Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Weekoverzicht raadsstukken

zaterdag 5 oktober 2024

00:00 - 00:00
Locatie

n.v.t.

Voorzitter
n.v.t.

Agendapunten

  1. 2024.09.30

    Mevrouw Hummels van de PvdA heeft schriftelijke vragen gesteld over het woningtekort. De vragen worden puntsgewijs door het college beantwoordt.

  2. 2024.10.01

    De gemeente werkt aan het opstellen van de nota Bewegen, spelen en sporten (BSS). Het goed doorlopen van het participatieproces met alle betrokken inwoners, verenigingen en andere organisaties is belangrijk en wil de gemeente zo zorgvuldig mogelijk vormgeven. Daarnaast wil de gemeente de nieuwe uitgangspunten zorgvuldig toetsen aan de praktijk en het effect op buurten. In de praktijk merken wij nu dat er iets meer tijd nodig is om dat goed te doen. Dat betekent dat de nota in het eerste kwartaal van 2025 aan de raad wordt voorgelegd in plaats van november 2024. Door de aangepaste planning heeft de gemeente nu ook de kans om het onderdeel sportaccommodatiebeleid mee te nemen in de nota BSS.

  3. 2024.10.01

    Om richting 2030 daadwerkelijk een afvalloze gemeente te zijn en invulling te geven aan de (inter-)nationale ontwikkelingen op het vlak van grondstoffengebruik, is er een concept Grondstoffenvisie opgesteld. Dit concept vervangt de Grondstoffenvisie uit 2015. Het college geeft hiermee een nieuwe impuls aan haar ambities op het gebied van de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval binnen een circulaire economie. De visie geldt van de komende 5 jaar tot 2030. Het college legt het concept voor aan de Raad voor reacties. De reacties worden verwerkt in een aangepaste versie die vervolgens aan de Raad ter besluitvorming wordt voorgelegd.

  4. 2024.10.01

    De gemeente Enschede werkt samen met vastgoedeigenaren in de binnenstad, zij willen een Bedrijven Investeringszone (BIZ) oprichten.Dit initiatief komt voort uit de behoefte om de binnenstad aantrekkelijker, leefbaarder en economisch sterker te maken. Via de BIZ betalen vastgoedeigenaren (vastgoed met de functie wonen is uitgesloten) jaarlijks een bijdrage die wordt geïnvesteerd in gezamenlijke projecten, zoals verbeterde openbare ruimte en veiligheid. Voordat de BIZ opgericht wordt is er een draagvlakmeting onder alle vastgoedeigenaren. Hiervoor ontvangen vastgoedeigenaren van panden die binnen de BIZ vallen een stembiljet. Als de meerderheid positief is over de oprichting dan start de BIZ op 1 januari 2025.

  5. 2024.10.01

    Conform de vorig jaar vastgestelde Parkeervisie past het college een inflatiecorrectie toe op het kortparkeertarief voor de gemeentelijke parkeergarages. Het dag-uurtarief stijgt met 5 cent naar € 3,30. Het avond- en nachttarief blijft ongewijzigd op € 1,- per uur met een maximum van € 3,- per nacht. Ook worden de tarieven voor de parkeerabonnementen niet verhoogd. De Raad wordt vervolgens voorgesteld om het kortparkeertarief op straat, de parkeervergunningtarieven en de hoogte van de naheffingsaanslag voor het jaar 2025 vast te stellen via de Verordening Parkeerbelastingen. Ook deze tariefaanpassingen zijn conform de Parkeervisie 2023 - 2030. Nu resteert als technische uitwerking hiervan, het vaststellen van de Verordening Parkeerbelastingen waarin dit is vastgelegd.

  6. 2024.10.01

    Openbaar, maar pas vanaf 1 oktober as nadat omwonenden zijn geïnformeerd!


    Het college heeft besloten om op 2 plekken in Enschede in totaal meer dan 300 kwalitatief goede (sociale) woningen toe te voegen. Het toevoegen van woningen gebeurt aan de Telgendijk en op de campus van de UT. Ook verwerven we woningen aan de Hengelosestraat. Het college zal gaan voorstellen om dit te financieren uit het overschot op de Oekraïnegelden 2024. De raad heeft ingestemd met het voornemen van het college hiertoe bij de behandeling van de laatste zomernota. De woningen die we realiseren en aankopen zetten we tijdelijk deels in voor de opvang van Oekraïense ontheemden.


