Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 12 oktober 2021

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Op 22 september 2021 zijn er door de dhr. G. Tillema (D66) vragen gesteld over de Oostweg en ontsluiting Oost. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  2. -

    Op 23 september 2021 zijn er door de mevr. Lents (BBE) vragen gesteld over de oversteek Schukkinkweg - Oostweg. Het college van B&W geeft antwoord op deze vragen.

  3. -

    De gemeente Enschede is verantwoordelijk voor het beoordelen en verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart of -plaats. In de beleidsregels staan de criteria opgenomen voor inwoners om voor een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) of gehandicaptenparkeerplaats (GPP) in aanmerking te komen. Ook staat in de beleidsregels opgenomen welk onderzoek de gemeente Enschede doet om een aanvraag te beoordelen.
    De geldende beleidsregels zijn vastgesteld op 17 juli 2007. Ze zijn verouderd en sluiten niet meer aan bij een efficiënt en klantgericht proces.
    De nieuwe beleidsregels geven ruimte voor een efficiënter aanvraagproces voor inwoners en verwerkingsproces voor medewerkers. De doorlooptijd wordt hiermee verkort van circa 30 werkdagen naar 1 werkdag.

  4. -

    De gemeente Enschede wil initiatieven in de stad stimuleren om sterker uit de coronacrisis te komen. Daarvoor heeft zij een Fonds Wederopbloei opgericht. In het komend jaar zal in een aantal ronden initiatieven ondersteunen. Een stadsjury gaat de initiatieven beoordelen en een advies aan het college geven over het toekennen van subsidies. Deze stadsjury bestaat uit inwoners/betrokkenen van de gemeente die volop in verbinding staan met de samenleving. Het college heeft de leden vandaag benoemd.

  5. -

    In januari 2021 heeft de gemeenteraad van Enschede een subsidieverordening vastgesteld gericht op het groener maken van de buitenruimte op het Business & Sciencepark. Dit is een deel van Kennispark. Vergroening en openstelling van de buitenruimte in dit gebied draagt bij aan meer ontmoeting, verbinding, samenwerking en een gezondere leefstijl. Daarmee wordt Kennispark aantrekkelijker om er te komen werken. En dat is belangrijk voor het halen, houden en ontwikkelen van talent.
    In de subsidieregeling staat dat het college van B&W een commissie instelt om over subsidieverzoeken advies uit te brengen aan het college. Deze commissie is voor de zomer van 2021 begonnen maar nog niet formeel opgericht. Het college van B&W heeft in zijn vergadering van 12 oktober 2021 besloten om deze adviescommissie in te stellen, met terugwerkende kracht tot 1 april 2021.

  6. -

    Het College en de Raad wensen regelmatig geïnformeerd te worden over (grote) gebiedsontwikkelingsprojecten. Om te voldoen aan deze informatiebehoefte is in samenwerking met de rekeningcommissie in 2018 de digitale projectenrapportage “Projectview” ontwikkeld. Projectview voorziet in een digitaal dashboard op projectniveau. De projectrapportage kent 2 rapportagemomenten in april en oktober. In de huidige versie wordt gerapporteerd over de MPG-projecten.
    Met dit besluit stemt het college in met het digitaal beschikbaar stellen van Projectview per 1 oktober 2021 aan de Raad.

  7. -

    Op 8 juli heeft de rekenkamercommissie aan de raad haar bevindingen aangeboden uit het doorwerkingsonderzoek Bevoorschotting bijstand. Conform het onderzoeksprotocol van de rekenkamercommissie onderzoekt de rekenkamercommissie een aantal jaar na uitvoering van een onderzoek of en in hoeverre de aanbevelingen zijn opgevolgd. In de brief geeft het college antwoord op een aanvullende vraag over het geven van voorschotten aan inwoners die bijstand hebben aangevraagd van de Rekenkamercommissie aan de raad.

  8. -

    In 2021 had Enschede flink minder last van de eikenprocessierups dan in 2020. Er kwamen maar 228 meldingen van overlast binnen dit jaar. In 2020 waren dat nog 1.990 meldingen, en in 2019 zelfs 4.628. Ligt dat helemaal aan de succesvolle aanpak van de gemeente? Enschede bestreed de rups, waar dat kon, met biologische bestrijdingsmiddelen. Een goot deel van het succes is hiermee gehaald, maar waarschijnlijk niet alles. In andere gemeenten is de overlast namelijk ook verminderd. De weersomstandigheden waren dit jaar ongunstig voor de ontwikkeling van de rups. Deze twee factoren, dus de bestrijding en het weer, gaven de rups weinig kans om tot veel overlast te leiden.
    Er was minder overlast, en dus meer tijd om de overlast van de rups op lange termijn te bekijken. Zo is de bestrijdingskaart verder aangescherpt, en deden we mee aan een proef waarbij drones nesten in de eiken opzochten. Dit was landelijk nieuws. Zo hopen we uiteindelijk meerdere en makkelijkere manieren te vinden om de eikenprocessierups te bestrijden.
    De kans op overlast volgend jaar is afhankelijk van onze bestrijding en andere factoren, zoals het weer. Daarom blijft het voorlopig elk jaar nodig om de eikenprocessierups al vroeg in het seizoen te bestrijden met aaltjes of bacteriën. Het College besluit daarom om de aanpak van de eikenprocessierups door te zetten in 2022 en verder.

