Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 5 oktober 2021

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    In de actualisatie tussentijdse rapportage is de prognose voor het financiële resultaat van de gemeente Enschede voor 2021 weergegeven. Op basis van deze rapportage is het verwachte financiële resultaat over 2021 11,9 miljoen euro positief. Het is belangrijk te beseffen dat de begroting 2021 sluitend is gemaakt door 18,3 miljoen euro uit de algemene reserve te halen. Ondanks de positieve prognose moet naar verwachting eind 2021 dus nog steeds 6,4 miljoen euro uit de algemene reserve gehaald worden.

  2. -

    Enschede wil de strategische investeringsagenda gebruiken om Enschede ook op de lange termijn aantrekkelijk te houden om in te leven, wonen en werken. Dat doen we door, via de agenda, te investeren in de stad. Bijvoorbeeld door via de publieke ruimte een impuls te geven aan de leefbaarheid in de stad. Daarmee houden we Enschede aantrekkelijk voor onze inwoners. En het helpt ons om aantrekkelijk te zijn voor mensen die hier nog niet wonen. Dit, ook in lijn met de motie 170.000+ zoals aangenomen bij vaststelling van de Zomernota op 5 juli jl. De motie 170.000+ zal een koers bepalen hoe we naar die 170.000+ inwoners kunnen groeien.

  3. -

    De heer Versteeg (Groep Versteeg) heeft schriftelijke vragen gesteld over de aanstelling een BOA van Landschap Overijssel. Deze vragen zijn door het college schriftelijk beantwoord.

  4. -

    Dhr. Versteeg (Groep Versteeg) heeft vragen gesteld over ‘Wellicht chatrobot Molenstraat’.
    Het college heeft deze beantwoord.

  5. -

    Enschede heeft de afgelopen periode een aantal pilots uitgevoerd om te onderzoeken hoe zij bijstandsgerechtigden beter kan ondersteunen. Hierbij is met name aandacht geweest voor mensen met (voorlopig) weinig tot geen kansen op betaald werk. De gemeente heeft deze pilots opgezet omdat we de keten van dagbesteding naar werk willen versterken, waardoor het voor inwoners makkelijker wordt om zich te ontwikkelen. De basis voor deze keten-ambitie ligt in het coalitieakkoord en krijgt via de Enschedese Arbeidsmarkt Aanpak vorm.
    Naar aanleiding van de pilots wil het college verschillende organisatieonderdelen in een aantal ketens (zoals Jongeren, statushouders en stadsdelen) laten samenwerken. Daarmee kunnen we meer aandacht geven aan mensen en maatwerk bieden waar nodig. Daarnaast werkt het college aan een nieuw instrument: duurzame maatschappelijke banen. Dit sluit aan bij een motie van de Raad met dezelfde titel.
    Het college informeert de Raad in een brief over de pilots en de manier waarop de veranderingen worden doorgevoerd.

  6. -

    Het college van B&W heeft ingestemd met de gemeentebegroting 2022-2025. De gemeentebegroting wordt ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad van 8 november 2021

  7. -

    In een brief aan de Raad geeft het college aan hoe het proces van uitvoering verloopt van de volgende moties over het onderdeel 'Duurzaam wonen, leven en werken' uit de Zomernota 2021:
    - Motie ‘Geef de rups geen nieuwe kans;
    - Motie ‘Ondersteunen vernieuwingen Volkspark’;
    - Motie ‘Bomen beter beschermen’;
    - Motie ‘Een toegankelijk Enschede voor iedereen’;
    - Motie ‘Onderzoek naar compenseren bezuiniging op onderhoud paden en wegen’;
    - Motie ‘Meer zon op eigen dak’;
    - Motie ‘Vaststellen bestemmingsplannen en cultuurhistorische panden en monumenten’.

  8. -

    De gemeente Enschede wil het gebruik van elektrische auto's stimuleren en goed voorbereid zijn op de plaatsing van circa 400 nieuwe oplaadpalen in de openbare ruimte in de periode van 2022 tot en met 2025. Hiertoe gaat de gemeente Enschede de samenwerking aan met de provincie Overijssel en andere Overijsselse gemeenten. Het doel is de realisatie van een uniforme, duurzame en toekomstbestendige slimme laadinfrastructuur voor elektrische auto's in Overijssel. Het gebruik van elektrische auto’s zorgt voor een significante verbetering van het woon- en leefklimaat, zoals een betere luchtkwaliteit, minder geluidsoverlast en minder CO2-uitstoot en dient daarmee meerdere (beleids)doelen. Het succes van deze aanpak wordt bepaald door de schaalgrootte die ontstaat met deze samenwerking. Met deze schaalgrootte verbetert het resultaat voor de Overijsselse gemeenten en de gebruikers van elektrische auto’s, en wordt het gebruik van duurzame energie gestimuleerd.

  9. -

    Nadat de tarieven voor 2021 ongewijzigd zijn gebleven wordt nu aan B&W voorgesteld om het kortparkeertarief voor de gemeentelijke parkeergarages per 1 januari 2022 te verhogen met € 0,10 naar € 3,10 per uur, conform het stappenplan 'de geleidelijke methode' welke in 2010 door de Raad is vastgesteld. Tevens conform het coalitieakkoord “Enschede 2018 – 2022” en de onlangs vastgestelde Zomernota 2021 waarin deze lijn is bekrachtigd. Ook de abonnementstarieven en de overige garage-gerelateerde tarieven worden vastgesteld voor 2022. Voorgesteld wordt om de maximale dagtarieven voor de Hermandadgarage en de Mooienhofgarage ongewijzigd te laten.
    Tot slot wordt met dit voorstel de Raad in gelegenheid gesteld om de Verordening Parkeerbelastingen voor 2022 tijdig vast te stellen.

  10. -

    De komgrenzen bepalen de locaties van de bebouwde komborden en de maximumsnelheid. In de gemeente Enschede hebben meerdere ruimtelijke ontwikkelingen plaatsgevonden in de afgelopen jaren. Het gevolg van deze veranderingen is dat meerdere bestaande komgrenzen niet meer in overeenstemming zijn met het karakter van de omgeving. Hierdoor ontstaat het risico dat weggebruikers hun weggedrag onvoldoende afstemmen op het karakter van de omgeving. De volgende bebouwde komgrenzen worden herzien:
    - De bebouwde komgrens van Enschede rondom de Klein Boekelerveldweg
    - De bebouwde komgrens van Usselo rondom de Rosinkweg, Wissinksdijk en de Zwedeveldweg
    - De bebouwde komgrens van Enschede op de Hengelosestraat
    - De bebouwde komgrens van Enschede op de fietssnelweg (F35) ter hoogte van IJsbaan Twente