Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 20 april 2021

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Op 20 februari 2018 heeft het college besloten om subsidie te verstrekken aan Poppodium Twente. Aan dit besluit waren bestuurlijke afspraken gekoppeld om ervoor te zorgen dat het nieuwe Poppodium een goede start heeft. En te borgen dat de onderliggende visie van het Poppodium gerealiseerd kon worden. De periode vanaf 2018 is gedefinieerd als een overbruggingsperiode waarin de oude Stichting Metropool en de nieuwe Stichting Poppodium Twente naast elkaar bestonden. De afspraken zoals die in 2018 zijn vastgelegd zijn inmiddels afgerond. Hierdoor is het mogelijk de volgende stap te zetten in het proces rondom het Poppodium Twente. De aparte stichting Metropool wordt nu onderdeel van Stichting Poppodium Twente. Hiermee is het transformatieproces afgerond. En is stichting Poppodium Twente met merknaam Metropool de entiteit waarmee beide gemeenten een subsidierelatie hebben en afspraken maken. De gemeenteraden in Hengelo en Enschede worden hierover geïnformeerd met een brief.

  2. -

    Dhr. Sariakce heeft vragen aan het college gesteld over het proces rondom het bestemmingsplan voor de moskee Kuipersdijk. Met dit besluit stelt het college de antwoorden op die vragen vast.

  3. -

    Het college van Burgemeester en Wethouders beantwoordt de vragen van dhr. Versteeg van Groep Versteeg

  4. -

    De heer Brouwer van de fractie Democratisch Platform Enschede heeft schriftelijke vragen gesteld inzake Twente Milieu. Deze vragen zijn puntsgewijs beantwoord.

  5. -

    In de stad wordt steeds vaker ingezet op hoogbouw. Bij hoge woongebouwen neemt het aanleggen een complex van individuele (buiten)bergingen met een uitgebreid gangenstelsel al snel een hele bouwlaag in beslag. Een overzichtelijke gemeenschappelijke voorziening voor fietsen (alsook snor- en bromfietsen) en scootmobielen met daarnaast een berging in het appartement is in zo'n geval comfortabeler in gebruik voor bewoners en neemt minder ruimte in beslag. Dit komt de sociale veiligheid in het gebouw ten goede, voorkomt fietsenoverlast in de openbare ruimte en stimuleert het gebruik van de fiets.

  6. -

    Openbaar, muv de vertrouwelijke bijlagen!




    Het Rijk heeft middelen beschikbaar gesteld voor de ondersteuning van de culturele sector voor de impact van
    de Covid-19 pandemie. Voor de verdeling van deze middelen is de Tijdelijke subsidieverordening ondersteuning
    culturele sector negatieve gevolgen Covid-19 2021 opgesteld. Een deel van de middelen is gereserveerd voor het wendbaar en weerbaar maken en houden van de Enschedese cultuursector. De culturele sector is zich aan het innoveren, bijvoorbeeld door hybride programmering, breed bereik van doelgroepen en het zoeken van verbinding met terreinen als zorg, welzijn en onderwijs. Daarnaast zijn voorbeelden te noemen als koppeling met bedrijfsleven en Hightech. Over de verdeling van deze middelen vraagt het college advies aan een Adviescommissie. De selectieprocedure hiervoor is inmiddels afgerond.
    Naast kandidaten die de Enschedese cultuursector goed kennen is gekozen voor kandidaten die vanuit andere invalshoeken relevante expertise meebrengen, zoals uit sociaal domein en onderwijs en ook kandidaten van buiten de regio. Het college benoemt de commissieleden voor de periode 15 mei – 31 december 2021.

  7. -

    De heer Arjan Brouwer (Democratisch Platform Enschede) heeft schriftelijke vragen gesteld over Twence naar aanleiding van het artikel in de Tubantia (30 maart 2021). Deze vragen worden hierbij beantwoord.