    We voegen woningen toe aan Enschede, die voor een deel dienen als opvangplek
    Door woningen toe te voegen aan de stad, vergroten we het totale aanbod. We hechten er samen met de woningcorporaties aan dat we gemengde wijken en buurten in onze gemeente hebben. Daarom komen niet alle woningen die we toevoegen beschikbaar voor de opvang van Oekraïense ontheemden. Een deel van deze woningen komt beschikbaar voor andere woningzoekenden. Het toevoegen van woningen doen we aan de Telgendijk en op de UT-campus. In totaal worden hier meer dan 300 woningen gerealiseerd. Het deel van de woningen dat wordt gebruikt voor opvang van Oekraïense ontheemden, gaat na de periode van opvang op in de sociale woningvoorraad. Daarnaast verwerven we woningen binnen het projectgebied Centrumkwadraat (de flats tegenover het Stadskantoor). Deze worden tijdelijk beschikbaar gesteld voor de opvang van Oekraïense ontheemden. Dit gaat naar schatting om 20 appartementen.


    Op termijn zal de volledige locatie aan de Telgendijk beschikbaar komen in de reguliere voorraad van de corporatie. De woningen op de campus zullen op termijn ingezet worden voor de huisvesting van studenten. De appartementen in de binnenstad gaan uiteindelijk op in de plannen van het project Centrumkwadraat.

  7. 2024.10.01

    Openbaar, muv bijlage 2


    Bij het raadsbesluit van 18 december 2015 inzake herfinanciering FC Twente is besloten tot het aanstellen van een toezichthouder die voor de gemeente waarborgt dat door de verschillende partijen aan de diverse afspraken met betrekking tot het financiële herstel van FC Twente wordt voldaan. Door het aannemen van een motie van de ChristenUnie is toegezegd dat deze aanstelling voor een periode van maximaal 2 jaren is en dat de raad wordt geconsulteerd bij de aanstelling van een toezichthouder voor een volgende periode. Na consultatie van de rekeningencommissie onlangs wordt nu mevrouw mr. N.M. Edelenbos benoemd als toezichthouder bij FC Twente voor nogmaals een periode van 2 jaar.

  8. 2024.10.03

    De gemeente Enschede heeft samen met de provincie en bedrijven het afgelopen jaar onderzoek gedaan. Ze willen graag meer samenwerken op Twente Airport. Want ze willen dat Twente Airport open blijft en geen verlies meer maakt. Dat onderzoek laat zien dat zo’n samenwerking mogelijk is. Het bedrijfsleven wil graag alles gaan regelen op Twente Airport en meer klanten aantrekken. En ze willen daar ook geld in stoppen. Daarbij is het wel nodig dat Enschede en Overijssel nog één keer betalen om de landingsbaan weer helemaal goed te maken. Het college heeft daarover een brief aan de raad vastgesteld.

  9. 2024.10.03

    De gemeente krijgt veel geld binnen en moet ook veel betalen. Daarom maken we elk najaar een begroting voor het volgende jaar. Daarin staat wat we komend jaar willen bereiken, wat we daarvoor gaan doen en wat die plannen mogen kosten. Deze begroting is gebaseerd op de keuzes die de gemeenteraad voor de zomer heeft gemaakt bij de zogenaamde zomernota.
    De begroting 2025-2028 was moeilijk rond te krijgen. Het is sinds de vaststelling van de begroting van de Rijksoverheid vrijwel zeker dat de gemeente veel minder geld krijgt. Dat heeft gevolgen voor onze stad. Voor verschillende activiteiten is komend jaar minder geld beschikbaar.
    De begroting bevat voor de komende jaren nog meer financiële uitdagingen. Ondanks die tegenslagen blijven we bouwen aan de stad met wat we hebben en daar slimmer mee om te gaan.

  10. 2024.10.03

    Openbaar, pas vanaf 4 oktober 12:00 uur!


    Het college stelt de raad voor om in te stemmen met de plannen voor Muziekkwartier, de Bibliotheek te vragen om hun plannen verder uit te werken en kennis te nemen van de uitkomst van het onderzoek naar de haalbaarheid van het Warenhuis. De plannen voor het Muziekkwartier dragen bij aan stedelijke ontwikkelingen als Centrumkwadraat (en daarmee de ontwikkeling van de Spoorzone Hengelo Enschede) en Boulevardkwartier. Een divers aanbod van culturele voorzieningen is voor talent een belangrijke reden om hier te gaan wonen en hier te blijven. Het college erkent het belang voor de ontwikkeling van het Warenhuis, maar ziet ondanks een bod voor een incidentele en structurele bijdrage vooralsnog geen mogelijkheden om te komen tot een sluitende businesscase.


