- Locatie
n.v.t.
- Voorzitter
- n.v.t.
Agendapunten
-
2024.12.02
1.
In 2024 heeft een evaluatie van het coffeeshopbeleid plaatsgevonden. Deze evaluatie heeft aanleiding gegeven het coffeeshopbeleid, vastgelegd in het Damoclesbeleid Enschede, op een aantal onderdelen te wijzigen:
- de gedoogstatus voor coffeeshops wordt verleend voor telkens maximaal 5 jaar in plaats van voor onbepaalde tijd. Coffeeshopexploitanten dienen daarvoor om de 5 jaar een nieuwe gedoogbeschikking aan te vragen, een Bibob-toets en toets op levensgedrag maken onderdeel uit van de beoordeling.
- het begrip ‘handelsvoorraad’ wordt aangescherpt. Softdrugs die elders dan in de coffeeshop worden aangetroffen en kennelijk bestemd zijn voor de coffeeshop worden meegerekend als handelsvoorraad van de coffeeshop. De maximaal toegestane handelsvoorraad blijft 500 gram (landelijk vastgelegd).
- Het maximum aantal coffeeshops in Enschede wordt verlaagd van 9 naar 8, waarvan maximaal 7 in het binnensingel gebied Voor de 10 nu in Enschede gevestigde coffeeshops geldt overgangsrecht.
- het vestigings- en locatiebeleid biedt meer mogelijkheden voor maatwerk (voor toekomstige aanvragen)
- de aanvraag- en selectieprocedure wordt efficiënter (voor toekomstige aanvragen).
2.
In verband met de overgang van het gedogen van coffeeshops voor onbepaalde tijd naar gedogen voor een periode van maximaal 5 jaar is het Bibob- beleid aangepast. Hierdoor wordt het mogelijk om de 5 jaar een Bibob-toets uit voeren op de exploitaties.
Gelijktijdig met deze wijziging van het Bibob-beleid zijn nu ook vergunningen voor het aanbieden van deelvervoer meegenomen, overeenkomstig de bij de vorige beleidswijziging daarover gemaakte afspraak.
3.
Een aantal landelijke en lokale vergunningstelsels kent bij de aanvraagprocedure een beoordeling op levensgedrag van exploitanten, leidingengeven en beheerders. Deze personen mogen niet van ‘slecht levensgedrag’ zijn. Uit oogpunt van transparantie en rechtszekerheid is het wenselijk de beoordelingskaders daarvoor vast te leggen, en vast te leggen welke gedragingen als ‘slecht levensgedrag’ worden aangemerkt. Dit is nu vastgelegd in de Beleidsregel beoordeling levensgedrag Enschede 2025. In Enschede gaat het om de volgende vergunningen:
a. de exploitatie van een horecabedrijf (alcoholisch en non-alcoholisch, waaronder coffeeshops);
b. de exploitatie van een smart-, head- of giftshop;
c. de exploitatie van een seksinrichting of escortservice;
d. het organiseren van vechtsportevenementen (gala’s);
e. het aanwezig hebben van kansspelautomaten.Bijlagen
-
2024.12.03
Mevrouw Hofte van de Partij voor de Dieren heeft op 12 november 2024 vragen gesteld over extreem hoge PFAS-waarden in dieren uit de veehouderij. De vragen zijn puntsgewijs beantwoord.
Bijlagen
-
2024.12.03
Het sociaal domein in Enschede is in beweging. Op veel vlakken wordt gewerkt aan transformatie en meer en beter integraal werken rond inwoner en gezin. In 2023 kreeg bijna 1 op de 10 inwoners in Enschede een voorziening vanuit de Wmo. We zien dat we als samenleving meer moeite hebben om deze ondersteuning in de huidige vorm ook daadwerkelijk te bieden omdat er minder professionals zijn om de ondersteuning te bieden. Daarnaast zien we dat de kosten van de voorzieningen hoger zijn dan de middelen die het rijk beschikbaar stelt.
Om duidelijkheid te geven aan de inwoners van Enschede over de uitvoering van de Wmo 2015, maken we beleidsregels. Hierin staan lokale keuzes uitgewerkt. Voorbeelden van onderwerpen die zijn opgenomen in de beleidsregels zijn wat gebruikelijke hulp inhoudt en hoe de hoogte van een verhuiskostenvergoeding wordt bepaald. Ook staat erin welke normenkaders we gebruiken voor een maatwerkvoorziening en in welke gevallen er recht is op vervoer.Door nieuwe jurisprudentie is er aanleiding om de beleidsregels aan te passen.Met deze nieuwe beleidsregels zorgen we ervoor dat de wijkteammedewerkers een goed werkend juridisch kader hebben voor het onderzoek naar de hulpvraag van de inwoners van de gemeente Enschede.
Bijlagen