  8. -

    De provincie Overijssel houdt toezicht op verschillende domeinen waarop de gemeente actief is. Dit zijn de domeinen Financiën, omgevingsrecht (vergunningen, toezicht en handhaving), Ruimtelijk ordening en archiefbeheer. Hiervoor stelt de provincie ieder jaar vast hoe zij het toezicht uitoefenen en wordt er een beoordeling gegeven hoe de gemeente de verschillende taken uitvoert. Het vastgestelde toezichtsbeeld 2021 is groen.

  9. -

    De VNG, werkgeversorganisatie Cedris en de vakbonden FNV Overheid en CNV Overheid hebben op 10 februari 2021 een principe akkoord bereikt voor een eerste CAO voor mensen met een arbeidsbeperking.
    De cao is er voor mensen met een positief advies beschut werk of personen die niet zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen en met behulp van loonkostensubsidie kunnen werken in het gemeentelijk sociaal (ontwikkel)bedrijf of worden uitgeleend aan andere werkgevers.
    Uitgangspunt is dat een overstap naar de reguliere arbeidsmarkt aantrekkelijk moet blijven, maar dat de cao ook perspectief moet bieden voor medewerkers die blijvend op een beschutte werkplek zijn aangewezen.
    De cao heeft een looptijd van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2023 en heeft een standaard karakter (kan niet van worden afgeweken). Het college stemt in met de CAO met een zestal opmerkingen. De VNG, werkgeversorganisatie Cedris en de vakbonden FNV Overheid en CNV Overheid hebben op 10 februari 2021 een principe akkoord bereikt voor een eerste CAO voor mensen met een arbeidsbeperking.
    Dit principe-akkoord ligt nu voor bij de gemeenten in het kader van de ledenraadpleging VNG. Uw college wordt geadviseerd in te stemmen met het akkoord en daar nog een aantal opmerkingen bij te maken gericht op de toekomst.

  10. -

    Vanaf eind 2020 hebben de UT, de gemeente en de gebiedsorganisatie Kennispark i.o. gesproken met ASR Dutch Science Park Fund (DSPF) als beoogd lange termijn samenwerkingspartner voor de gebiedsontwikkeling Kennispark. Als eerste stap is een intentieovereenkomst opgesteld. In dit document spreken de partijen met elkaar af op welke manier zij tot een samenwerkingsovereenkomst willen komen en hoe zij zich tot elkaar verhouden in de periode tot het sluiten van die overeenkomst.
    Op Kennispark wordt kennis en onderzoek omgezet in nieuwe bedrijvigheid. Om dit proces te faciliteren is goede en flexibele huisvesting met gedeelde voorzieningen nodig voor bedrijven in verschillende ontwikkelingsstadia, van kersverse startende ondernemer tot volwassen bedrijf. Huisvesting die bovendien door zijn opzet en uitstraling ondersteunend is aan het aantrekken en vasthouden van talent in Enschede en de regio. ASR DSPF is een belegger met een lange termijnperspectief die belegt in dit type vastgoed, specifiek op scienceparken in Nederland.

  11. -

    Achter Marktstraat 9 aan de Walstraat staat een historisch poortje waarvan lang werd gedacht dat het materiaal waarmee het is opgebouwd afkomstig is van de Veldpoort die tot 1862 de westelijke toegang tot de stad vormde. Ook zou het materiaal afkomstig kunnen zijn van de poort in de tuinmuur van de pastorie die op de Oude Markt heeft gestaan. Inspectie door deskundigen heeft hierover geen uitsluitsel kunnen geven. Dat komt mede doordat geschreven bronnen hierover ontbreken. Maar het onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat het poortje bestaat uit historisch belangrijk materiaal (17e-18e eeuw) en dat het poortje het behouden waard is. Om het poortje weer in oude glorie te herstellen is het in overleg met de eigenaar in opdracht van de gemeente Enschede gerestaureerd. Daarbij is een financiële bijdrage geleverd door de wijkraad Stadscentrum. Er is met de eigenaar afgesproken dat na restauratie het poortje zou worden aangewezen als gemeentelijk beschermd monument. De gemeentelijke monumentencommissie heeft hier positief op geadviseerd. Ook de betrokken raadscommissie heeft positief geadviseerd. B&W nemen nu het besluit om het poortje aan te wijzen als gemeentelijk beschermd monument.

