Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 16 juli 2024

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    De tijdelijke omgevingsvergunning voor de noodopvang voor asielzoekers op Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie (VTE) loopt op 24 juli 2024 af. Dit betekent dat het opvangen van asielzoekers op die locatie niet is toegestaan na 23 juli 2024. Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Enschede is voornemens na de termijn van de tijdelijke omgevingsvergunning handhavend op te treden als op het terrein van VTE alsnog asielzoekers verblijven.

  2. -

    Stichting Consent is voornemens twee basisscholen te fuseren. Het gaat om OBS La Res en OBS Twekkelerveld. Het schoolbestuur moet bij een fusie een Fusie Effect Rapportage (FER) opstellen. Daarover wordt aan het College van B&W een advies gevraagd.
    De FER kan samen met het advies van het College de Gemeenschappelijke Medezeggenschap Raad (GMR) helpen een onderbouwd oordeel over de voorgenomen fusie te vellen. De GMR heeft namelijk instemmingbevoegdheid op dit punt.


    Het College geeft een neutraal advies ten aanzien van deze voorgenomen fusie. Hierbij spelen de volgende overwegingen een rol:
    ­ er gaat door de fusie geen onderwijscapaciteit verloren; alle leerlingen kunnen (openbaar) onderwijs blijven ontvangen
    ­ de keuzemogelijkheid van ouders voor (openbaar) onderwijs wordt niet belemmerd
    ­ de gevolgen voor leerlingenvervoer zijn nihil.

  3. -

    Openbaar, muv bijlagen!


    De exploitant is van plan het bestaande pand aan de Blekerstraat 83a te herontwikkelen tot twee atelierwoningen, waar een combinatie van wonen en werken geborgd zal worden.
    Deze ontwikkeling op deze locatie sluit aan op de eerdere ontwikkelingen in dit gebied.


    Om de realisatie van deze ontwikkeling mogelijk te maken zijn er afspraken nodig met betrekking tot het afwijken van het Omgevingsplan (middels een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit) en onder meer over ontsluiting, parkeerplaatsen en waterberging.Ook moeten de met dit plan gepaard gaande kosten op de exploitant worden verhaald. Deze afspraken zijn vastgelegd in een anterieure overeenkomst.

  4. -

  5. -

    Openbaar, ja maar pas vanaf 19 juli 2024!


    basis van de nieuwe subsidieregeling ‘Beeldbepalende Evenementen Enschede’ wordt aan drie Enschedese evenementenorganisatoren een subsidie toegekend voor de komende vier jaar. Met deze subsidie worden subsidieaanvragers in de gelegenheid gesteld om in de jaren 2025, 2026, 2027 en 2028 beeldbepalende evenementen te organiseren en uit te bouwen. Binnen de regeling ‘Beeldbepalende Evenementen Enschede’ is ruimte voor de toekenning van subsidie aan drie evenementenorganisatoren. Op basis van een beoordeling door een externe afhankelijke adviescommissie wordt een subsidiebedrag van in totaal 1.990.650,00 euro toegekend aan de volgende evenementen:
    · Maker Festival Twente, georganiseerd door Tetem (662.650,00 euro);
    · het Booster Festival, georganiseerd door Stichting Booster (664.000,00 euro);
    · GOGBOT Festival, georganiseerd door PLANETART (664.000,00 euro).


    Gezamenlijk dragen Maker Festival Twente, Booster Festival en GOGBOT Festival op hoogwaardige wijze bij aan de doelen en ambities die worden omschreven in de nieuwe _Evenementennota_en _Cultuurnota_van de gemeente Enschede.
    De drie evenementen die in het kader van de subsidieregeling ‘Beeldbepalende Evenementen’ geen subsidie ontvangen, hebben in de periode van 15 juli tot 15 augustus 2024 de mogelijkheid om een nieuwe, herziene subsidieaanvraag in te dienen voor de subsidieregeling ‘(Middel)grote Evenementen’.

  6. -

    Openbaar, ja maar muv bijlagen ivm persoonsgegevens!


    Vergunninghouder maakt al geruime tijd gebruik van een GPP (gehandicaptenparkeerplaats). Vanwege een verandering van soort vervoersmiddel (van auto naar bus), volstaat de reeds toegekende GPP niet meer.


