Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 16 november 2021

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Er zijn raadsvragen op grond van artikel 35 van het Regelement van Orde gesteld door dhr. Versteeg vanuit de groep Versteeg rondom de terrassen op het stadserf. Na behandeling in B&W vindt de beantwoording richting Groep Versteeg plaats.

  2. -

    In Enschede hebben we al 3 initiatieven voor jongeren en studenten met schulden. Ook werkt de Stadsbank al met het afkopen van schulden. Dit zijn zogenaamde saneringskredieten. Nog een initiatief toevoegen heeft geen meerwaarde. Het college geeft hiermee antwoorden op schriftelijke vragen van de heer Jan Willem Elferink (PVV) inzake Jongeren uit uitzichtloze schuldensituatie te halen.

  3. -

    Gemeente Enschede heeft haar post- en koeriersdiensten (opnieuw) aanbesteed. Na zorgvuldige verificatie wordt overgegaan tot definitieve gunning. Langs deze weg wordt de Raad geïnformeerd over dit besluit.

  4. -

    De raad wordt voorgesteld te besluiten tot intrekking van de verordening Amateurkunst 2021 en de verordening Amateurkunst 2022 vast te stellen.
    Binnen de Verordening Amateurkunst worden twee verschillende typen subsidies verstrekt:
    1.Projectsubsidie;
    2.Subsidie voor een 2-jarig programma.
    De aanleiding tot deze wijziging vormen de ervaringen van aanvragende partijen en het toetsteam na de eerste ronde van het verstrekken van de subsidie voor een 2-jarig programma. Er zijn verder gesprekken hierover gevoerd met de cultuurcoach en de ervaringen uit de bezwaarprocedure zijn meegenomen. Verder is ook het effect van de COVID – 19 pandemie op de amateurkunst meegenomen.
    Op basis hiervan willen we twee artikelen binnen de vigerende Verordening Amateurkunst 2021 wijzigen en deze in de Verordening Amateurkunst 2022 vast laten stellen.

  5. -

    De gemeente Enschede heeft in 2020 en 2021 middelen ontvangen ter compensatie van de negatieve effecten van Covid-19 op de culturele sector. In maart jl. heeft de raad 3 miljoen euro beschikbaar gesteld. 1,5 miljoen euro is via regelingen voor acute nood en wendbaar en weerbaar ingezet om de culturele sector te helpen. Inmiddels zijn alle regelingen afgerond. Er zijn 8 organisaties geholpen die acute nood hadden, 99 amateurverenigingen hebben een bijdrage ontvangen en 28 instellingen, zzp’ers en makers hebben een bijdrage gekregen voor het wendbaar en weerbaar maken van hun organisatie/initiatieven. Na sluiting van de tijdvakken is er een restbudget van 440.000 euro vanuit de regelingen voor acute nood. Daarnaast is door het Rijk nogmaals 505.000 euro beschikbaar gesteld ter compensatie van de culturele sector. De verwachting is dat ook in de decembercirculaire een bijdrage wordt verstrekt. Uit de evaluatie van het eerste tijdvak blijkt dat er nog steeds urgente vraagstukken zijn in de culturele sector zijn. Dit vraagt om een impuls om de culturele sector op de langere termijn te versterken. Met dit voorstel wordt er geïnvesteerd in het versterken van broedplaatsen, het verstevigen van het middenkader, het versterken van de amateursector en een verdere profilering van de cultuurregio. Hiermee wordt gewerkt aan het herstel van de culturele sector op langere termijn.

  6. -

    Openbaar, maar vanaf 15 december 2021 Besluit eerst aan verzoeker moet worden gecommuniceerd en met uitzondering van vertrouwelijke bijlage!