  12. -

    Erfgoedorganisaties hebben aan B&W gevraagd om Parkweg 37-39, het voormalig hotel Rodenbach, aan te wijzen als gemeentelijk beschermd monument. Vervolgens hebben B&W een bouwhistorisch onderzoek met waardenstelling laten uitvoeren. De conclusie daaruit is dat het pand voldoet aan de criteria voor monumentwaardigheid zoals deze zijn opgenomen in de Monumentenverordening Enschede 2010. B&W hebben vervolgens aan de eigenaar en de aanvragers aangegeven dat zij het voornemen hebben om het pand aan te wijzen en zij hebben hen in de gelegenheid gesteld daartegen zienswijzen in te dienen. De eigenaar heeft daarvan gebruikt gemaakt. In die zienswijzen wordt in algemene bewoordingen vooral gewezen op beperkingen in ontwikkelmogelijkheden als het pand een monument wordt. Maar volgens vaste jurisprudentie is dit onvoldoende om af te zien van het aanwijzen als gemeentelijk monument vanuit het algemene belang van het behoud van erfgoed. Daarom geven deze zienswijzen geen aanleiding om af te zien van aanwijzing.
    B&W hebben ten aanzien haar voornemen tot aanwijzen advies gevraagd aan de betrokken raadscommissie. Deze commissie heeft in hierop positief geadviseerd.
    B&W nemen nu het besluit om het voormalig hotel met aangebouwde woning en hek aan te wijzen als gemeentelijk beschermd monument. Belanghebbenden kunnen daartegen bezwaar en beroep instellen.

  13. -

    Het College en de Raad wensen regelmatig geïnformeerd te worden over (grote) projecten.  Om te voldoen aan deze informatiebehoefte is in samenwerking met de rekeningcommissie in 2018 de digitale projectenrapportage Projectview ontwikkeld. Projectview voorziet in een digitaal dashboard op projectniveau. De projectrapportage kent 2 rapportagemomenten in april en oktober.
    De effecten van de coronacrisis op de projecten zijn op moment beperkt voor woningbouwprojecten, voor bedrijfsterreinen is het beeld niet helder, wel is op dit moment al zichtbaar dat ondernemers investeringsbeslissingen uitstellen. Over het algemeen laten de grondexploitaties een verbetering zien ten opzichte van het MPG 2020. De stijgende lijn in kavelverkoop voor woningbouw heeft zich ook in 2021 doorgezet.
    Met dit besluit stemt het college in met het digitaal beschikbaar stellen van de projectenrapportage per 1 april 2021.

  14. -

    De komende jaren vragen wij onze bewoners te investeren in het energiezuinig maken van hun woning. De terechte wedervraag die de bewoners vaak stellen: ‘wat doet de gemeente eigenlijk zelf aan het verduurzamen van hun vastgoed?’. Ook de gemeenteraad heeft aangegeven dat de gemeente zelf het goede voorbeeld moet geven met de moties ‘Groene Gevels’ en ‘Gemeente geeft goede voorbeeld’. Duurzaamheid staat al jaren op het netvlies van het Vastgoedbedrijf en wordt een belangrijk thema in het nieuwe beleidskader voor het gemeentelijk vastgoed. Met de raadsbrief wordt de raad geïnformeerd over hoe verder wordt gegaan met het verduurzamen van de gemeentelijke vastgoedportefeuille.

  15. -

    Het college heeft op 11 maart via email het jaarverslag 2020 en het jaarplan voor 2021 van de Rekenkamercommissie via email ontvangen. Met bijgaande brief reageert het college op deze stukken.

  16. -

    Cultuureducatie is belangrijk. Het draagt bij aan talentontwikkeling en de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden. Het college van B&W Enschede realiseert zich dat cultuureducatie op scholen een structurele inspanning vergt, zowel van mensen als middelen. Zij is daarom voornemens de gemeentelijke subsidiebijdragen voor cultuureducatie in de periode 2021-2024 te handhaven op minimaal het niveau van 2020 en ook na afloop van de nieuwe periode een combinatiefunctionaris aan te stellen, onder het voorbehoud van goedkeuring van de gemeentebegroting door de gemeenteraad. Door deze intentie uit te spreken en te besluiten een aanvraag in te dienen voor de provinciale regeling Cultuur aan de Basis maakt Enschede aanspraak op een jaarlijkse provinciale bijdrage van € 82.458,00 waarmee de cultuureducatieactiviteiten in Enschede uitgebreid en versterkt kunnen worden.

