vanwege de verbeterde covid-19-situatie kunnen alle marktondernemers weer plaatsnemen op het Van Heekplein. Het extra marktterrein op het Ei van Ko is daarom niet meer nodig. Het extra marktterrein bleek echter veel sfeer en beleving toe te voegen op het Ei van Ko en een bijdrage te leveren aan de levendigheid van het winkelgebied. Om deze positieve ontwikkeling te behouden heeft het college van B&W besloten dat Enschede met ingang van 1 juli 2021 een biologische markt krijgt op het Ei van Ko. Hier kunnen bezoekers op de zaterdag biologische producten aanschaffen.
    De bio-markt helpt bij de verduurzaming van onze stad. Om te beginnen staat er één ondernemer met biologische groente-en-fruit producten op deze markt. Deze heeft vanwege de coronamaatregelen ook op het extra marktterrein gestaan. Het is de bedoeling dat deze markt uitgroeit met meerdere biologische kramen. Alleen gecertificeerde bio-ondernemers kunnen een standplaats huren. Er zitten geen extra kosten verbonden aan het opzetten van de bio-markt. De huidige stroomvoorziening bepaalt hoeveel kramen plaats kunnen nemen.

  7. -

    Met het Twents Fonds voor Vakmanschap (TFvV) faciliteren we een Leven Lang Ontwikkelen (LLO) door loopbaanadvies en opleidingsvouchers te bieden. Het TFvV is er voor werkenden, ZZP’ers en werkzoekenden uit Twente die zich willen om-, her- of bijscholen in een vakrichting, tot en met mbo-niveau 4.
    Het Twents Fonds voor Vakmanschap is begin 2019 gestart en is een groot succes. De interesse om scholing te volgen is gedurende de looptijd steeds verder gestegen. Sinds de start in 2019 hebben zich ruim 5000 mensen gemeld met een opleidingsvraag.
    Het college kan op basis van de Verordening tot wijziging van de Subsidieverordening Twents Fonds voor
    Vakmanschap nadere regels stellen. Door nadere regels vast te stellen kan het college sturen op de bedragen en de bestedingsrichtingen van opleidingsvouchers. Het doel hiervan is te zorgen dat er zoveel mogelijk aanvragers kunnen worden ondersteund met loopbaanadvies en dat middelen evenredig over sectoren verdeeld worden. Met dit doel heeft het college als nieuwe nadere regel vastgesteld dat het TFvV vanaf 1 juli maximaal 50% van de opleidingskosten zal vergoeden.

  8. -

    Per 1 januari 2022 wordt de Wet wijziging woonplaatsbeginsel Jeugd van kracht. Het woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet regelt welke gemeente (financieel) verantwoordelijk wordt. Het huidige woonplaatsbeginsel is gebaseerd op de woonplaats van de gezagsdrager van een jeugdige. Het nieuwe woonplaatsbeginsel gaat uit van de woonplaats waar de jeugdige staat ingeschreven op het moment van de zorgvraag.
    Nieuwe ondersteuningsvragen worden vanaf die datum beoordeeld aan de hand van het nieuwe woonplaatsbeginsel. Voor de groep jeugdigen die nu jeugdhulp ontvangen en voor wie de zorg doorloopt na 1 januari 2022, wordt uitgezocht welke gemeente verantwoordelijk is vanaf 1 januari 2022. Om de administratieve overgang naar een andere gemeente voor deze migratiegroep soepel te laten verlopen, heeft de VNG mede op verzoek van gemeenten en zorgaanbieders een convenant opgesteld waarin aanvullende afspraken gemaakt zijn.
    De VNG heeft Enschede verzocht om het convenant te ondertekenen voor 1 juli 2021 door middel van het invullen van het ondertekeningsregister.
    Met de wetswijziging woonplaatsbeginsel wordt het eenvoudiger om vast te stellen welke gemeente verantwoordelijk is, kan beter aangesloten worden bij de doelen van de Jeugdwet en het zorgt voor een eerlijker verdeling van het jeugdzorgbudget onder gemeenten.

