Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 30 maart 2021

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Het Huis van Sturing richt zich op de veranderopgave, de transformatie in het Sociaal Domein. Deze monitor heeft een signalerende functie in opmaat naar de zomernota. De plek van het Huis van Sturing in de IPC-cyclus is verder verstevigd. Door deze rapportage uit te brengen voor de bespreking van de jaarrekening en de zomernota, staat de inhoud voorop. Het Huis van Sturing beoogt een integraal en samenhangend overzicht te geven in de mate waarin we al dan niet onze transformatiedoelen bereiken.

  2. -

    Stichting Consent wil graag in samenwerking met Vakschool Het Diekman van Het Stedelijk Lyceum een zogenaamde 10-14-school inrichten voor leerlingen van het SBO die het uitstroomprofiel Praktijkonderwijs of VMBO-B hebben. Om dit binnen de wensen van het bestuur van Stichting Consent mogelijk te maken is een fusie van de twee betrokken SBO-scholen (SBO De Spinaker en SBO De Tender) noodzakelijk.
    Bij een voorgenomen fusie moet er  een Fusie Effect Rapportage worden opgesteld. Onderdeel van deze FER is een advies van het College van B&W.
    Het College geeft een positief advies ten aanzien van deze voorgenomen fusie. Hierbij spelen de volgende overwegingen een rol:
    - de fusie maakt binnen de wensen van het bestuur het inrichten van 10-14 onderwijs mogelijk
    - de betrokken scholen werken al een lange tijd intensief samen en worden aangestuurd door één directeur
    - er gaat geen onderwijscapaciteit verloren; alle leerlingen kunnen (openbaar) onderwijs blijven ontvangen
    - de keuzemogelijkheid van ouders voor (openbaar) onderwijs wordt niet belemmerd
    - de gevolgen voor leerlingenvervoer en onderwijshuisvesting zijn beperkt.

  3. -

    De gemeente is sinds oktober 2020 in gesprek met Dorpsraad Boekelo, Buurtkring Usselo en Vereniging Behoud Twekkelo/Buurtkring Twekkelo over het opstellen van buurtenergieplan(nen) voor Enschede-West. Gezamenlijk is een intentieovereenkomst opgesteld om met elkaar de hoofdlijnen van het aanstaande proces en de samenwerking vast te leggen, zonder al in detail vooruit te lopen op de inhoudelijke uitwerking in het buurtenergieplan en de uiteindelijke samenwerkingsovereenkomst.

  4. -

    Vanaf 2018 hebben het College en de raad ten behoeve van de ontwikkeling van Kennispark Twente diverse besluiten genomen. Zo zijn Gebiedsstrategie Kennispark, de Structuurvisie Kennispark Twente, de Strategische Aanpak Kennispark Twente, het Stedenbouwkundig Plan en de Structuurvisie Kennispark Twente vastgesteld en is de Gebiedsdirecteur Kennispark benoemd. Deze besluiten geven de richting en de mogelijkheden aan om Kennispark Twente, tot ontwikkeling te brengen als een dynamische toplocatie voor onderwijs en bedrijfsleven, in samenwerking met de Universiteit Twente (UT) en de ondernemers.
    De gemeente Enschede en UT hebben een samenwerkingsovereenkomst opgesteld voor de uitvoering van deze besluiten en om de ontwikkeling van Kennispark Twente te kunnen realiseren. Daarin committeren zijn zich voor een periode van vier jaar aan het financieel ondersteunen van een zelfstandige gebiedsorganisatie die met die uitvoering aan de slag gaat. Zo’n zelfstandige gebiedsorganisatie is gewenst om de samenwerking tussen UT, gemeente, vastgoedeigenaren en ondernemers in het gebied te faciliteren en de regie te houden op de projecten en acties die voortkomen uit de Strategische Aanpak Kennispark.
    Het College heeft een keuze gemaakt voor één organisatievorm voor de gebiedsorganisatie uit vier beschikbare varianten. De gekozen variant betreft een Stichting waarbij de gemeente medeoprichter en -financier is en de Stichting gescheiden rollen kent: wethouder/opdrachtgever geeft opdracht aan wethouder/opdrachtnemer, die neemt zitting in Raad van Toezicht van de Stichting.
    Het College informeert de raad per brief over de gekozen variant voor de gebiedsorganisatie voor Kennispark. De raad heeft de mogelijkheid zienswijzen tegen het ontwerp besluit van het College in te dienen. Met inachtneming van de ingediende zienswijzen neemt het College daarna een definitief besluit over de gebiedsorganisatie voor Kennispark.

