Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Weekoverzicht raadsstukken

zaterdag 7 december 2024

00:00 - 00:00
Locatie

n.v.t.

Voorzitter
n.v.t.

Agendapunten

  1. 2024.12.02

    1.
    In 2024 heeft een evaluatie van het coffeeshopbeleid plaatsgevonden. Deze evaluatie heeft aanleiding gegeven het coffeeshopbeleid, vastgelegd in het Damoclesbeleid Enschede, op een aantal onderdelen te wijzigen:
    - de gedoogstatus voor coffeeshops wordt verleend voor telkens maximaal 5 jaar in plaats van voor onbepaalde tijd. Coffeeshopexploitanten dienen daarvoor om de 5 jaar een nieuwe gedoogbeschikking aan te vragen, een Bibob-toets en toets op levensgedrag maken onderdeel uit van de beoordeling.
    - het begrip ‘handelsvoorraad’ wordt aangescherpt. Softdrugs die elders dan in de coffeeshop worden aangetroffen en kennelijk bestemd zijn voor de coffeeshop worden meegerekend als handelsvoorraad van de coffeeshop. De maximaal toegestane handelsvoorraad blijft 500 gram (landelijk vastgelegd).
    - Het maximum aantal coffeeshops in Enschede wordt verlaagd van 9 naar 8, waarvan maximaal 7 in het binnensingel gebied Voor de 10 nu in Enschede gevestigde coffeeshops geldt overgangsrecht.
    - het vestigings- en locatiebeleid biedt meer mogelijkheden voor maatwerk (voor toekomstige aanvragen)
    - de aanvraag- en selectieprocedure wordt efficiënter (voor toekomstige aanvragen).


    2.
    In verband met de overgang van het gedogen van coffeeshops voor onbepaalde tijd naar gedogen voor een periode van maximaal 5 jaar is het Bibob- beleid aangepast. Hierdoor wordt het mogelijk om de 5 jaar een Bibob-toets uit voeren op de exploitaties.
    Gelijktijdig met deze wijziging van het Bibob-beleid zijn nu ook vergunningen voor het aanbieden van deelvervoer meegenomen, overeenkomstig de bij de vorige beleidswijziging daarover gemaakte afspraak.


    3.
    Een aantal landelijke en lokale vergunningstelsels kent bij de aanvraagprocedure een beoordeling op levensgedrag van exploitanten, leidingengeven en beheerders. Deze personen mogen niet van ‘slecht levensgedrag’ zijn. Uit oogpunt van transparantie en rechtszekerheid is het wenselijk de beoordelingskaders daarvoor vast te leggen, en vast te leggen welke gedragingen als ‘slecht levensgedrag’ worden aangemerkt. Dit is nu vastgelegd in de Beleidsregel beoordeling levensgedrag Enschede 2025. In Enschede gaat het om de volgende vergunningen:
    a. de exploitatie van een horecabedrijf (alcoholisch en non-alcoholisch, waaronder coffeeshops);
    b. de exploitatie van een smart-, head- of giftshop;
    c. de exploitatie van een seksinrichting of escortservice;
    d. het organiseren van vechtsportevenementen (gala’s);
    e. het aanwezig hebben van kansspelautomaten.

  2. 2024.12.03

    Mevrouw Hofte van de Partij voor de Dieren heeft op 12 november 2024 vragen gesteld over extreem hoge PFAS-waarden in dieren uit de veehouderij. De vragen zijn puntsgewijs beantwoord.

  3. 2024.12.03

    Het sociaal domein in Enschede is in beweging. Op veel vlakken wordt gewerkt aan transformatie en meer en beter integraal werken rond inwoner en gezin. In 2023 kreeg bijna 1 op de 10 inwoners in Enschede een voorziening vanuit de Wmo. We zien dat we als samenleving meer moeite hebben om deze ondersteuning in de huidige vorm ook daadwerkelijk te bieden omdat er minder professionals zijn om de ondersteuning te bieden. Daarnaast zien we dat de kosten van de voorzieningen hoger zijn dan de middelen die het rijk beschikbaar stelt.


