Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 19 november 2024

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Het behalen van een schooldiploma is belangrijke stap voor jongeren om te groeien naar een zelfstandig leven. Voor sommige kinderen en jongeren is het moeilijk om school af te maken. Vanuit de leerplichtwet en de Doorstroompuntwetgeving heeft de gemeente een taak om die jongeren en hun ouders te ondersteunen. Het College van Burgemeester en Wethouder is verplicht een ambtsinstructie op te stellen, waarin staat hoe de leerplichtambtenaren en de doorstroomcoaches hun taken horen in te vullen. Omdat er veel ontwikkelingen zijn in het onderwijsveld is de ambtsinstructie aangepast.

  2. -

    Het sociaal domein in Enschede is in beweging. Op veel vlakken wordt gewerkt aan transformatie en meer en beter integraal werken rond inwoner en gezin. In 2023 kreeg bijna 1 op de 10 inwoners in Enschede een voorziening vanuit de Wmo. We zien dat we als samenleving meer moeite hebben om deze ondersteuning in de huidige vorm ook daadwerkelijk te bieden omdat er minder professionals zijn om de ondersteuning te bieden. Daarnaast zien we dat de kosten van de voorzieningen hoger zijn dan de middelen die het rijk beschikbaar stelt.


    Om duidelijkheid te geven aan de inwoners van Enschede over de uitvoering van de Wmo 2015, maken we beleidsregels. Hierin staan lokale keuzes uitgewerkt. Voorbeelden van onderwerpen die zijn opgenomen in de beleidsregels zijn wat gebruikelijke hulp inhoudt en hoe de hoogte van een verhuiskostenvergoeding wordt bepaald. Ook staat erin welke normenkaders we gebruiken voor een maatwerkvoorziening en in welke gevallen er recht is op vervoer.Door nieuwe jurisprudentie is er aanleiding om de beleidsregels aan te passen.Met deze nieuwe beleidsregels zorgen we ervoor dat de wijkteammedewerkers een goed werkend juridisch kader hebben voor het onderzoek naar de hulpvraag van de inwoners van de gemeente Enschede.

  3. -

    Het college heeft besloten in te gaan op het verzoek van de gemeente Losser dat hun bewoners gebruik mogen gaan maken van de afvalbrengpunten in de gemeente Enschede. De gemeente Losser heeft een zelfde verzoek neergelegd bij de gemeente Oldenzaal met het doel het wegbrengen van grof huishoudelijk afval door bewoners vanuit Losser te spreiden. Ook de gemeente Oldenzaal heeft dit verzoek gehonoreerd. In praktijk zal het er op neer komen dat inwoners uit Losser met name van afvalbrengpunt Oost (Lenteweg) gebruik zullen gaan maken aangezien die het dichtst bij Losser ligt.

  4. -

    Het Rijk van Sybrook wil ook graag niet-leden van de golfclub verwelkomen in haar clubgebouw. In het algemeen gaat het om passanten zoals fietsers of wandelaars en omwonenden. Om dit te kunnen realiseren is een omgevingsvergunning nodig, die uitsluitend verleend kan worden wanneer de gemeenteraad positief op het initiatief adviseert.

  5. -

    Het college stelt de Raad voor de Grondstoffenvisie Gemeente Enschede 2025-2030 vast te stellen. Om richting 2030 daadwerkelijk een afvalloze gemeente te zijn en invulling te geven aan de (inter-)nationale ontwikkelingen op het vlak van grondstoffengebruik, heeft het college een Grondstoffenvisie opgesteld. Deze visie vervangt de Grondstoffenvisie uit 2015. Met deze Grondstoffenvisie wordt een nieuwe impuls gegeven aan de ambities van Enschede op het gebied van de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval binnen een circulaire economie. We streven naar maximaal 50 kilo restafval per inwoner per jaar en 90% afvalscheiding in 2030. De visie geldt voor de komende 5 jaar tot 2030.

  6. -

    Het college heeft de raad voorgesteld te besluiten de prijsgrens voor de opkoopbescherming in de Huisvestingsverordening Opkoopbescherming Gemeente Enschede 2022 te verhogen naar 365.000,--. Voorheen waren dit koopwoningen met een WOZ-waarde tot 353.000,--. De prijsgrens wordt aangepast, zodat meer woningen onder de opkoopbescherming vallen. Dit acht het college nodig vanwege de schaarste naar goedkope koopwoningen in Enschede.

  7. -

    Vanaf het verslagjaar 2023 legt het college in de jaarrekening verantwoording af over het rechtmatig handelen. Hierbij geeft het college aan in hoeverre de baten, lasten en balansmutaties in de jaarrekening in overeenstemming met financiële regelgeving en raadsbesluiten tot stand zijn gekomen. Het normenkader met financiële regelgeving en raadsbesluiten wordt jaarlijks geactualiseerd en door de raad vastgesteld.

