Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

maandag 1 februari 2021

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Op 6 januari 2020 zijn door de heer A. Brouwer (DPE) artikel 35 vragen gesteld over 'Vaccinatiedrang mag niet leiden tot een veredelde kastensysteem'. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  2. -

    De heer Kort van GroenLinks heeft vragen gesteld over het rapport van het Informatieknooppunt Zorgfraude: 'Verwevenheid zorg & criminaliteit'. Het college heeft deze beantwoord.

  3. -

    De heer Versteeg van Groep Versteeg heeft vragen gesteld over het rapport van het Informatieknooppunt Zorgfraude: 'Verwevenheid zorg & criminaliteit'. Het college heeft deze beantwoord.

  4. -

    Mevrouw Wichgers van de SP heeft vragen gesteld over het rapport van het Informatieknooppunt Zorgfraude: 'Verwevenheid zorg & criminaliteit'. Het college heeft deze beantwoord.

  5. -

    Op 13 januari 2021 is door de heer Versteeg (Groep Versteeg artikel 35 vragen gesteld over de regie van de clustering van sportaccommodaties en in het verlengde daarvan over de ontmoetingsclusters/ kracht van verenigingen en de ontwikkeling .Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  6. -

  7. -

    Met de toenemende complexiteit van de samenleving en grotere afhankelijkheid van partners en netwerken voor het realiseren van onze doelstellingen, wordt het steeds belangrijker om aandacht te schenken aan integriteit en weerbaarheid. Jaarlijks is aandacht nodig voor de frauderisico’s die aanwezig kunnen zijn, met name bij specifieke functies en binnen processen met significant financieel belang. In de Ambtenarenwet is de verplichting neergelegd om jaarlijks verantwoording af te leggen over het gevoerde integriteitsbeleid. Uitvloeisel van dit ambtelijk integriteitsbeleid is het periodiek opstellen en actualiseren van een frauderisicoanalyse.

  8. -

    Het gemeentelijke object gelegen aan de B.W. ter Kuilestraat 33 betreft servicecentrum West dat t.b.v. diverse maatschappelijk functies gedeeltelijk in gebruik is waaronder ambtelijke huisvesting en enkele externe partijen.


    Met de verkoop van dit vastgoed wordt uitvoering gegeven aan het door de Raad vastgestelde Strategie op vastgoed d.d. 9 oktober 2017en het door de raad vastgestelde beleid d.d. 11 maart 2019 onder de naam ”Borgen van een toekomstbestendige huisvesting van de ambtelijke organisatie”.


    Gemeente blijft eigenaar van het onder het servicecentrum gelegen reguleringsbassin.

  9. -

    De Covid-19 pandemie en de maatregelen om de verspreiding te beperken heeft iedereen in Nederland geraakt. De door de regering genomen maatregelen hebben sommige sectoren in Nederland harder geraakt dan anderen. Een voorbeeld van een zwaar getroffen sector is cultuur en evenementen. Vanaf maart 2020 zijn culturele instellingen gesloten of mochten soms open zijn met fors minder bezoekers. Evenementen mochten geheel niet doorgaan. Ook amateurkunstverenigingen (bijvoorbeeld een zangkoor) konden niet bij elkaar komen of een uitvoering geven. Veel mensen die werkzaam zijn in de sector, kunstenaars, artiesten maar ook technici, zagen het werk opdrogen. Ook in Enschede zijn cultuur en evenementen zwaar getroffen door de Covid-19 pandemie. Veel instellingen, verenigingen en kunstenaars proberen binnen alle beperkingen toch een cultureel aanbod te brengen. We hebben daar veel mooie voorbeelden van gezien in Enschede. Tegelijk zijn die nieuwe en innovatieve initiatieven onvoldoende om de negatieve effecten van de pandemie op te vangen. Cultuur en evenementen zijn belangrijk voor Enschede. Een goed en breed aanbod maakt Enschede aantrekkelijk om te wonen en te bezoeken. Het draagt bij aan het aantrekken van talent. Het is een randvoorwaarde, samen met andere voorzieningen, voor prettig wonen en werken. Ook het belang van cultuur en evenementen voor de verbinding in de stad is belangrijk. Bijvoorbeeld de sociale contacten die men heeft bij het zangkoor.