  17. -

    De uitgiftekaart openbaar groen busbaan Zwering is vastgesteld door het college. In 2015 heeft het college beleid vastgesteld voor de verkoop en verhuur van openbaar groen (snippergroen). Daarbij is gekozen voor een gebiedsgerichte en gefaseerde aanpak. Tevens is vastgesteld dat verkoop en verhuur plaats vindt op basis van een door het college vastgestelde uitgiftekaart. In de uitgiftekaart is zowel het uitgeefbare als het niet-uitgeefbare groen opgenomen. De uitgiftekaart vormt tevens een basis voor het handhavend optreden tegen zonder toestemming in gebruik genomen openbaar groen, waarvan is vastgesteld dat het niet-uitgeefbaar is.

  18. -

    Openbaar, muv bijlage 13 en 14!


    Ruim twee derde van het grondgebied van de gemeente Enschede is landelijk gebied, met landbouwgrond,
    landgoederen en natuurgebieden. Bijna vijfduizend mensen wonen in het landelijk gebied, ongeveer 3% van de
    inwoners van onze gemeente. Het landelijk gebied heeft een hoge ‘groene’ kwaliteit, die niet ‘vanzelf’ blijft bestaan. We zien allerlei ontwikkelingen in het landelijk gebied: de veranderende landbouw, de wens tot instandhouding en verbetering van de natuur, verdroging, de uitdaging om landgoederen in stand te houden, duurzame opwekking van energie. De Corona-crisis wijst nog eens extra op de voordelen van een landelijk gebied dicht bij de stad. Dit is een grote kracht van Enschede, stad & land bij elkaar. Tegelijk zien we dat deze twee ‘buren’ nog te weinig met elkaar doen en meer verbinding kunnen maken, in beider voordeel. Met de Visie landelijk gebied wil de gemeente richting geven aan de verandering in het buitengebied: kansen benutten en helpen om goede keuzen te maken waar dat niet ‘vanzelf’ gaat.
    Het college heeft besloten de Visie naar de gemeenteraad te sturen en de raad te vragen de Visie vast te stellen.

  19. -

    Er is een aanvraag herziening bestemmingsplan ingediend voor het perceel Wallenbeekweg 22. Ter plaatse is op grond van het geldende bestemmingsplan reeds de bouw van een woning van maximaal 750 m3 mogelijk, met daarbij maximaal 100 m2 aan bijbehorende bouwwerken. De wens is om een grotere woning, van maximaal 1500 m3 te mogen bouwen en 200 m2 aan bijbehorende bouwwerken. Om hieraan medewerking te kunnen verlenen wordt de regeling rood voor rood uit de Gids Buitenkans toegepast en wordt 963 m2 landschapsontsierende bebouwing gesloopt op twee locaties in het buitengebied, op de locaties Helmerstraat 410 en Kersdijk 155.

  20. -

    De vraag naar woningbouwkavels in Enschede is op dit moment erg hoog. Door de huidige lage reserveringsvergoedingen, houden gegadigden een kavel lang in optie/reservering en wordt deze dan alsnog teruggegeven. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de gegadigden die uiteindelijk een kavel teruggeven, al veel eerder in het proces wisten dat het niet mogelijk was om zijn/haar wensen te realiseren. Tevens zijn er gegadigden die nog niet echt serieus met plannen bezig zijn en wel alvast een kavel reserveren.
    Dit leidt tot een lagere beschikbaarheid van kavels voor gegadigden die al wel met concrete plannen bezig zijn. Om dit te veranderen worden de reserveringskosten voor een kavel verhoogd, waarbij sprake is van een oplopende vergoeding. Hoe langer de kavel in optie, hoe hoger de reserveringskosten worden. Nota bene: indien de gegadigde de kavel koopt, komen de reserveringskosten te vervallen.