Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 2 november 2021

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Het Huis van Sturing richt zich op de veranderopgave, de transformatie in het Sociaal Domein. Deze monitor heeft een signalerende functie in opmaat naar de gemeentebegroting. Het Huis van Sturing beoogt een integraal en samenhangend overzicht te geven in de mate waarin we al dan niet onze transformatiedoelen bereiken. Deze transformatiedoelen zijn zowel inhoudelijk als financieel, op beide gebieden wordt via deze rapportage informatie verstrekt. In dit collegevoorstel wordt gevraagd de tweede rapportage Huis van Sturing voor 2021 vast te stellen. In deze rapportage zien we een aantal positieve punten: het aantal bijstandsgerechtigden is voor het eerst sinds jaren gedaald onder de 6000, 25 jongeren zijn geholpen aan een passende woning (eenmalige besparing van 1,3 miljoen), 200 jongeren zijn bereikt via het actieteam jongeren en er zijn hogere opbrengsten dan verwacht via de maatwerkroute. In negatieve zin valt op dat de gemiddelde kosten van jeugdzorg toch toenemen, waarschijnlijk door verlate inzet van zorg door corona. Daarnaast valt op dat het flexibele budget minder dan verwacht wordt ingezet.

  2. -

    Het college beantwoordt de vragen van de heer Sanders (Burgerbelangen Enschede) over de intocht van Sinterklaas en zijn gevolg in Enschede

  3. -

    Op 12 oktober 2021 zijn er door de dhr. Elferink (PVV) vragen gesteld over een structureel verkeersprobleem. Het
    college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  4. -

    Op 15 oktober 2021 zijn bij de raadsgriffie vragen binnengekomen van de heer Jan Willem Elferink van de PVV-fractie over klimaatarmoede in Enschede. Dit bestuursvoorstel voorziet in beantwoording van deze vragen.

  5. -

    Meneer Elferink van de PVV heeft vragen gesteld over de extra gelden Jeugdzorg en zwijgen kosten Wmo.
    Het college heeft deze beantwoord.

  6. -

    In de stedelijke commissie van 11 oktober heeft een gesprek plaatsgevonden tussen het College van B&W van Enschede en de gemeenteraad over de principe uitspraak en randvoorwaarden voor een asielopvang naar aanleiding van een eerdere raadsbrief (kenmerk 2100083497) waarin de raad gevraagd wordt een principe uitspraak te doen over de opvang van asielzoekers en hiervoor, indien gewenst, randvoorwaarden mee te geven. De aanleiding hiervan is het verzoek van het Kabinet aan gemeenten, de Commissarissen van de Koning en Gedeputeerde Staten om inzet te tonen om (crisis)noodopvang voor asielzoekers te voorkomen. Het college heeft met de raad afgesproken de uitkomsten van de bespreking in de stedelijke commissie als kader bij hen terug te leggen. Dit doet het college met deze brief.

  7. -

    De gemeente Enschede subsidieert verschillende initiatieven van inwoners, organisaties en verenigingen. De belangrijkste regels op basis waarvan subsidie wordt toegekend en de voorwaarden die zijn verbonden aan het verkrijgen van subsidie staan beschreven in de Algemene Subsidieverordening (Asv). Voor specifieke activiteiten kan een bijzondere subsidieverordening of subsidieregeling worden vastgesteld. De gemeente Enschede streeft naar een transparant en helder kader voor het verstrekken van subsidie aansluitend op de praktijk. De Asv is geactualiseerd en moet voor de komende jaren weer een duidelijk kader bieden waarbinnen subsidieaanvragen worden behandeld.

  8. -

    Enschede één groot groen park. Waarbij het prachtige groene landelijke gebied via unieke groene invalswegen, wiggen, (stads)parken, groene wijken en dorpen en een vergroende singel naadloos overgaat in een sterk vergroend centrum. Een groen park dat ruimte biedt aan mens, plant en dier. Dat is de droom van Enschede.
    Om deze droom te bereiken heeft het College van B en W het Groenambitieplan Enschede aangeboden aan de gemeenteraad. Waarmee het College samen met inwoners, ondernemers en instellingen Enschede versneld wil vergroenen. Dit vanuit het besef dat groen belangrijk is en helpt om Enschede aantrekkelijk, gezond en leefbaar te houden naar de toekomst toe.