    Dit alles is ook door de regering herkend. Daarom heeft het Rijk aan gemeenten in 2020 en 2021 extra geld gegeven om de negatieve gevolgen te helpen verzachten. Ook Enschede heeft geld gekregen. In totaal een kleine drie miljoen euro. Daarnaast is een deel van de middelen afkomstig van activiteiten welke in 2020 niet door konden gaan zoals toegelicht in het overhevelingsvoorstel van 14 december 2020, Het college heeft besloten de gemeenteraad een voorstel te doen over het inzetten van het geld om de culturele sector te helpen. Bij het voorstel heeft het college geluisterd naar de mensen in het veld in Enschede en de adviezen die landelijk over dit onderwerp zijn gegeven. Het college stelt voor om het geld op verschillende manieren in te zetten. Als eerste het inzetten op acute nood voor instellingen die door de pandemie in betalingsnood komen. Een tweede is om innovatie en verandering in de sector te stimuleren. De pandemie is een les voor de sector om meer weerbaar en wendbaar te worden. De gemeente wil goede initiatieven ondersteunen die dat doen. Ook stelt het college voor om geld te reserveren voor de verbouwing van het Muziekkwartier en het inhuizen van de Bibliotheek in het Muziekkwartier. Het college vindt deze ontwikkeling, de Huiskamer van Enschede, belangrijk omdat daarmee veel belangrijke doelen van de gemeente kunnen worden gerealiseerd.

  10. -

    Elk kwartaal legt het rentecomité verantwoording af aan het college over de gedane transacties. In het 3e en 4e kwartaal van 2020 zijn de limieten voor het opnemen van netto-vlottende schuld, vaste schuld en doen van uitzettingen niet overschreden.

  11. -

    Ruim twee derde van het grondgebied van de gemeente Enschede is landelijk gebied, met landbouwgrond, landgoederen en natuurgebieden. Bijna vijfduizend mensen wonen in het landelijk gebied, ongeveer 3% van de inwoners van onze gemeente. Het landelijk gebied heeft een hoge ‘groene’ kwaliteit, die niet ‘vanzelf’ blijft bestaan.
    We zien allerlei ontwikkelingen in het landelijk gebied: de veranderende landbouw, de achteruitgang van de natuur, verdroging, de uitdaging om landgoederen in stand te houden, duurzame opwekking van energie. De Corona-crisis wijst nog eens extra op de voordelen van een landelijk gebied dicht bij de stad. Dit is een grote kracht van Enschede, stad & land bij elkaar. Tegelijk zien we dat deze twee ‘buren’ nog te weinig met elkaar doen en meer verbinding kunnen maken, in beider voordeel. Met de Visie landelijk gebied wil de gemeente richting geven aan de verandering in het buitengebied: kansen benutten en helpen om goede keuzen te maken waar dat niet ‘vanzelf’ gaat.
    Het college heeft besloten de ontwerp-structuurvisie Visie Landelijk Gebied Enschede ter visie te leggen. In de voorbereiding is gesproken met inwoners in verschillende participatiebijeenkomsten, met belangenorganisaties en met de provincie, waterschap en buurgemeenten. Nu kunnen de inwoners, belangenorganisaties en anderen een zienswijze geven bij ontwerpvisie. De zienswijzen zullen worden betrokken bij de uiteindelijke visie die het college in mei 2021 aan de gemeenteraad wil aanbieden.

  12. De Partij van de Vrijheid heeft artikel 35 vragen gesteld over de opslagmogelijkheden van de stadsdraaiorgel De Tukker binnen het gemeentelijk vastgoed. Deze vragen worden schriftelijk beantwoord door het College. Binnen de gemeentelijke vastgoedportefeuille zijn er geen stallingsmogelijkheden voor het draaiorgel. De wethouder Cultuur wil bemiddelen om een stallingsplek te vinden voor De Tukker bij een derde partij. Er wordt hierover contact opgenomen met de stichting.