    In eerste instantie is een verkeersbesluit genomen om een GPP toe te kennen nabij Mastbos 186 (op het plein). Tegen dat besluit hebben diverse buurtbewoners bezwaar gemaakt. Derhalve hebben wij dat besluit heroverwogen en daaruit is naar voren gekomen dat het niet wenselijk is dat geparkeerd wordt op de aangewezen locatie, met name met het oog op de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid (van bijv. de hulpdiensten). Om die reden kon ons besluit, om daar wél een GPP toe te kennen, naar onze mening geen stand houden en is het betreffende verkeersbesluit ingetrokken. De buurtbewoners hebben naar aanleiding van deze intrekking, ook hun bezwaren ingetrokken.
    Tegelijkertijd hebben wij gekeken naar een nieuwe locatie voor de GPP. Deze hebben wij gevonden nabij Mastbos 79. De parkeerplaats hebben wij aangepast/verlengd naar de wensen van vergunninghouder, waardoor de bus (met oprij-lift) daar geparkeerd kan worden. Vergunninghouder heeft echter liever de vorige locatie, om die reden vindt bezwaarde dat de GPP weer verplaatst moet worden naar het plein.


    Het bezwaar is voorgelegd aan de bezwaarschriftencommissie. De commissie is van mening dat de GPP op het plein gerealiseerd moet worden.
    Het college neemt het advies van de commissie niet over.

  7. -

    Mobiele werktuigen zijn een belangrijke bron van luchtverontreinigende stoffen in Nederland. Er is veel aan gelegen om deze bronnen te verschonen en de impact op het klimaat te beperken. Enschede onderschrijft de noodzaak om fossiele bronnen te verduurzamen. Met de landelijke routekaart Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) wordt invulling gegeven aan die doelstelling voor mobiele werktuigen. Bovendien draagt het verduurzamen van fossiele bronnen ook bij in het terugdringen van de uitstoot van CO2 en stikstof.


    De routekaart bevat een aanpak om werktuigen in de openbare ruimte te verduurzamen. Met steeds lagere emissies wordt gewerkt aan het verbeteren van de fysieke leefomgeving. Daarnaast wordt met de aanpak een bijdrage geleverd aan de continuïteit van de bouw. In het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) maken overheden en sectorpartijen gezamenlijk afspraken.


    Het convenant is van toepassing voor gemeentelijke opdrachtgevers én private opdrachtgevers die dat willen. Focus van het convenant is geleidelijke overgang naar emissievrij, waarbij de kleinste machines als eerste volledig duurzaam worden. Door deze methodiek is de overstap naar volledig emissievrij betaalbaar voor opdrachtgevers en haalbaar voor opdrachtnemers. Daarnaast is ook financieel ondersteuning beschikbaar vanuit het Rijk. Een financiële bijdrage is er op zowel projectniveau (1 miljard tot 2030) als via verduurzaming van het wagenpark.

  8. -

    Kerken, moskeeën en synagogen zijn ijkpunten in een stad of wijk. Enschede telt 65 gebouwen voor religieuze gemeenschappen. Hoe belangrijk zijn deze gebouwen voor Enschede? Begin 2022 zijn we een proces gestart om te komen tot een ‘kerkenvisie’ die bijdraagt aan het ontwikkelen van een duurzaam toekomstperspectief voor de geloofsgebouwen.
    Na een interactief proces, waarin onder andere de toekomstverwachtingen zijn geïnventariseerd bij de geloofsgemeenschappen, een groot aantal geloofsgebouwen is bezocht en gewaardeerd, ligt er nu een eindproduct in de vorm van een Gids Religieus Erfgoed Enschede (hierna: de Gids). Het is vooral een praktisch document geworden inclusief een aantal aanbevelingen voor een vervolg. Na bespreking met diverse stakeholders waaronder de gemeentelijke monumentencommissie, de Gemeentelijke Advies Commissie en een afvaardiging van de gemeenteraad is de Gids vastgesteld.
    Uit de Gids is onder andere de aanbeveling gekomen om de geloofsgebouwen beter te gaan beschermen.
    Het college van B&W is voornemens om voor zeven geloofsgebouwen de procedure tot aanwijzing als gemeentelijk monument op te starten.
    Uit de redengevende omschrijvingen die, als gevolg van het voornemen zullen worden uitgevoerd, zal blijken of de betreffende geloofsgebouwen ook daadwerkelijk in aanmerking komen.

  9. -

    Het College van Burgemeester & Wethouders geeft een incidentele subsidie aan Stichting JobHulpMaatje Enschede. Door deze subsidie kan Stichting JobHulpMaatje Enschede inwoners met een lange afstand tot de arbeidsmarkt ondersteunen. Zij bieden zowel individuele begeleiding, door maatjes, als groepsgerichte ondersteuning in Jobgroups.