    Via dit plan zet het College van Enschede op drie hoofdprincipes om Enschede verder te vergroenen:

    1. Beschermen: Het beschermen en verzorgen van het groen en de groene waarden die er zijn.
    2. Benutten: Het beter gebruiken van het groen en zorgen voor meer zichtbaarheid van groen.
    3. Bouwen: Het groen bouwen en het bouwen aan meer (kwalitatief) groen.
      Deze principes zijn in het plan ook vertaald naar een kaart met omschrijving van de groene hoofdstructuren van Enschede.

    In de uitvoering zien we drie belangrijke uitwerkingsonderdelen: het zelf vergroenen als gemeente om het goede voorbeeld te geven, het samen (met bewoners, ondernemers en instellingen) vergroenen en het uitwerken van de benodigde instrumenten om verder te vergroenen. Denk daarbij aan het uitwerken van de groene principes naar uitvoering, het vertalen van de principes naar dorpen en buurten en het uitwerken van de benodigde uitvoeringsmiddelen voor het plan.

  9. -

    De gemeente Enschede heeft veel taken. Dat kan de gemeente niet in haar eentje uitvoeren. Daarom worden publieke taken ook door anderen gedaan, onze samenwerkingspartners. Denk aan gesubsidieerde instellingen, inkooprelaties, verbonden partijen of partijen die een lening daarvoor krijgen. Hoe we als gemeente om gaan met deze partners wordt voor een deel wettelijk bepaald maar ook door eigen beleid. Eens in de vier jaar wordt dit beleid geactualiseerd. Dat is nu weer gebeurd. De gemeente streeft nog meer dan eerder, vanuit Goed bestuur, in deze relatie naar een goede balans tussen samenwerken met die organisaties aan de opgaven van de stad, (financieel) beheer en informatievoorziening. Een aantal uitgangspunten is daaraan aangepast. Het belangrijkste is natuurlijk de uitvoering van beleid; hoe we met elkaar omgaan. Daar wordt dan ook vooral op ingezet.

  10. -

    Openbaar, maar net uitzondering van bijlagen!


    Het bestuur van Stichting Bevordering Tennissport Lonneker en Tennisclub Lonneker (TCL) zijn bezig met het vereenvoudigen van hun organisatiestructuur. Doelstelling is om binnen afzienbare tijd de stichting te ontbinden.
    Dit betekent dat alle bezittingen (clubgebouw, kleedkamers en tennisbanen) en schulden (lening bij gemeente) van de stichting worden overgedragen aan de vereniging. De TCL heeft een verzoek hiertoe ingediend bij de gemeente.

  11. -

    De Gemeente Enschede, de Universiteit Twente en de Stichting Gebiedsorganisatie Kennispark sluiten een samenwerkingsovereenkomst met ASR.
    ASR investeert als belegger in hoogwaardig, commercieel te exploiteren, vastgoed op 'science parken', gelegen in de nabijheid van Nederlandse kennisinstellingen, zoals universiteiten.
    Universiteit en de gemeente hebben al geruime tijd de ambitie om op Kennispark een Innovatiecampus te ontwikkelen. Een Innovatiecampus is een hoogwaardig kennis gedreven ecosysteem ten behoeve van kennisinstellingen en technisch innovatieve en hoogwaardige bedrijven. Aangezien de ontwikkeling van een Innovatiecampus om diverse redenen stagneert zijn UT en Gemeente over het te ontwikkelen vastgoed voor de Innovatiecampus een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met ASR. Door deze samenwerking wordt het mogelijk een verscheidenheid aan vastgoed en complementaire voorzieningen op Kennispark te realiseren voor alle gebruikers waarmee een impuls wordt gegeven aan de ontwikkeling van een goed functionerende Innovatiecampus.