  5. -

    In een ledenraadpleging van de VNG in juni 2020 is de Norm voor Opdrachtgeverschap (NvO) aangenomen. Daarmee hebben de gemeenten uitgesproken dat ze gaan vastleggen dat én hoe ze willen samenwerken in een Regiovisie Jeugdhulp die medio 2021 klaar moet zijn. De Regiovisie wordt opgesteld in overleg met aanbieders, ketenpartners, professionals, jeugdigen en ouders. Alle gemeenteraden in de regio stellen de Regiovisie vast.

  6. -

    Openbaar, maar pas nadat betrokkene geïnformeerd is!


    De Nationale ombudsman heeft een klacht van de heer en mevrouw A. Knol over de gemeente Enschede onderzocht. In zijn rapport van 17 februari 2021 oordeelt de ombudsman dat de klacht gegrond is. De ombudsman vraagt het college aan de slag te gaan met de conclusies van de klachtencommissaris van de gemeente Enschede. Zij heeft in deze zaak eerder het volgende geconcludeerd:
    1. De gemeente moet de kaveluitgifte beter voorbereiden.
    2. De gemeente moet de afwijzing verkoop en onderhoudsovereenkomst beter motiveren.
    3. De gemeente moet beter luisteren naar de burger.
    Het college herkent zich in deze conclusies en neemt ze over. Hiermee herziet het college haar eerdere besluit van 20 januari 2020.
    Arjan Kampman, stadsdeelwethouder Zuid, gaat opnieuw met alle betrokken partijen in gesprek om te verkennen welke oplossingsmogelijkheden er zijn. Een eerste gesprek met de familie Knol heeft reeds plaatsgevonden. Het was een open gesprek waarin is gesproken over het gelopen proces en er zijn oplossingsrichtingen verkend. Ook met de andere belanghebbenden is inmiddels contact gelegd.
    Met de informatie uit beide gesprekken wordt de haalbaarheid van de verschillende oplossingsrichtingen opnieuw verkend.
    Het college vertrouwt er op in goed overleg met alle betrokkenen op korte termijn tot een passende afronding te kunnen komen van dit proces.

  7. -

    Openbaar, maar pas vanaf 14 april 2021 beoogde datum voor de feestelijke ondertekening van de overeenkomst!


    Twente is één van de 35 arbeidsmarktregio’s in Nederland. In Twente wordt samengewerkt aan een versterking van de arbeidsmarkt in het algemeen en een Inclusieve Arbeidsmarkt in het bijzonder waarin mensen zoveel mogelijk en duurzaam meedoen.
    Om deze samenwerking te verbreden (met beroepsonderwijs) en verdiepen (met taken voor de brede arbeidsmarkt) gaan we ter vervanging van de bestaande afspraken een nieuwe samenwerkingsovereenkomst bestuurlijk Werkbedrijf 2021 aan. De overeenkomst wordt gesloten tussen de Twentse gemeenten, het UWV, de sociale partners en het beroepsonderwijs.