  10. -

    De gemeente Enschede houdt toezicht op de kwaliteit van de voorzieningen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet. De toezichthouders voeren jaarlijks meerdere onderzoeken uit bij zorgaanbieders. De afgelopen 2 jaar is de focus verschoven van reactief naar proactief toezicht.
    In 2023 verrichtten de toezichthouders proactief en reactief onderzoek. Zij ontvingen 72 signalen, alle signalen zijn onderzocht. Een deel van de onderzochte signalen heeft geleid tot uitgebreid onderzoek.
    De toezichthouders verzorgden gastlessen over zorgfraude en kwaliteit aan studenten van het ROC van Twente. Deze lessen bleken succesvol en worden voortgezet. De toezichthouders hebben in 2023 een grote bijdrage geleverd aan de regionale doorontwikkeling van het zogeheten barrièremodel naar een Kwaliteits en Integriteitsinstrument Twente (KIT). Dat instrument zetten we in 2024 in bij de aanbesteding voor Wmo en Jeugdhulp.

  11. -

    De gemeente Enschede adviseert de VNG positief over de inzet voor de CAO onderhandelingen voor de
    CAO Aan de slag 2025. Naast de VNG zal ook Cedris namens de Sociaal Ontwikkelbedrijven meedoen aan
    de onderhandelingen voor de nieuwe CAO. Samen zullen deze werkgeversorganisaties de
    onderhandelingen gaan voeren met de vakbonden om tot een nieuwe CAO te komen voor mensen die
    vanwege een arbeidsbeperking niet in staat zijn zelfstandig het minimumloon te
    verdienen. Gemeente Enschede is werkgever voor deze doelgroep.
    Concreet doet de VNG voorstellen om:
    1. De doelstelling van de CAO herbevestigen; gericht op uitstroom naar reguliere werkgevers, drempels voor doorstroom worden zo veel mogelijk weggenomen door het bieden van een vangnet (terugkeergarantie) en voldoende financiële prikkels voor uitstroom.
    2. De loonontwikkeling moet de uitstroomdrempel niet verhogen. M.a.w. de lonen mogen niet hoger
    worden dan in de sectoren waarnaar uitgestroomd kan worden. Er moet voldoende budget zijn voor gemeenten in de vorm van structurele financiering voor loonsverhoging.
    3. De looptijd wordt ingezet op één jaar omdat er vanuit het nieuwe kabinet nog geen toezeggingen
    zijn gedaan om de kosten van de CAO voor 2025 structureel te financieren.
    4. Diversen waaronder mogelijke aanpassing van de normwerkweek die nu op 37 uur per week is
    gesteld; leeftijdsbewust werkgeverschap voor de jongere doelgroep maar ook maatregelen om oudere werknemers gezond de AOW te laten halen.


    De Gemeente Enschede geeft een aantal extra aandachtpunten voor de onderhandelingen mee, o.a.:
    1. In tegenstelling tot het uitgangspunt van de CAO, namelijk gericht op uitstroom, zien we in de praktijk dat een groot deel van de werknemers aangewezen blijft op Beschut Werk bij de gemeenten en niet bij reguliere werkgevers.
    2. De loonontwikkeling moet voor de gemeente betaalbaar blijven.
    3. Normwerktijd gelijktrekken met andere Cao’s wat betekent in deze de normtijd wijzigen in 36 uur

  12. -

    Het algemeen bestuur (AB) van SamenTwente heeft op 14 februari 2024 besloten een discussie te gaan voeren over de kerntaken van SamenTwente. Door de afname van rijksmiddelen enerzijds en grote maatschappelijke opgaven anderzijds ontstaat er spanning tussen ambitie en de inzet van middelen. Dit vraagt een om een brede afweging op inzet van middelen om ambities te realiseren.
    Met de kerntakendiscussie worden keuzes gemaakt om het juiste te blijven doen en te blijven zorgen voor kwalitatieve dienstverlening voor de inwoners van Twente. Het gaat om focus, inzicht en diepgang op basis waarvan besluiten kunnen worden genomen. Een bestuurlijke begeleidingscommissie heeft als eerste stap in het proces een bureau geselecteerd voor de begeleiding van de takendiscussie: bureau Lysias Advies. De opdracht aan Lysias is om het proces van de kerntakendiscussie tot en met de besluitvorming inhoudelijk en procesmatig te begeleiden. Op 10 juli 2024 heeft het AB de opdracht en aanpak vastgesteld. De kerntakendiscussie moet in januari 2025 zijn afgerond zodat de uitkomsten kunnen worden meegenomen bij de opmaat naar de begroting 2026.

  13. -

    Openbaar, ja maar pas vanaf woensdag 4 september 13.00 uur. Dit in verband met het eerst informeren van betrokkenen!