  12. -

    Tijdens de COVID-pandemie zijn de terrasregels op het stadserf tijdelijk verruimd. Deze verruiming eindigt per 1 november 2021. De positieve ervaringen met de verruiming van de terrassen tijdens de coronaperiode, in combinatie met de geleerde lessen en het feit dat het huidige beleid op onderdelen om actualisatie vraagt, is in samenspraak met de binnenstadpartners besloten het huidige terrassenbeleid te vernieuwen. In co-creatie met de diverse binnenstadpartners is een nieuwe terrassenvisie opgesteld. De terrassenvisie is een visie op hoofdlijnen die richtinggevende uitspraken doet over de verschillende typen terrassen en de kwaliteit van de terrassen die we in Enschede willen hebben op het stadserf. De feitelijke uitwerking van deze visie vindt aansluitend plaats in het bestemmingsplan, het nieuwe beeldkwaliteitsplan en de Verordening Kwaliteit Leefomgeving.
    Ook dit proces wordt weer samen met de binnenstadpartners en bewoners en gebruikers van het stadserf vormgegeven.

  13. -

    Op basis van het Klimaatakkoord moet elke gemeente in 2021 een door de Raad vastgestelde Transitievisie Warmte hebben. Het college legt nu de Transitievisie Warmte Enschede ter besluitvorming voor aan de Raad. In deze visie is de route naar een aardgasvrij Enschede in 2050 weergegeven. Per wijk wordt inzichtelijk gemaakt wat het beste alternatief voor aardgas is. Hierbij hoort ook een handelingsperspectief per wijk. Hierdoor ontstaat er duidelijkheid voor de inwoners en ondernemers van Enschede: wat is het perspectief voor hun wijk en hun woning of bedrijf. Welke alternatieven voor aardgas komen in aanmerking en wat is hiervoor het tijdspad. Ook biedt het helderheid over de benodigde inzet van betrokken partijen zoals de woningcorporaties en netbeheerders.

  14. -

    Het huidige generatiepact loopt tot 1 januari 2022. Er is veel belangstelling onder de potentiële groep deelnemers voor deze regeling. Er zijn echter ontwikkelingen (o.a. krapte op de arbeidsmarkt) die een andere inrichting van de voorheen vastgestelde regeling generatiepact noodzakelijk maken. Daarnaast zijn wij in afwachting van een nieuwe CAO waarin ook onderwerpen in het kader van vitaliteit en verlof (waaronder een eventueel generatiepact) op de agenda staan. Wij stellen voor om een aangepaste regeling door te voeren voor de duur van 1 jaar.
    De stimuleringsregeling loopt ook tot 1 januari 2022. Deze regeling voorziet erin dat wanneer medewerkers door vertrek uit de organisatie bijdragen aan de financiële opgaven van de organisatie, zij een bepaald percentage van het jaarsalaris mee kunnen krijgen. Het is wenselijk om dit instrument voor het management te blijven aanbieden om daar waar uitstroom in organisatiebelang wenselijk is, iets te kunnen bieden aan medewerkers.

  15. -

    Enschede is deelnemer in het netwerk Future City Foundation en tevens deelnemer in de City Deal Slimme stad, waar diverse tools worden ontwikkeld voor duurzame slimme stedelijke ontwikkeling. Het netwerk levert veel kennis over maatschappelijke, ruimtelijke en digitaliseringsvraagstukken, o.a. op het gebied van gebiedsmonitoring, water management, burger participatie. Digitalisering is in Europa een belangrijke pijler van het programma van de Europese commissie en van de nationale Recovery Fund voorstellen (25 %)
    Dit jaar vindt weer de jaarlijkse Smart City Expo World Congress plaats op 16 – 18 november 2021). Het programma loopt deels samen met het officiële missieprogramma van RVO. Het programma is ontwikkeld door Future city met de partners bij G40, Amsterdam Smart City en BTG en bestaat uit kennissessies en excursies. De tijd in Barcelona wordt optimaal benut, ook als netwerk evenement elkaar nog beter te leren kennen en kennis op te doen voor de Nederlandse praktijk.
    Bij Smart City-missies werken publieke en private partners samen aan het realiseren van maatschappelijke impact én duurzame handelsresultaten. Doelen zoals de Sustainable Development Goals (SDGs) en Smart City-gerelateerde onderwerpen in de Green Deal en Digital Transformation van de Europese Commissie, staan centraal.