  8. -

    In de raadsvergadering van 29 maart 2021 heeft de gemeenteraad de verordening voor de adviesraad voor het sociaal domein vastgesteld. Dit betekent dat per 1 april 2021 nieuwe leden van de nieuwe adviesraad voor het sociaal domein benoemd kunnen worden voor een eerste zittingstermijn van drie jaren. De voorzitter, Marcel Garritsen, is per 1 april formeel de nieuwe voorzitter. De nieuwe adviesraad, Bewoners Adviesraad Sociaal (BAS), heeft een brede samenstelling van inwoners met verschillende achtergronden, leeftijden en kwaliteiten. De komende tijd wordt gewerkt aan het inwerken van de leden.
    De leden van de Cliëntenraad Werk en Inkomen, het Kennisplatform Integratie en Burgerschap, de Sportadviesraad en Wmo-raad hebben zich jarenlang ingezet voor Enschede. Zij worden vanwege het starten van de nieuwe adviesraad per 1 april 2021 eervol ontslagen. Het college heeft de leden voor hun trouwe inzet, kennis en enthousiasme voor de gemeente en haar inwoners inmiddels bedankt via een afscheidsmoment.

  9. -

    Het G40-stedennetwerk is het netwerk van 40 (middel)grote steden in ons land, die elkaar vinden in de stedelijke vraagstukken waar de leden van het netwerk voor staan. Het belangrijkste doel is het behartigen van de gezamenlijke belangen. Er zijn 3 Pijlers waar Enschede bestuurlijk en ambtelijk aan deelneemt; de Sociale, Economische en Fysieke Pijler. Binnen de Pijlers zijn diverse themagroepen. Iedere pijler heeft een werkprogramma dat door themagroepen wordt opgesteld en uitgevoerd. Een van de themagroepen is Zorg, Jeugd en Onderwijs die zich onder meer op de Transformatie Sociaal Domein richt. De plek van Enschede werd door wethouder Nods ingevuld en zal vanaf heden door wethouder Kampman omdat hij portefeuillehouder Transformatie in Enschede is. Daarmee kan hij een goede Enschedese inbreng leveren aan de themagroep.

  10. Enschede wil een duurzame stad zijn met een aangenaam leefklimaat. Zeker in de binnenstad waar we vele bezoekers ontvangen en waar efficiënte bevoorrading van de winkels en horeca belangrijk is voor de centrumondernemers leidt dat soms tot overlast. De voertuigen die nodig zijn om activiteiten in de stad plaats te laten vinden, zorgen ook voor luchtvervuiling, geluidsoverlast en verkeersonveiligheid in datzelfde gebied. Om ervoor te zorgen dat we aantrekkelijke bestemming voor bezoekers blijven, kiezen we voor minder én schoner autoverkeer in de binnenstad. Dit sluit goed aan bij de landelijke opgave van het klimaatakkoord waarin is vastgelegd dat de 30-40 grootste gemeentes van Nederland hier mee aan de slag gaan. In Enschede doen we dit in vier stappen.
    1. Het aanscherpen van het toegangsbeleid van het stadserf. We kijken daarbij welke voertuigen daar echt moeten zijn en hoe we deze zo min mogelijk kunnen laten rijden tijdens winkeltijden. Daarmee geven we ruimte aan het winkelend publiek en verminderen we de overlast.
    2. Vanaf 1 mei 2025 geldt dat alle bestel- en vrachtverkeer op het stadserf uitstootvrij moet zijn; het stadserf wordt een Zero-emissiezone. Dit betekent bijvoorbeeld dat bestel- en vrachtwagens zullen gaan rijden op elektriciteit en waterstof of meer gebruik maken van (bak)fietsen en hubs. Met deze eerste twee stappen gaan we direct aan de slag.
    3.  We hebben de ambitie om zo snel mogelijk, maar zeker vanaf 2030 de Zero-emissiezone uit te breiden naar het hele gebied binnen de singels. Dit past bij de landelijke ambitie en leidt er ook toe dat het verkeer in de woonwijken schoner en duurzamer wordt.
    4. We spreken de ambitie uit om vanaf 2030 op het stadserf ook een Zero-emissiezone in te voeren voor personenauto’s.
    Voor deze laatste twee stappen geldt dat we nu de ambitie uitspreken en de komende tijd verder gaan met het onderzoeken van de mogelijkheden. Het besluit tot invoering zal op een later moment genomen worden, waarbij we afspreken om een eventueel besluit tenminste vier jaar van tevoren aan te kondigen. Zodat iedereen zich er op kan voorbereiden.