Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 7 december 2021

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Bij de gemeente is een verzoek ontvangen om het gebouw aan de Oldenzaalsestraat 158 aan te wijzen als gemeentelijk monument. De procedure hiertoe is opgestart en het bouwhistorisch onderzoek en een redengevende omschrijving met waardenstelling zijn opgesteld. Uit deze rapporten blijkt dat er voldoende monumentale waarden in het gebouw aanwezig zijn om te voldoen aan de selectiecriteria voor een gemeentelijk monument. Het verzoek is voorgelegd aan de gemeentelijke monumentencommissie. De monumentencommissie adviseert het gebouw aan te wijzen als gemeentelijk monument.

  2. -

    Actieplan draagt bij aan meer regie en focus op participatie
    Met het actieplan Samenlevingsgericht werken in Enschede 2022-2025 willen we Samenlevingsgericht werken een impuls geven door meer regie en focus op participatie. Het is een impuls die de hele organisatie raakt en sluit aan bij het gedachtegoed van Enschede Ontwikkelt. Het draagt bij aan de ambitie van een meer responsieve overheid die in dialoog is met de stad.


    We willen de betrokkenheid en invloed van inwoners bij maatschappelijke vraagstukken vergroten
    De samenleving verandert snel. Daarmee verandert ook de relatie tussen gemeente en inwoners. Inwoners willen meer directe invloed en serieus genomen worden. We willen de betrokkenheid en invloed van inwoners bij maatschappelijke vraagstukken vergroten. Door inwoners bij vraagstukken in de stad te betrekken én ruimte te bieden voor initiatieven uit de samenleving brengen we energie in de stad en versterken we de lokale democratie. Inwoners zijn en voelen zich meer betrokken. Er ontstaat meer onderling vertrouwen. Gemeente en inwoners zoeken samen naar oplossingen voor maatschappelijke opgaven.


    Het plan sluit aan bij de brede behoefte aan een praktisch uitvoeringsplan
    De afgelopen periode hebben we gekeken naar de wensen van inwoners, ondernemers, raadsleden en ambtenaren. Daaruit blijkt dat er behoefte is aan een duidelijk gerichte aanpak die vooral hands-on en praktisch is. De basis op orde brengen en van daaruit verder ontwikkelen. Het plan sluit aan bij al lopende speerpunten en acties.
    Het actieplan voorziet in een ambitie met bijbehorende speerpunten en acties. De speerpunten zijn:

    1. Inwonersvertegenwoordiging uitbreiden
    2. Participatieteam organiseren
    3. Middelen voor online en offline participatie ontwikkelen
    4. Leercyclus inrichten
      Het actieplan is een ‘dynamisch’ plan, de uitwerking van de speerpunten maken we de werkenderwijs concreet. Dat doen we samen met inwoners, raad, college en ambtenaren.

    Participatieverordening voor vernieuwde spelregels voor participatie
    De afgelopen maanden heeft, onder de vlag van de Commissie Enschede Akkoord, een werkgroep van raadsleden, griffie en ambtenaren gewerkt aan een nieuwe participatieverordening. De verordening vervangt onze huidige inspraakverordening. De nieuwe verordening voorziet in duidelijke procedurele regels voor participatie en inspraak in Enschede en sluit aan bij de huidige tijdsgeest. De participatieverordening is inmiddels door de Commissie Enschede Akkoord aangeboden aan het college. Eind januari leg het College de verordening ter besluitvorming voor aan de Raad. Met het vaststellen van de verordening stelt de Raad duidelijke spelregels vast. Deze zijn een goede basis voor de speerpunten uit het actieplan en daarmee ook voor de impuls op samenlevingsgericht werken.


    College stelt actieplan vast vanaf januari 2022 uitvoering
    Het college stelt op 7 december het actieplan vast. De beleidsmatige en financiële kaders die nodig zijn om uitvoering te kunnen geven aan het actieplan heeft de Raad vastgesteld in de gemeentebegroting in het begrotingsprogramma Versterking Samenwerking Bestuur-Samenleving. Vanaf januari 2022 starten we met de uitvoering van de acties uit het plan. Het plan heeft een doorlooptijd van 4 jaar. Per jaar maken we de balans op en kijken wat er nodig is om de kwaliteit van participatie te verhogen. We sturen tussentijds bij en verbeteren onze aanpak.

  3. -

    De gemeente Enschede neemt deel aan de samenwerking in de GR Gezondheid. Het bestuur dat bestaat uit vertegenwoordiging van de veertien gemeenten vergadert periodiek. De vergadering wordt voorbereid door het college. Wethouder Nods brengt vervolgens het standpunt in op de onderwerpen die op agenda staan.

  4. -

    Dhr. Elferink (PVV) heeft vragen gesteld met als onderwerp "geen vluchtelingen in Enschede". Het College heeft deze beantwoord.

  5. -

    Dhr. Brouwer (DPE) heeft vragen gesteld met als onderwerp "asielzoekers". Het College heeft deze beantwoord.