  8. -

    De gemeente Enschede heeft in samenwerking met Twente Milieu in april 2023 een pilot opgestart voor uitstootvrije afvalinzameling in de binnenstad. Hierbij werden 33 ondergrondse en 15 bovengrondse containers verwijderd om het aantal vervoersbewegingen met diesel-vuilniswagens in de binnenstad terug te dringen. Inwoners konden er tijdens de pilot voor kiezen om hun afval op afspraak aan de voordeur te laten ophalen met elektrische bakfietsen of het afval zelf weg te brengen naar de containers aan de randen van de binnenstad. De pilot was een uitvloeisel van het coalitieakkoord van juni 2022 en zou na een jaar geëvalueerd worden. Verlenging en Pogingen tot Verbetering Na een jaar uitstootvrije afvalinzameling bleek er meer tijd nodig voor evaluatie en de pilot werd verlengd tot december 2024. Er werden verschillende aanpassingen doorgevoerd om het gebruik verder te stimuleren. Zo werden de wachttijden korter, ophaalmomenten in de avond en op zaterdag toegevoegd en werd het aantal afvalstromen dat kon worden aangeboden uitgebreid (bijvoorbeeld piepschuim en kleine elektrische apparaten). Ondanks deze veranderingen en intensieve communicatie, bleef het gebruik van de dienst laag. Redenen voor Stopzetting Na anderhalf jaar uitstootvrije afvalinzameling blijkt dat de pilot niet de gewenste resultaten oplevert. Slechts 15% van de beoogde doelgroep (289 van de 1.950 inwoners) maakt wekelijks gebruik van de ophaaldienst wat de kosten per inzameling te hoog maakt. De tevredenheid van de actieve gebruikers is wel gestegen, maar de animo bleef beperkt. Bovendien is het aantal inwoners dat de voorkeur geeft aan het zelf wegbrengen naar de randen van de binnenstad het grootst.

  9. -

    In oktober is de raad geïnformeerd over het programma Begroting en Organisatie in Balans (BOB), dat als doel heeft om taken, personeel, en financiën beter met elkaar in evenwicht te brengen. De gemeente staat voor een financiële uitdaging van minstens €30 miljoen, die in de Zomernota 2025 moet worden opgelost. Om dit te bereiken werkt de gemeente op 2 sporen: een intensieve lobby richting Den Haag om meer financiële vrijheid te verkrijgen en het BOB-programma, dat bestaat uit 8 lijnen. Deze lijnen richten zich onder andere op het sluiten van de begroting voor 2026, het verminderen van zorgkosten, het verlichten van de werkdruk en het uitvoeren van een grondige begrotingsanalyse. In het vervolgproces wordt de raad op verschillende momenten geïnformeerd en betrokken, onder andere via een productenboek dat in maart 2025 gereed moet zijn. Dit boek geeft gedetailleerd inzicht in de gemeentelijke uitgaven en kan de raad helpen bij het maken van keuzes voor verdere bezuinigingen. Hiermee wil het college de raad ondersteunen bij het bereiken van een structureel sluitende meerjarenbegroting, waarmee de gemeente financieel stabiel blijft.

  10. -

    Bij de behandeling van de OV-visie van Openbaar vervoer naar Publieke mobiliteit op 1 juli jl. heeft de raad de motie Toegankelijke bus en op tijd rijden bus Enschede aangenomen. In deze raadsbrief leest u hoe we uitwerking geven aan uw motie.

  11. -

    Op 15 juli 2024 is door de gemeenteraad de motie Lobby Programma Schoolmaaltijden aangenomen. Hierin werd het College opgedragen in gesprek te gaan met Tweede Kamerleden en Kabinet-Schoof over het belang van het behouden van de gratis schoolmaaltijden in Enschede. Met een brief aan de raad geeft het College een update over de afhandeling van de motie Lobby Programma Schoolmaaltijden.

  12. -

    De Rekenkamer Enschede heeft onderzoek gedaan naar het rendement van maatschappelijk vastgoed. Hiervoor is onderzoek uitgevoerd door Twynstra Gudde. Conclusie is dat er sinds 2015 met het beleidskader Vastgoed goede stappen zijn gezet om met het gemeentelijk maatschappelijk vastgoed beleidsmatige ambities te realiseren. Er is sprake van een ontwikkeling waarbij er, na de eerdere focus op het afstoten van vastgoed, steeds meer expliciet wordt nagedacht over hoe het vastgoed ingezet kan worden voor het realiseren van de maatschappelijke doelen. Daarbij wordt er veelal bottom up vanuit
    de verschillende beleidsdomeinen gewerkt aan een vorm van accommodatiebeleid. Zoals het op te richten
    makelpunt en de visie op gemeentelijke wijkvoorzieningen. Hoewel beleid op bepaalde onderdelen nog moet worden vastgelegd, wordt er al wel vanuit een inhoudelijke visie gehandeld. Maar met het huidige beleid vanuit de verschillende beleidsdomeinen is nog niet inzichtelijk welke maatschappelijke impact er precies moet worden gerealiseerd middels de accommodaties. Het is op dit moment voor de beleidsdomeinen dan ook lastig om inzichtelijk te maken hoe de inzet van het vastgoed bijdraagt aan het realiseren van maatschappelijke doelen. Om dit beter te kunnen doen wordt in nieuwe beleidskaders gekeken naar hoe afwegingskaders en inhoudelijke doelen beter beschreven kunnen worden.

  13. -

    In de begroting is een berekening van het structureel evenwicht van baten en lasten opgenomen. In de berekening over het begrotingsjaar 2025 zit een technische omissie en dit wordt met deze aanpassing hersteld.

  14. -

  15. -

    De gemeente Enschede neemt deel aan de samenwerking in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Stadsbank Oost Nederland. De betrokken bestuurders vergaderen periodiek. De vergadering van het Algemeen Bestuur wordt voorbereid door het college. De vertegenwoordiger van het college brengt vervolgens het standpunt in op de onderwerpen die op de agenda staan.