    Verzoekster heeft zich bij de klachtencommissaris gemeld met onvrede over de manier waarop ze behandeld is door de gemeente Enschede bij haar aanvragen op grond van de Wet Maatschappelijke ondersteuning. Zij vertelde dat er niet goed naar haar verhaal geluisterd is. Ze voelt zich niet gesteund door de gemeente en heeft sommige zorgvragen zelfs als een gevecht ervaren. En dat in een periode dat zij door de achtergrond van haar hulpvraag weinig energie had en ook veel zorgen had over het (ziekte) proces waar zij in zat. Haar ervaring en klachten over de gedragingen van de gemeente gaven voldoende aanknopingspunten voor de klachtencommissaris om onderzoek te doen.
    Uit het onderzoek blijkt dat de behandeling van de aanvragen van verzoekster geen schoonheidsprijs verdient zoals ook door de gemeente erkend wordt. De communicatie in de ondersteuningsplannen is te ambtelijk en besluiten zijn (te) laat genomen. Daarnaast is het beleid rond het verhuisprimaat onbehoorlijk. Ook worden de adviezen van de onafhankelijke bezwarencommissie over de WMO nauwelijks opgevolgd. De klacht is dan ook gegrond. Positief is dat de gemeente bereid is en aangegeven heeft om te leren en dat er al veel veranderingen / verbeteringen ingezet zijn.

  7. -

    De gemeente Enschede werkt continu aan het verbeteren van de informatievoorziening en de sturing hierop. Ook in het Sociaal Domein zijn we hier volop mee bezig en hebben we de afgelopen tijd al stappen gezet. Met het Huis van Sturing en de financiële verdiepingsmonitor voorzien we de raad en college van sturingsinformatie. Het traject ‘opgavegerichte informatievoorziening en sturing’ moet helpen de informatievoorziening te optimaliseren en verder door te ontwikkelen. Opgavegerichte sturing overstijgt domein specifieke informatievoorziening en brengt het samen. Dit is waarin dit plan onderscheidend is, maar waar ook een samenhang ligt met andere projecten (huis-op-orde). We willen we ons met dit traject komend jaar focussen op informatievoorziening rondom de opgave ‘versterken van de sociale basis’ en ‘integrale aanpak rondom jongeren’. Insteek is om dit structureel intern in te bedden, daarom is er voor dit project ook ICT capaciteit nodig.

  8. -

    Op 11 november jl. hebben leden van de gemeenteraad van Enschede en Provinciale Staten samen vergaderd. Het onderwerp was de evaluatie van Technology Base. Technology Base is het gebied van de voormalige vliegbasis Twente. De provincie en de gemeente zijn sinds 2009 bezig om dat gebied samen opnieuw te ontwikkelen voor high-tech bedrijvigheid, kleinschalige luchtvaart, evenementen, nieuwe natuur en wonen.
    De leden van de raad en de Staten hadden de indruk dat die evaluatie van Technology Base mogelijk niet goed wordt gedaan. Ze wilden daarover in gesprek met een vertegenwoordiging van de college van Burgemeester en Wethouders (B&W) van Enschede en van het college van Gedeputeerde Staten (GS) van de provincie Overijssel.
    In dat gesprek zijn de vragen van raad en Staten besproken en nadere afspraken gemaakt. Daarbij hebben we deelnemers afgesproken dat B&W en GS een brief sturen over deze afspraken. In de brief van het college van B&W staat dat de evaluatie weldegelijk breed wordt aangepakt. Daarbij bevestigen B&W dat het hier om een evaluatie gaat en niet om een onderzoek naar andere gebruiksmogelijkheden van het gebied. Het huidige profiel van het gebied staat daarin niet ter discussie. Mogelijk blijkt uit de evaluatie dat het nodig is andere functies voor het gebied te onderzoeken. De colleges van B&W en GS kunnen daar, als dat het geval is, vervolgens opdracht voor geven.

  9. -

    Openbaar, muv de brief aan IJsbaan en 2 dagen na versturen raadsbrief en brief aan de ijsbaan!