  6. -

    Op 16 november 2021 zijn bij de Raadsgriffie artikel 35 vragen ingediend over stoppen coronafinanciering daklozenopvang door de heer Jelle Kort van de fractie Groen Links, mevrouw Rienke Hofman- Bijlstra van de PvdA fractie, de heer Vic van Dijk van de D’66 fractie en de heer Jan Willem Elferink van de PVV fractie. Het college beantwoordt deze vragen conform bijlage.

  7. -

    Op 11 november 2021 zijn door de heer J. Kerkwijk van D’66 vragen gesteld over criteria Sportaal voor het toebedelen locaties en tijden binnensport. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  8. -

    De heer Versteeg van Groep Versteeg heeft vragen gesteld over de beoordeling van subsidieverstrekking. Het college heeft deze beantwoord.

  9. -

    De gemeente Enschede is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de Wmo- en jeugd-voorzieningen die zij aan haar inwoners biedt. Om die kwaliteit en rechtmatigheid te waarborgen houdt de gemeente toezicht op deze voorzieningen. Zodat goede zorg voor inwoners wordt geboden en zorggeld op een juiste manier wordt besteed. Met dit beleidskader wil de gemeente Enschede de ambities en speerpunten voor de komende jaren bepalen.

  10. -

    Er zijn verschillende instrumenten waarmee gemeente Enschede kan sturen op de woningmarkt. RIGO research en advies heeft voor gemeente Enschede onderzoek gedaan naar de publiekrechtelijke instrumenten die kunnen worden toegepast, aanvullend op de instrumenten die we nu al inzetten. Ook hebben wij zelf gekeken welke privaatrechtelijke instrumenten kunnen worden toegepast. De conclusies van dit onderzoek en de stappen die we momenteel nemen zijn in een brief naar de raad weergegeven.

  11. -

    Openbaar, muv bijlagen


    Aan de Bolhaarslaan 20 staat een voormalige wasserette. Vastgoedontwikkelaar Trebbe wil het bedrijfspand slopen en hier maximaal 18 koopwoningen in het hoger segment realiseren. De duurzame en luxe woningen komen in een groene, parkachtige omgeving. De woningen zijn bedoeld voor de oudere doelgroep.
    Voor deze ontwikkeling is een bestemmingsplanwijziging nodig. Met de exploitatieovereenkomst kan de gemeente de bestemmingsplanprocedure in gang zetten.

  12. -

    NIET Openbaar, pas vanaf 8 december 2021


    Sinds 2019 werken de Twentse gemeenten samen met Menzis en GGD Twente aan een betere (ervaren) gezondheid van onze inwoners. Deze samenwerking heeft als doel de samenwerking tussen gemeenten, zorgverzekeraar en zorgkantoor Menzis, de GGD Twente en vele andere partijen op het snijvlak tussen domeinen op het gebied van gezondheid, zorg en ondersteuning te bevorderen. Daarmee stimuleert de agenda de juiste zorg op de juiste plek voor alle inwoners in Twente. De samenwerkingsagenda in de huidige vorm loopt in 2022 af. Op basis van een evaluatie die is uitgevoerd door het RIVM ligt nu een voorstel voor het vervolg voor. Het gaat hierbij om de randvoorwaarden, visie en de governance (het 'framework') voor het vervolg. Begin 2022 volgt dan een voorstel voor het inhoudelijke vervolg van de integrale samenwerkingsagenda.

  13. -

    NIET Openbaar, pas vanaf 16 december, omdat de uitvoering dan is gestart


    Met het Kindpakket willen we het toekomstperspectief van kinderen en jongeren verbeteren, voor gelijke(re) kansen. We willen daartoe in nauwe samenwerking met onze partners de mogelijkheden van het Kindpakket nadrukkelijk onder de aandacht brengen. Hiervoor is in de kadernota ‘Rondkomen met je inkomen’ o.a. opgenomen dat we een gezamenlijke communicatiestrategie ontwikkelen. In die lijn is er een communicatiecampagne gestart namens alle partners: ‘Ieder kind doet mee in Enschede’. Als onderdeel van de strategie en de campagne ontvangen ouders en kinderen uit de doelgroep die bij ons bekend zijn in de komende periode een brief. Hierin staat informatie over alle voorzieningen van het Kindpakket en op welke wijze ze daar gebruik van kunnen maken. Voor de kinderen zit daar een Enschede Cadeaukaart bij. Hiermee willen de Kindpakketpartners bereiken dat de voorzieningen in het Kindpakket bekender worden, zodat zoveel mogelijk kinderen uit de doelgroep ondersteund kunnen worden. Dit biedt daarnaast de kans om deze kinderen een extraatje te geven in deze ook voor hen moeilijke tijd. Deze kaart is te besteden bij meerdere winkels, horeca en culturele instellingen in onze stad. Tevens hopen we dat deze actie bijdraagt aan het verhogen van de bekendheid van de voorzieningen uit het Kindpakket onder de doelgroep die we nog niet kennen.
    Het College van Burgemeester en Wethouders informeert de gemeenteraad per brief over dit gezamenlijke initiatief. Daarnaast informeert het College de Raad over de inzet van het Kindpakket in Enschede in 2020 en de stand van zaken van het Kindpakket in 2021. We zien daarbij dat het gebruik van de voorzieningen bij een deel van onze partners terug is gelopen. Dit kan voor een groot deel verklaard worden door een afname van het aantal activiteiten dat onder invloed van Covid-19 heeft kunnen plaatsvinden.