  9. -

    Novel-T heeft als taak nieuwe innovatieve bedrijven in Twente te laten ontstaan en bestaande bedrijven te helpen innoveren. De grondleggers (founders) van Novel-T zijn de Universiteit Twente, Saxion Hogeschool, Provincie Overijssel, gemeente Enschede en tot voor kort de regio Twente. Samen bekostigen zij Novel-T en adviseren zij in het foundersoverleg over wat Novel-T doet en gaat doen.
    De rol van de regio Twente in de economische ontwikkeling van Twente is sinds afgelopen zomer overgegaan naar de (nieuwe) Twente Board. Daarom moet Novel-T de statuten aanpassen. Het foundersoverleg is bevoegd te adviseren over deze statutenwijziging. In de aangepaste statuten is het openbaar lichaam Regio Twente vervangen door Twente Board en zijn bepalingen aangepast aan de nieuwe Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen. Het college van B&W heeft besloten met deze wijzigingen in te stemmen.
    Verder dragen de(semi)publieke founders in het foundersberaad (Twente Board, provincie Overijssel en de gemeente Enschede) de heer ir. A.S. Louter voor om te herbenoemen als lid van de Raad van Toezicht van Novel-T.

  10. -

    Het college van burgemeester en wethouders heeft de strooikaart voor de gladheidbestrijding in de komende winter vastgesteld. Op de strooikaart staan alle wegen en fietspaden aangegeven waarop de gemeente gladheidbestrijding laat uitvoeren. De uitvoering van de gladheidbestrijding volgens de strooikaart zorgt onder winterse omstandigheden voor veiligheid van de weggebruiker en voor bereikbaarheid en doorstroming van het verkeer.
    In de strooikaart voor de komende winter zijn een aantal nieuwe fietsroutes opgenomen. Deze komen uit de dit voorjaar vastgestelde Fietsvisie 2030, met daarin een nieuwe Fietsnetwerk-kaart. Van de daarop aangegeven en al ingerichte regionale- en doorfietsroutes zijn een paar ontbrekende verbindingen nu verwerkt in de strooikaart.

  11. -

    Het bestuur van het Openbaar Lichaam Crematoria Twente (OLCT) vraagt de colleges van de deelnemende gemeenten om een standpunt in te nemen over de toekomst van het OLCT. Het college zal als standpunt inbrengen dat zij bij voorkeur de huidige organisatiestructuur wil wijzigen waarbij alle activiteiten van de Crematoria Twente BV worden ingebracht in de gemeenschappelijke regeling OLCT. Mocht deze organisatiewijziging leiden tot aanzienlijke financiële nadelen of verhoging van de risico’s voor de gemeente dan wordt ingestemd met het niet wijzigen van de huidige organisatiestructuur van het OLCT. Dit is een wijziging van het in 2012 ingenomen standpunt over het OLCT. Destijds werd het hebben van een aandeel in een crematorium niet langer als publieke taak werd beschouwd. Het college informeert de raad per brief over het ingenomen standpunt. De raad heeft de mogelijkheid zienswijzen tegen het standpunt van het college in te dienen.

  12. -

    Met dit voorstel wordt uitvoering gegeven aan de motie "geen ruimte voor wiet-ontwikkelwinkels gemeente Enschede" , waardoor:
    1. het verboden wordt zonder vergunning van de burgemeester een smart-, head- of giftshop (SHG-shop) te exploiteren, en waarbij;
    2. een Bibob-onderzoek deel uitmaakt van de aanvraagprocedure;
    3. de exploitant en leidinggevenden gescreend worden op levensgedrag;
    4. geen vergunning wordt verleend voor vestiging van een SHG-shop in door de burgemeester aangewezen gebieden waar een drugsgebruiksverbod geldt;
    5. geen vergunning wordt verleend als vestiging van een SHG-shop conflicteert met ruimtelijk beleid, een stadsvernieuwingsplan of een leefmilieuverordening;
    6. de burgemeester nadere regels kan vaststellen waarin aanvullende vestigingscriteria zijn opgenomen;
    7. de vergunning wordt ingetrokken en/of een SHG- shop tijdelijk kan worden gesloten bij het niet naleven van de vergunningsvoorwaarden, of bij drugshandel en openbare orde verstoringen in of vanuit de SHG-shop.
    Op grond van overgangsrecht geldt voor de op het moment van inwerkingtreding van het vergunningstelsel al aanwezige SHG-shops die voor vergunningverlening in aanmerking komen en bij verder ongewijzigde exploitatie, niet het verbod op vestiging in een door de burgemeester aangewezen gebied waar een drugsgebruiksverbod geldt, alsook niet het in de nadere regels op te nemen onderlinge afstandscriterium van 150 meter loopafstand.
    Daarnaast wordt met dit voorstel uitvoering gegeven aan de motie “Seksuele intimidatie strafbaar stellen” van 31 mei 2021 en wordt straatintimidatie verboden.
    Het college gaat ervan uit dat de moties hiermee als afgedaan kunnen worden beschouwd.

  13. -

    NIET Openbaar, pas vanaf 15 oktober


    In Enschede willen we bijdragen aan de uitvoering van het nationale Klimaatakkoord. Onze plannen daarvoor zijn uitgewerkt in de Energievisie. De gemeenteraad besprak op 6 juli de Energievisie. Het voorstel tot vaststelling kon toen een raadsmeerderheid niet overtuigen. In de raadsbrief van 8 juli heeft het college aangekondigd met een voorstel te komen, voor een vervolg. Bij de bespreking van deze brief in de vergadering van de Stedelijke commissie van 16 september is gevraagd om de gemeenteraad een aantal alternatieven met hun consequenties voor te leggen.
    Dit bestuursvoorstel voorziet daarin.