    De IJsbaan Twente B.V. geeft aan problemen te hebben met de exploitatie van de ijsbaan. Zij heeft de gemeente een drietal scenario's voor de toekomst van de ijsbaan voorgesteld. Het eerste scenario is een schuldeisersakkoord onder de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA). Dit komt neer op het aanpassen van het contract met de IJsbaan Twente B.V. middels een structurele huurverlaging. De gemeente gaat niet akkoord met dit scenario. Scenario twee is een liquidatieakkoord onder de WHOA. De gemeente is bereid hieraan mee te werken mits de IJsbaan Twente B.V. voldoet aan bepaalde voorwaarden. Een van de voorwaarden is het ontbinden van het contract per oktober 2022. Dan kan het schaatsseizoen 2021-2022 conform de overeenkomst afgerond worden door de IJsbaan Twente B.V. en kan de gemeente op zoek naar een nieuwe exploitant per oktober 2022. Indien de IJsbaan Twente B.V. zich niet kan vinden in dit voorstel en niet wil/kan voldoen aan de gemeentelijke voorwaarden voor scenario twee, dan volgt scenario drie. Dat betekent dat de gemeente geen actie onderneemt en de IJsbaan Twente B.V. mogelijk failliet gaat.

  10. -

    De Stichting Honk- en Softbalpromotie Twente (SHSPT) gaat in de zomer van 2022 het Europees kampioenschap Softbal, voor speelsters jonger dan 15 jaar op de velden Tex Town Tigers in Enschede organiseren. DE SHSPT heeft via het European Softball Federation (ESF) de EK Softbal onder 15 jaar toegewezen gekregen. Samen met de Koninklijke Base- en Softbal Bond en met Tex Town Tigers wordt uitvoering gegeven aan het Em de organisatie hiervan mogelijk te maken draagt de gemeente, op verzoek van de SHSPT, een bedrag van 10.000 euro bij. De totale kosten van het EK bedragen 44.000 euro.

  11. -

    Voor het perceel Roolvinkweg 30 heeft de gemeente het bestemmingsplan “Roolvinkweg 30” gemaakt. Met dit bestemmingsplan wordt de bestemming “Agrarisch met waarden” voor een deel van de gronden op dit adres gewijzigd in de bestemming “Wonen”. Het agrarisch bedrijf op dit perceel is gestopt. Tevens kent dit bestemmingsplan op grond van de VAB-regeling uit de Gids Buitenkans de aanduiding “karakteristiek” toe aan een karakteristieke voormalige (buiten gebruik geraakt zijnde) agrarische schuur. Met deze aanduiding krijgt deze schuur een woonfunctie, nadat deze intern bouwkundig is aangepast, waarbij rekening moet worden gehouden met de karakteristieke aspecten van het gebouw.
    Met dit bestemmingsplan worden de bouw- en gebruiksmogelijkheden voor dit perceel vastgelegd.

  12. -

    De raad heeft het college op 30 september 2019 via een motie opgedragen de Ja-Ja-sticker voor ongeadresseerd reclamedrukwerk in te voeren (ook opt-in systeem genoemd). Als inwoners folders in de bus willen blijven ontvangen dan moet er een ja ja sticker op de brievenbus zitten.
    De Verordening kwaliteit leefomgeving moet hiervoor worden aangepast. Ook is de verordening aanpast volgens de modelverordening van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Daarmee beschikt de gemeente Enschede vanaf 1 januari 2022 over een actuele verordening die in lijn is met relevante wet- en regelgeving.
    De concept wijzigingen in de verordening hebben van 8 september 2021 tot en met 20 oktober ter inzage gelegen. een ieder kon in deze periode een zienswijze indienen. De resultaten van het inspraakproces zijn vastgelegd in een responsnota. De wijzigingen in de verordening en de responsnota worden ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.
    Door het aanpassen van de verordening, moet ook het Uitvoeringsbesluit afvalstoffen gemeente Enschede worden geactualiseerd. Het college heeft het gewijzigde uitvoeringsbesluit vastgesteld. De wijzigingen in de verordening en in het uitvoeringsbesluit worden van kracht zodra de raad de wijzigingen in de verordening heeft vastgesteld en deze zijn gepubliceerd. Vanaf 1 januari 2022 geldt dat de ja ja sticker als men nog folders wil blijven ontvangen.