Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Weekoverzicht raadsstukken

zaterdag 31 augustus 2024

00:00 - 00:00
Locatie

n.v.t.

Voorzitter
n.v.t.
Toelichting

Alle stukken die het college gedurende het zomerreces naar de raad heeft gestuurd.

Agendapunten

  1. 2024.07.19

    basis van de nieuwe subsidieregeling ‘Beeldbepalende Evenementen Enschede’ wordt aan drie Enschedese evenementenorganisatoren een subsidie toegekend voor de komende vier jaar. Met deze subsidie worden subsidieaanvragers in de gelegenheid gesteld om in de jaren 2025, 2026, 2027 en 2028 beeldbepalende evenementen te organiseren en uit te bouwen. Binnen de regeling ‘Beeldbepalende Evenementen Enschede’ is ruimte voor de toekenning van subsidie aan drie evenementenorganisatoren. Op basis van een beoordeling door een externe afhankelijke adviescommissie wordt een subsidiebedrag van in totaal 1.990.650,00 euro toegekend aan de volgende evenementen:
    · Maker Festival Twente, georganiseerd door Tetem (662.650,00 euro);· het Booster Festival, georganiseerd door Stichting Booster (664.000,00 euro);
    · GOGBOT Festival, georganiseerd door PLANETART (664.000,00 euro).


    Gezamenlijk dragen Maker Festival Twente, Booster Festival en GOGBOT Festival op hoogwaardige wijze bij aan de doelen en ambities die worden omschreven in de nieuwe _Evenementennota_en _Cultuurnota_van de gemeente Enschede.
    De drie evenementen die in het kader van de subsidieregeling ‘Beeldbepalende Evenementen’ geen subsidie ontvangen, hebben in de periode van 15 juli tot 15 augustus 2024 de mogelijkheid om een nieuwe, herziene subsidieaanvraag in te dienen voor de subsidieregeling ‘(Middel)grote Evenementen’.

  2. 2024.07.19

    Tussen 1 april en 1 mei 2024 zijn zeven aanvragen ingediend binnen de nieuwe regeling Vierjarensubsidie (cultuur) Groot die voldeden aan de subsidievoorwaarden. De vierjarensubsidie (cultuur) Groot is bedoeld om Enschedese culturele instellingen uit het culturele middenveld te ondersteunen die de ambitie hebben om zich (inter)nationaal te profileren binnen de disciplines muziek, beeldende kunst, experimentele media, film, theater of literatuur (of crossovers daartussen).Op verzoek van het culturele veld is gewerkt met een externe, onafhankelijke adviescommissie die het College adviseert over de aanvragen door ze te toetsen aan de door de gemeenteraad vastgestelde beoordelingscriteria.


    Op basis van de beoordeling van de externe adviescommissie verleent het College in totaal een subsidie-bedrag van € 1.600.000,- aan vier van de zeven instellingen, zij zijn op basis van hun behaalde punten op de beoordelingscriteria als hoogste geëindigd. De overige drie instellingen wordt geen subsidie toegekend, omdat uit de beoordeling van de adviescommissie naar voren komt dat uit hun aanvragen onvoldoende ambitie of bijdrage aan de doelen van deze regeling blijkt. Zij worden verwezen naar de Vierjarensubsidie (cultuur) Klein die vanaf 15 juli t/m 15 augustus opengesteld wordt voor subsidieaanvragen. Aan deze regeling wordt het resterende budget van € 400.000,- vanuit de Vierjarensubsidie Groot toegevoegd, zodat hier aan meer partijen subsidie te vergeven is.
    Met de toekenning van de subsidie ondersteunt de gemeente vier culturele organisaties uit het culturele middenveld die de ambitie hebben zich (inter)nationaal te profileren. Met hun plannen dragen ze bij aan Enschede als aantrekkelijke en onderscheidende stad, zowel qua aanbod als werk- en ontwikkelplek. De organisaties baseren zich op de Culturele codes en bieden ruimte en podium aan (jong) talent om zich hier verder te ontwikkelen en te experimenteren.

  3. 2024.07.24

    De gemeente voert ieder jaar onderzoek uit om te weten hoe de ondersteuning vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Jeugdwet door de inwoners van Enschede die ondersteuning hebben gehad wordt ervaren.In totaal zijn 1970 jeugdigen met jeugdhulp en980 cliënten met een Wmo-voorziening uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek. De respons is respectievelijk 19% en 40%. Voor het cliëntervaringsonderzoek Jeugd geldt dat de resultaten ook van toepassing zijn op externe verwijzers, zoals een huisarts.


    Uit het onderzoek blijkt dat een groot deel van de inwoners die ondersteuning kregen in 2023 vanuit de Wmo en de Jeugdwet deze ondersteuning als positief en helpend ervaren. De scores op veel verschillende vragen blijven nagenoeg gelijk als voorgaande jaren. Tegelijkertijd zien we ook dat er op bepaalde vragen lagere scores zijn dan ten op zichtte van voorgaande jaren. Deze moeten we analyseren om te kijken waarom deze lager zijn dan voorgaande jaren en hoe we deze positief kunnen beïnvloeden.


    Vanuit het onderzoek zien we een aantal thema’s terugkomen die van invloed zijn op de scores en waar wij als organisatie mee aan de slag moeten, zoals vakmanschap van onze medewerkers, het doen van een goede uitvraag, meer zelf doen als organisatie en minder lange doorlooptijden. Deze thema’s zijn onderwerpen waar we als organisatie al actief op in zetten, zodat onze wijkteams voldoende zijn toegerust op de taak die ze hebben. Deze thema’s nemen we ook mee in de gesprekken met onze zorgpartners.