    Inwoners willen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en mee kunnen doen aan de samenleving. Iedereen die toch ondersteuning nodig heeft, krijgt dat ook. Dat is en blijf ons uitgangspunt in Enschede. Dat doen we warm, sociaal en menselijk.


    In 2023 kreeg bijna 1 op de 10 inwoners in Enschede een voorziening vanuit de Wmo. We zien dat we als samenleving meer moeite hebben om deze ondersteuning in de huidige vorm ook daadwerkelijk te bieden omdat er minder professionals zijn om de ondersteuning te bieden. Daarnaast zien we dat de kosten van de voorzieningen hoger zijn dan de middelen die het rijk beschikbaar stelt.


    In de strategienota staan 18 voorstellen om de ondersteuning aan inwoners anders te organiseren of bij te sturen. De voorstellen richten zich onder meer op:
    - hulpverlening dichtbij in de eigen wijk en in verbinding met het (wijk)welzijnswerk aanbieden.
    - Reablement: Inwoners worden geholpen om te herwinnen wat ze niet meer kunnen. En voor de hulpvraag die dan nog overblijft, wordt een oplossing gezorgd.

  14. -

    Enschede is actief in de G40 en voorzitter van de de themagroep Europa. Deze themagroep gaat samen met de themagroep Duurzame stedelijke ontwikkeling van de G40 op studiereis naar Freiburg en Heidelberg, van 4 tot en met 6 september a.s.
    Freiburg en Heidelberg zijn koplopers als het gaat om verduurzaming van de stad en het internationale perspectief met het ook Europese middelen. In Freiburg en Heidelberg worden grensverleggende projecten bezocht.
    We leren hoe de beide steden stevig inzetten op verduurzaming van de stad om het zo leefbaarder te maken op het gebied van klimaatneutraliteit, mobiliteit en energietransitie. Hierbij wordt speciale aandacht gegeven aan de rol van de EU in het opzetten van EU samenwerkingsprojecten en het benutten van Europese kennis en subsidies.

  15. -

    Met ingang van 2025 gaat Stichting Boerderij De Viermarken in opdracht van de gemeente duurzaamheidseducatie organiseren, coördineren en verzorgen voor alle basisscholen in Enschede. Daarvoor verstrekt de gemeente jaarlijks een subsidie aan de Viermarken. De kennis, het netwerk en de ervaring rondom natuur- en duurzaamheidseducatie bevinden zich sinds jaar en dag in het gebied Het Wageler. De Viermarken is één van de gebiedspartijen en heeft aangegeven de genoemde werkzaamheden toe te willen voegen aan haar werkpakket. De Viermarken zal zich tevens inzetten voor het verbreden van het huidige aanbod.

  16. -

    Gemeente Enschede start met de pilot Onder de Pannen. Onder de Pannen is een landelijk initiatief dat economisch daklozen helpt aan een tijdelijke woonplek. Op straat komen na een scheiding of faillissement is met de huidige druk op de woningmarkt niet ondenkbaar.
    Door deze mensen tijdelijke huisvesting te bieden bij een plaatsgenoot, krijgen zij de kans om in rust op zoek te gaan naar een duurzame woonoplossing. Onder de Pannen is een bijzondere vorm van hospitaverhuur die voordelen biedt voor zowel de verhuurder als de huurder.
    Incluzio Enschede is de lokale uitvoerder van Onder de Pannen Enschede.

  17. -

    Openbaar, muv de bijlagen!


    De Rijksoverheid heeft ruim 2,6 miljoen euro beschikbaar gesteld aan de gemeente Enschede voor het programma Preventie met gezag. Doel van dit programma is om jongeren in Enschede extra kansen te bieden. En om te voorkomen dat jongeren met criminaliteit in aanraking komen. Het college heeft het besluit genomen om van deze 2,6 miljoen euro bijna 365.000 euro als incidentele subsidie te verstrekken aan Stichting Alifa. Binnen het programma ‘Preventie met gezag’ voert Alifa drie deelprojecten uit, die bijdragen aan de doelstelling van het programma. Alifa gaat met dit budget het jongerenwerk en de opvoedondersteuning versterken en benut het budget voor het inzetten van rolmodellen die een positief voorbeeld geven aan jongeren. Deze deelprojecten zijn aanvullend op de activiteiten die Alifa al uitvoert voor jongeren in Glanerbrug en Dolphia.

  18. -

    Enschede heeft de ambitie om 9300 woningen tot aan 2032 te realiseren vastgelegd in de Woonvisie 2024, Woondeal Twente 2022 en het Toekomstbeeld 2024. Om de woningbouwopgave te versnellen is er hierom gekeken naar de nog beschikbare gronden in de gemeentelijke vastgoedportefeuille vanuit het project ‘Bouwen in de wijk 3’. Uit dit project zijn een aantal gemeentelijke en particuliere kavels naar voren gekomen.