  9. -

    De gemeente en Dura Vermeer Bouw Hengelo B.V. gaan een ontwikkelovereenkomst aan voor de herontwikkeling van Molenstraat 6 – 22, de voormalige locatie van ’t Bölke en de nabije omgeving aan de Molenstraat. Deze locaties zijn onderdeel van het gemeentelijk plan Centrumkwadraat. De gemeente en Dura Vermeer herontwikkelen deze locaties samen ten behoeve van woningbouw (woningen, appartementen) en commerciële activiteiten. Onderdeel van deze herontwikkeling is de aankoop van de voormalige locatie van ’t Bölke door de gemeente. Daarna maakt de gemeente de locaties Molenstraat 6 – 22 bouwrijp. De gemeente levert deze bouwrijpe gronden aan Dura Vermeer. Naar verwachting zal Dura Vermeer vanaf 2023 het bouwplan kunnen realiseren.

  10. -

    Openbaar, muv vertrouwelijke bijlage!


    Een raadslid heeft gevraagd om informatie over bij de gemeente binnengekomen projectvoorstellen voor het opwekken van zonne-energie. Voorgesteld wordt om die informatie onder een geheimhoudingsplicht te verstrekken,
    Omdat:

    • deze informatie in vertrouwen met de gemeente is gedeeld,
    • omwonenden van deze potentiële projectlocaties nog niet zijn geïnformeerd en
    • mochten deze plannen daadwerkelijk leiden tot concrete projecten, het belangrijk is dat omwonenden uit de eerste hand en op een correcte wijze worden geïnformeerd.
  11. -

    De wethouder is voornemens om een beleidsimpuls te geven aan samenlevingsgericht werken. De afgelopen maanden is gewerkt aan een actieprogramma participatie. Na de zomer staan op de agenda het inrichten van digitale participatie, het uitrollen van een eenduidige werkwijze voor participatie in de organisatie, besluitvorming over de participatieverordening en het activeren van bewonersparticipatie. De wethouder informeert de raad na de zomer uitgebreider over dit onderwerp. Met deze brief informeert de wethouder de raad actief over de huidige stand van zaken.

  12. -

    Bomen en groen zijn belangrijk voor Enschede. Ze zorgen voor schone lucht, een stabiele waterhuishouding, voor verkoeling bij hitte en dragen ook aantoonbaar bij aan de gezondheid van de inwoners van onze stad. Daarom hebben we in Enschede regels om onze bomen te beschermen. De huidige praktijk geeft aanleiding deze regels te evalueren en waar nodig bij te stellen en de kaart beschermwaardige bomen te actualiseren en optimaliseren. Dit alles in samenhang met het in ontwikkeling zijnde groenambitieplan voor de stad.

  13. -

    De raadscommissie Enschede Akkoord heeft een rapportage en brief opgesteld met adviezen om de bijplaatsingen en het zwerfafval in de stad te verminderen. Zwerfafval is een van belangrijkste onderwerpen die onder de Enschedeërs leven en die zij graag aangepakt zien. Het college heeft middels een brief een reactie gegeven op de voorgestelde adviezen en tips.

  14. -

    Openbaar, vanaf 30 juni 11.30 uur ivm persgesprek.




    Het college van B&W legt het Water- en Klimaatadaptatieplan (WeK) 2022-2026, "Verder bouwen aan een groen-blauw Enschede!" aan de gemeenteraad voor. Dit WeK is de opvolger van het Gemeentelijk Rioleringsplan en beschrijft hoe we willen werken aan een veilige, gezonde en aantrekkelijke leefomgeving. Het plan geeft inzicht in hoe de gemeente omgaat met de wettelijke zorgplichten voor afvalwater, regenwater en grondwater, en hoe zij de gemeente klimaatbestendiger wil maken, op basis van de met onze inwoners gevoerde dialoog. In het plan staan de hoofdlijnen voor het riolerings- en klimaatadaptatiebeleid, de doelen die de gemeente met dit beleid wil halen, wat we daarvoor moeten doen, hoeveel geld de uitvoering van het beleid gaat kosten, en wat dit betekent voor de rioolheffing.