    De cijfers over 2023 laten zien dat minder inwoners vinden dat ze snel zijn geholpen door het wijkteam of een aanbieder van hulp. In 2023 is vanwege een groot aantal aanvragen en personele krapte de wachttijd voor hulp of ondersteuning van het wijkteam opgelopen. Daardoor hebben inwoners langer moeten wachten op een gesprek en de inzet van ondersteuning. Ook aanbieders van hulp hebben te maken met personele krapte, dit heeft onze aandacht.


    We vinden de ervaringen van onze inwoners erg belangrijk en nemen de resultaten van het cliëntervaringsonderzoek zoals altijd mee in de evaluatie van het huidige beleid en bij het ontwikkelen van toekomstig beleid.

  4. 2024.08.02

  5. 2024.08.20

    Enschede heeft de ambitie om 9300 woningen tot aan 2032 te realiseren vastgelegd in de Woonvisie 2024, Woondeal Twente 2022 en het Toekomstbeeld 2024. Om de woningbouwopgave te versnellen is er hierom gekeken naar de nog beschikbare gronden in de gemeentelijke vastgoedportefeuille vanuit het project ‘Bouwen in de wijk 3’. Uit dit project zijn een aantal gemeentelijke en particuliere kavels naar voren gekomen.


    Het gaat hierbij in totaal om 4 kavels:
    - een gemeentelijke kavel (met de bestemming agrarisch) aan de Heersenkampweg met kavelnummer AB313.
    - een gemeentelijke kavel (met de bestemming agrarisch en functieaanduiding stadsrandzone) in het zuiden van Glanerbrug aan de Broekheenseweg met kavelnummer AA529.
    - een tweetal particuliere kavels (A533 en A534 met de bestemming wonen, agrarisch en stadsrandzone) die er direct naast liggen.


    Hiervan liggen een aantal kavels in bestaand stedelijk gebied en de voorgestelde kavels in dit raadsvoorstel (Heersenkampweg, Broekheenseweg en de Schipholtstraat) liggen in de stadsrandzone van Enschede tegen de bebouwde kom aan.


    Voor de gemeentelijke kavels aan de Heersenkampweg en aan de Broekheenseweg zijn al eerste korte scans gemaakt vanuit het project Bouwen in de wijk 3. Dit geldt nog niet voor de particuliere kavels aan de Schipholtstraat. Omdat dekavels in de stadsrandzone liggen, wordt aan de raad voorgelegd of zij kan instemmen met een verdere verkenning en uitwerking van woningbouw op deze kavels. Met het verder verkennen en uitwerken van woningbouw voor de voorgestelde kavels sluiten wij aan bij het aangenomen amendement ‘’Inbreiding en uitbreiding’’ bij het Toekomstbeeld van de raadsvergadering van 4 maart 2024.


    Voor de gemeentelijke kavels zijn al eerste korte scans gemaakt voor de mogelijkheid tot woningbouw. Vanuit bodem en water sturend uit het Toekomstbeeld lijken deze redelijk tot redelijk goed bebouwbaar, waarbij aan de Heersenkampweg zo’n 4 tot 10 woningen en aan de Broekheenseweg zo’n 15 tot 25 woningen lijken gerealiseerd te kunnen worden. Voor de particuliere kavels lijken er zo’n 5 tot 15 woningen mogelijk, maar alle locaties moeten nog meer zorgvuldig verkend en uitgewerkt worden. Op deze locaties ligt een grondgebonden programma voor de hand. Bij de verdere verkenning en uitwerking wordt ingezet op het integraal meenemen en afronden van de stadsrandzone.

  6. 2024.08.21

    De gemeente Enschede vestigt op percelen binnen het ontwikkelingsgebied Centrumkwadraat – Driehoek Noord te Enschede voorkeursrecht. Dat betekent dat als eigenaren hun percelen te koop aanbieden, ze die eerst aan de gemeente te koop moeten aanbieden. Het vestigen van een voorkeursrecht is nodig om de percelen in handen te krijgen zonder dat speculanten de kans krijgen.



    De percelen zijn gelegen in het centrum van Enschede en worden begrensd door de Hengelosestraat, Raiffeisenstraat en Deurningerstraat. De gemeente wil de percelen gaan gebruiken voor de realisatie van het ontwikkelingsgebied Driehoek Noord, een volgende fase in het ontwikkelingsgebied Centrumkwadraat. Verdichting maakt het mogelijk om interessante en nieuwe woon- en werkvormen aan dit deel van de stad toe te voegen. Het past ook goed in de verstedelijkingsopgave welke met name moet gaan landen in de corridor van de Spoorzone Hengelo Enschede. De bouw van woningen in de Driehoek Noord is nodig om de woningnood aan te pakken en verdere doorstroming op de woningmarkt te bevorderen. Verder is het noodzakelijk om in het gebied maatschappelijke, recreatieve voorzieningen en commerciële functies (zoals detailhandel en kantoor) te realiseren ten behoeve van de in het ontwikkelingsgebied Centrumkwadraat gerealiseerde en nog te realiseren woningen. En deze voorzieningen en functies komen de ontwikkeling en leefbaarheid van het (nieuwe) Stationskwartier ten goede. Enschede kan zo haar centrum vergroten en haar talenten vast houden door het aanbieden van een aantrekkelijk gebied.