  14. -

    Openbaar, muv bijlagen 1 en 2


    In de nota grondbeleid is opgenomen dat de grondexploitaties jaarlijks worden geactualiseerd. De daarbij te hanteren uitgangspunten worden vastgesteld door B&W in de Notitie van Uitgangspunten. De raad wordt hier geheim over geïnformeerd.
    De uiteindelijke financiële effecten worden zichtbaar in het MPG 2022. Het MPG 2022 zal medio april 2022 in B&W worden besproken en in mei/juni 2022 aan de raad ter besluitvorming voorgelegd worden.

  15. -

    In de kadernota rondkomen met je inkomen, dat in november 2020 is vastgesteld, is opgenomen dat we de collectieve zorgverzekering minima (Czm)/Gemeentepolis onderzoeken om:
    1. inzicht te krijgen in de doelgroep die er gebruik van maakt;
    2. te bepalen hoe we de Gemeentepolis effectief kunnen inzetten voor de inwoner, terwijl we tegelijkertijd de kosten voor de komende jaren beheersbaar houden.
    BS&F heeft voor ons het onderzoek gedaan. Het onderzoeksrapport is klaar en met deze brief wordt de gemeenteraad geïnformeerd over het rapport en de technische sessie. BS&F stelt in het onderzoeksrapport een aantal beleidskeuzes voor om de Gemeentepolis optimaler te maken. Een aantal vergt nader onderzoek. Op een later moment worden deze beleidskeuzes aan het college en de raad voorgelegd.

  16. -

    Het bestemmingsplan voor het Boddenkamp-Schuttersveld 2006 is in 2011 onherroepelijk geworden. Voor Boddenkamp heeft al een herziening van het bestemmingsplan plaatsgevonden. Voor Schuttersveld dient nog een actualisering plaats te vinden. De actualisatie hiervoor is in ontwerp opgesteld en kan ter inzage worden gelegd. In dit bestemmingsplan is veelal de regeling van het vigerende bestemmingsplan overgenomen. Uitzondering hierop is een aanpassing van hetgeen is toegestaan op het Schuttersveld conform het retailbeleid (detailhandel voor in en om huis) en een paar aanpassingen op perceelsniveau of door veranderende wet- en regelgeving/veranderde inzichten. Het ontwerp bestemmingsplan is klaar voor ter inzage legging. Daarom wordt u nu voorgesteld om het ontwerp ter inzage te leggen.

  17. -

    Jaarlijks maken gemeente en woningcorporaties die actief zijn in Enschede afspraken over hun activiteiten voor het komende jaar. Dit leggen we vast in prestatieafspraken. Met Woonzorg Nederland maken wij separaat van de andere woningcorporaties prestatieafspraken. In de afspraken voor 2022 gaat specifieke aandacht uit naar de toenemende en veranderende vraag naar ouderenhuisvesting, nu en in de toekomst.
    Met de vijf Enschedese woningcorporaties is afgesproken dat we de uitkomsten uit het Woondebat van 27 september 2021 nader uitwerken in de prestatieafspraken. Omdat wij dit zorgvuldig willen doen, wordt de ondertekening van deze afspraken uitgesteld naar maart 2022.

  18. -

    Openbaar, maar pas na ontvangst brief door Wetenschappelijke Board!


    Gemeente Enschede heeft de Wetenschappelijke Board Enschede gevraagd om na te denken over de ontwikkeling van een Bestuurlijk Afwegingskader voor Investeringen in de Fysieke Ontwikkeling van Enschede.
    De Wetenschappelijke Board heeft hierop een analytische verkenning gemaakt van het vraagstuk die de gemeente Enschede kan helpen om het Bestuurlijk Afwegingskader behorende bij de Strategische Investeringsagenda scherper vorm te geven. Deze verkenning in de vorm van een reflectie is vervolgens aan het college aangeboden.
    Het college heeft met interesse kennisgenomen van de reflectie en neemt deze mee in het gesprek met de raad over het Bestuurlijk Afwegingskader. Met de raad is afgesproken dat het afwegingskader voor de zomer van 2022 wordt opgeleverd.

  19. -

    De huidige leden van de adviescommissie cultuurhistorie zijn benoemd tot 1 januari 2022. Op deze datum zou de Omgevingswet in werking treden, welke wet voorschrijft dat de gemeente een gemeentelijke adviescommissie voor de omgevingskwaliteit installeert. De inwerkingtreding van deze wet is echter verplaatst naar 1 juli 2022 en verder uitstel wordt inmiddels al wel verwacht. De gemeente is echter van plan om vooruitlopend op de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet de nieuwe gemeentelijke adviescommissie voor de omgevingskwaliteit te installeren. Om die reden wordt de benoeming van de huidige leden van de adviescommissie cultuurhistorie verlengd tot de datum van installatie van de nieuwe gemeentelijke adviescommissie.