    De Bibliotheek geeft in haar plan aan dat zij kiest voor de locatie Pijpenstraat. Het college volgt deze keuze. Dit past binnen het beleidskader gesubsidieerde instellingen. Het college gaat niet over de plek waar de Bibliotheek gehuisvest is. Het huisvestingsplan dat de Bibliotheek heeft ingediend voldoet niet aan het financiële uitgangspunt zoals met de raad afgesproken en vraagt extra middelen. Op basis van de gegevens die de Bibliotheek heeft aangeleverd, is het niet mogelijk om een onderbouwd advies te geven en een goede analyse te maken van de risico’s wanneer de keuze wordt gemaakt de plannen uit te voeren. Daarom is het voorstel om de Bibliotheek nogmaals te verzoeken een plan te ontwikkelen dat past binnen de financiële kaders zoals die er nu anno 2024 liggen.

  11. 2024.10.03

    In het Klimaatakkoord (2019) werd afgesproken dat we in 2050 geen aardgas meer gebruiken voor het koken, het wassen en het verwarmen van gebouwen. In de stedelijke delen van ons land bestaat het alternatief voor het gebruik van aardgas in veel gevallen uit de aansluiting op een warmtenet. De afgelopen maanden stelden de gemeenten Borne, Enschede en Hengelo samen een visie op voor de totstandkoming van collectieve warmte-oplossingen in hun gemeenten. Daarvoor is gekozen omdat:


    - in de door deze gemeenten vastgestelde Transitievisies warmte de aansluiting op een warmtenet voor veel buurten en wijken als voorkeursoplossing is genoemd;
    - de aanleg van een regionaal warmtenet in Twente technisch en economisch haalbaar lijkt;
    - er nieuwe wetgeving wordt voorbereid, die gemeenten bevoegdheden geeft om te sturen op de ontwikkeling van duurzame collectieve warmtesystemen.


    In het Koersdocument Regionaal warmtebedrijf Twente (hierna: koersdocument) stellen we voor om 1 -nog op te richten- warmtebedrijf aan te wijzen voor alle wijken in de drie gemeenten, die zich lenen voor de realisatie van een collectief warmtesysteem. Dat bedrijf moet gaan zorgen voor duurzame, betrouwbare en betaalbare warmte voor inwoners, bedrijven en instellingen. Aandachtspunt daarbij is dat de Wet collectieve warmte er vanuit gaat dat de meerderheid van de aandelen van zo’n bedrijf in publieke handen of daarmee verbonden organisaties (zoals Energiebeheer Nederland, Enexis, Cogas, Twence) is.


    Naast deze, meer inhoudelijke onderdelen, bevat het koersdocument ook een beschrijving van de stappen, die volgen na vaststelling van het koersdocument.


    Het koersdocument is de afgelopen weken besproken met partijen, die als samenwerkingspartners in beeld zijn bij de oprichting van een regionaal warmtebedrijf. Zij konden aangeven hoe zij tegen de oprichting van een regionaal warmtebedrijf aankijken, welke rol zij daarbij voor zichzelf zien weggelegd en wat zij daarbij van de gemeenten verwachten.
    In gesprekken met de raden van de drie gemeenten willen we ophalen hoe de drie gemeenteraden tegen de voorgestelde koers aankijken. Met de inzichten uit deze gesprekken zal het koersdocument verder worden aangescherpt.

  12. 2024.10.03

    De minister van defensie onderzoekt op dit moment of er weer straaljagers kunnen komen op dit vliegveld. Net zoals vroeger. Dit is nodig zegt hij, omdat het minder veilig wordt in de wereld. Nederland moet zich helaas voorbereiden op een oorlog. Dan wordt de kans dat het ook echt oorlog wordt veel minder. Burgemeester en Wethouders snappen dat er meer straaljagers nodig zijn en dat die ruimte nodig hebben. Maar ze vinden het een slecht idee dat dit op Twente Airport moet gebeuren. Dit betekent veel overlast voor inwoners van Twente. En het betekent dat belangrijke woningbouwplannen en plannen van bedrijven in Twente niet door kunnen gaan. Dit staat in een brief aan de staatssecretaris van Defensie. Het college heeft die brief vastgesteld, ook namens Hengelo, Oldenzaal, Borne, Dinkelland en Almelo.

  13. 2024.10.04

    Op 1 oktober 2024 heeft het college het regionaal koersdocument ‘Circulaire Economie voor Twentse gemeenten’ vastgesteld en zich hiermee gecommitteerd aan het behalen van drie regionale doelstellingen voor de transitie naar een circulaire economie. Net als de andere Twentse gemeenten wil gemeente Enschede zich voorbereiden op een toekomst waarin grondstoffen schaarser en duurder gaan worden, en Nederland over gaat naar een ander economisch systeem: van de lineaire economie naar een circulaire economie. De transitie naar een circulaire economie kan een gemeente niet alleen en met het vaststellen van het koersdocument zoekt het college nadrukkelijk de samenwerking met de Twentse gemeenten.