    Het gaat hierbij in totaal om 4 kavels:
    - een gemeentelijke kavel (met de bestemming agrarisch) aan de Heersenkampweg met kavelnummer AB313.
    - een gemeentelijke kavel (met de bestemming agrarisch en functieaanduiding stadsrandzone) in het zuiden van Glanerbrug aan de Broekheenseweg met kavelnummer AA529.
    - een tweetal particuliere kavels (A533 en A534 met de bestemming wonen, agrarisch en stadsrandzone) die er direct naast liggen.


    Hiervan liggen een aantal kavels in bestaand stedelijk gebied en de voorgestelde kavels in dit raadsvoorstel (Heersenkampweg, Broekheenseweg en de Schipholtstraat) liggen in de stadsrandzone van Enschede tegen de bebouwde kom aan.


    Voor de gemeentelijke kavels aan de Heersenkampweg en aan de Broekheenseweg zijn al eerste korte scans gemaakt vanuit het project Bouwen in de wijk 3. Dit geldt nog niet voor de particuliere kavels aan de Schipholtstraat. Omdat dekavels in de stadsrandzone liggen, wordt aan de raad voorgelegd of zij kan instemmen met een verdere verkenning en uitwerking van woningbouw op deze kavels. Met het verder verkennen en uitwerken van woningbouw voor de voorgestelde kavels sluiten wij aan bij het aangenomen amendement ‘’Inbreiding en uitbreiding’’ bij het Toekomstbeeld van de raadsvergadering van 4 maart 2024.


    Voor de gemeentelijke kavels zijn al eerste korte scans gemaakt voor de mogelijkheid tot woningbouw. Vanuit bodem en water sturend uit het Toekomstbeeld lijken deze redelijk tot redelijk goed bebouwbaar, waarbij aan de Heersenkampweg zo’n 4 tot 10 woningen en aan de Broekheenseweg zo’n 15 tot 25 woningen lijken gerealiseerd te kunnen worden. Voor de particuliere kavels lijken er zo’n 5 tot 15 woningen mogelijk, maar alle locaties moeten nog meer zorgvuldig verkend en uitgewerkt worden. Op deze locaties ligt een grondgebonden programma voor de hand. Bij de verdere verkenning en uitwerking wordt ingezet op het integraal meenemen en afronden van de stadsrandzone.

  19. -

    Openbaar, vanaf 19 juli 2024!


    Tussen 1 april en 1 mei 2024 zijn zeven aanvragen ingediend binnen de nieuwe regeling Vierjarensubsidie (cultuur) Groot die voldeden aan de subsidievoorwaarden. De vierjarensubsidie (cultuur) Groot is bedoeld om Enschedese culturele instellingen uit het culturele middenveld te ondersteunen die de ambitie hebben om zich (inter)nationaal te profileren binnen de disciplines muziek, beeldende kunst, experimentele media, film, theater of literatuur (of crossovers daartussen).Op verzoek van het culturele veld is gewerkt met een externe, onafhankelijke adviescommissie die het College adviseert over de aanvragen door ze te toetsen aan de door de gemeenteraad vastgestelde beoordelingscriteria.
    Op basis van de beoordeling van de externe adviescommissie verleent het College in totaal een subsidie-bedrag van € 1.600.000,- aan vier van de zeven instellingen, zij zijn op basis van hun behaalde punten op de beoordelingscriteria als hoogste geëindigd. De overige drie instellingen wordt geen subsidie toegekend, omdat uit de beoordeling van de adviescommissie naar voren komt dat uit hun aanvragen onvoldoende ambitie of bijdrage aan de doelen van deze regeling blijkt. Zij worden verwezen naar de Vierjarensubsidie (cultuur) Klein die vanaf 15 juli t/m 15 augustus opengesteld wordt voor subsidieaanvragen. Aan deze regeling wordt het resterende budget van € 400.000,- vanuit de Vierjarensubsidie Groot toegevoegd, zodat hier aan meer partijen subsidie te vergeven is.
    Met de toekenning van de subsidie ondersteunt de gemeente vier culturele organisaties uit het culturele middenveld die de ambitie hebben zich (inter)nationaal te profileren. Met hun plannen dragen ze bij aan Enschede als aantrekkelijke en onderscheidende stad, zowel qua aanbod als werk- en ontwikkelplek. De organisaties baseren zich op de Culturele codes en bieden ruimte en podium aan (jong) talent om zich hier verder te ontwikkelen en te experimenteren.