  15. -

    De gemeente is voornemens om het plangebied Leuriks Oost, gelegen tussen de Gronausestraat, de Oostweg en de Keppelerdijk, te ontwikkelen tot een woongebied waarin afwisseling en individualiteit centraal staan en tegelijkertijd de sfeer uitstraalt van landelijk wonen. Tevens is de nadruk gelegd op het bestaande groene landschap en bosstructuur door deze kwaliteiten te versterken. Om dit te bereiken is er, naast het bestemmingsplan, ook een exploitatieplan en een beeldkwaliteitsplan in procedure gebracht.

  16. -

    Op 4 februari 2021 hebben de gemeente Enschede, FC Twente en Sportaal een intentieovereenkomst getekend om samen te onderzoeken of het mogelijk is een TOP sportcampus te realiseren op Diekman West. Deze intentie- overeenkomst loopt af op 1 juli 2021. In deze overeenkomst is de mogelijkheid opgenomen de looptijd van de overeenkomst te verlengen, bijvoorbeeld als de voortgang van het ontwikkelteam daartoe aanleiding geeft. Daarvan willen we gebruik maken. We hebben een aantal stappen gezet maar hebben meer tijd nodig om het haalbaarheidsonderzoek af te ronden. Daarom verlengen we de intentieverklaring tot 1 januari 2022.

  17. -

    Burgemeester en Wethouders hebben de werking van de ”verlengde tijdelijke beleidsregel Onzelfstandige bewoning Enschede 2021” met nog eens 4 maanden verlengd.
    Met de verlenging van deze beleidsregel kan tot 1 december 2021 slechts een vergunning voor een nieuw kamerverhuurpand worden verleend indien sprake is van aantoonbare huisvesting van een doelgroep van beleid (beleid Woonvisie Enschede) en passend binnen de prestatieafspraken die zijn gemaakt met de betreffende woningbouwcorporatie en het geen negatief effect heeft op het woon- en leefklimaat. Uiterlijk 1 december 2021 zal een nieuwe beleidsregel in werking treden en kunnen weer vergunningen voor nieuwe kamerverhuurpanden worden verleend, mits wordt voldaan aan het nieuwe toetsingskader.

  18. -

    Elk jaar vindt een Woondebat plaats met de Raad om de voortgang van de Woonvisie te bespreken. Vorig jaar heeft het debat geleid tot een toevoeging van een viertal beleidsuitspraken en heeft de Raad door een aantal moties aan te nemen het woonbeleid gestuurd. Een van deze beleidsuitspraken, over een doelgroepenverordening, is afgelopen jaar gerealiseerd. Aan de andere uitspraken in de Woonvisie hebben we dit jaar wederom hard gewerkt. Dit jaar worden twee nieuwe beleidsuitspraken aan de Raad voorgesteld. De eerste beleidsuitspraak is verhoging van de ambitie voor de komende 10 jaar op het faciliteren van de bouw van 9300 woningen, gemiddeld 930 woningen per jaar. Met deze ambitie willen we zorgen voor voldoende woningbouwplannen om zowel aan de Enschedese woningbehoefte te kunnen voldoen als een bijdrage te kunnen leveren aan de bovenregionale behoefte. Hiervoor hebben we nog wel uitdagingen te overwinnen op het gebied van geld en capaciteit. De tweede beleidsuitspraak betreft het uitwerken van een aanpak om particulieren te ondersteunen bij (individuele of collectieve) zonne-energie-initiatieven.