    Om duidelijkheid te geven aan de inwoners van Enschede over de uitvoering van de Wmo 2015, maken we beleidsregels. Hierin staan lokale keuzes uitgewerkt. Voorbeelden van onderwerpen die zijn opgenomen in de beleidsregels zijn wat gebruikelijke hulp inhoudt en hoe de hoogte van een verhuiskostenvergoeding wordt bepaald. Ook staat erin welke normenkaders we gebruiken voor een maatwerkvoorziening en in welke gevallen er recht is op vervoer.Door nieuwe jurisprudentie is er aanleiding om de beleidsregels aan te passen.Met deze nieuwe beleidsregels zorgen we ervoor dat de wijkteammedewerkers een goed werkend juridisch kader hebben voor het onderzoek naar de hulpvraag van de inwoners van de gemeente Enschede.

  4. 2024.12.04

    Op 16 november heeft het onderzoeksplatform Follow the Money een artikel gepubliceerd waarin misstanden bij zorgaanbieder Karakter worden geschetst. De aanbieder zou onder andere onterecht zorg gedeclareerd hebben. De Raad wordt via deze raadsbrief geïnformeerd over de vervolgacties die ondernomen worden naar aanleiding van het onderzoeksartikel.

  5. 2024.12.04

    Aan Consensus Vocalis (hierna CV) is vanuit de regeling ‘Cultuur Groot’ een subsidie verleend van €400.000,-. Deze subsidie is verleend onder voorwaarde van cofinanciering. CV kreeg een negatieve beoordeling van het Fonds Podiumkunsten. Waardoor een belangrijk deel van hun financiering is weggevallen. Ook is hun aanvraag voor structurele provinciale subsidie afgewezen. Ondanks een voorstel van de Provincie om CV gedeeltelijk te steunen, ontstond er een begrotingstekort van bijna 50% op het oorspronkelijk ingediende plan. De gemeente ontving daarom een aangepast plan met een lagere begroting en gewijzigde ambitie. Dit plan voldoet niet aan de voorwaarden van de Vierjarensubsidie Groot. Het ingediende plan is drastisch gewijzigd. Zowel in financiële omvang als in inhoudelijke ambitie. Hierdoor sluit het niet meer aan bij de doelstellingen van de regeling en is het plan dus niet toekenningswaardig. Binnen
    de tenderprocedure Cultuur Groot bestaat bovendien geen mogelijkheid om een plan met een andere inhoud en begroting goed te keuren. Het verstrekken van de subsidie aan CV zou andere aanvragers benadelen, die hun plannen wel conform de regeling hebben ingediend. Het college besluit daarom de subsidie in te trekken. Gezien de situatie is er geen andere redelijke optie dan het resterende bedrag van €400.000 terug te boeken. Dit geld integraal af te wegen en te verdelen over initiatieven die passen bij de doelen van de cultuurnota. Zodat het op een eerlijke en verantwoorde manier wordt besteed aan één of meerdere van de vele cultuurdoelen die momenteel in de stad spelen.

  6. 2024.12.04

    We zijn onze gebouwen aan het verduurzamen. We zetten daarbij in het op het besparen van energie en de uitfasering van het gebruik van aardgas. De energie die we voor onze bedrijfsvoering desondanks nodig hebben, kopen we duurzaam in. In 2023 - 2024 doen we dat door de inkoop van gas te combineren met de inkoop van zogenaamde Garanties van Oorsprong bij Twence. Daarmee zorgen we er voor dat de verwarming van onze gebouwen met aardgas niet bijdraagt aan de opwarming van de aarde.


    Dit inkoopcontract loopt op 1 januari 2025 af. Voorgesteld wordt om dit contract met 1 jaar te verlengen.