Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 17 december 2024

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    Openbaar, muv bijlage!


    In Twekkelerveld bestaat al langere tijd de wens voor een ontmoetingsplek waar wijkbewoners terecht kunnen voor vragen, een kop koffie kunnen drinken en activiteiten kunnen organiseren. Waar ook het wijkteam, zorginstanties, de wijkagent en andere organisaties een plek hebben om in gesprek te kunnen gaan met bewoners. Door dit te combineren met de nieuwbouw van basisscholen De Paulus en De Zevenster en de vorming van een Integraal Kind Centrum ontstaat een mooie basis voor het Huis van de wijk Twekkelerveld.
    Dit huis van de wijk willen we graag realiseren centraal in de wijk op de plek waar wijkbewoners al regelmatig komen en het dus makkelijk is om ook even bij het huis van de wijk binnen te stappen. Naast de kerk aan de Zonstraat 9 zit het winkelcentrum, een gezondheidscentrum en een zorginstelling en daar willen we het huis van de wijk graag aan toevoegen. Daar moeten nog veel stappen voor worden gezet, maar het begint bij het eigendom van de grond.
    Op dit moment is de kerk eigendom van de Protestantse gemeente. Maar het gebouw is in slechte staat en de Protestantse gemeente is bereid het pand met het perceel te verkopen aan de gemeente. Deze aankoop maakt het voor de gemeente mogelijk om de plannen voor het huis van de wijk op deze locatie verder uit te werken.

  2. -

    Toezicht en handhaving zijn essentieel voor een veilig en leefbaar Enschede. Gemeente Enschede heeft daarvoor o.a. toezichthouders en handhavers in dienst, maar er zijn ook andere partners die hierin een rol (kunnen) vervullen. Een van deze partners is Stichting Landschap Overijssel. In 2021 heeft het college van B&W besloten boa’s van de Stichting Landschap Overijssel aan te wijzen als toezichthouders voor een periode van twee jaar. Daarmee kregen zij meer bevoegdheden om op te treden tegen criminaliteit, overlast en ander ongewenst gedrag in de natuurgebieden. Na evaluatie heeft het college van B&W besloten deze boa’s domein II voor een periode van vijf jaar aan te wijzen voor bepaalde APV- en Vkl-taken. Deze aanwijzing treedt op 1 januari 2025 in werking. De samenwerking met Landschap Overijssel is een waardevolle aanvulling op de bestaande handhaving door gemeentelijke toezichthouders/boa’s.

  3. -

    De heer Brejaart (fractie FvD) heeft artikel 35 vragen gesteld over “Weet wat je eet”. Het college heeft deze vragen schríftelijk beantwoord.

  4. -

    De gemeente Enschede streeft naar een sportieve en vitale samenleving waarin een leven lang bewegen en sporten in een gezonde groene leefomgeving centraal staat en daarmee bijdraagt aan de gezondheid van onze inwoners. Dit doen we onder meer samen met sportverenigingen en andere sportaanbieders. Belangrijke voorwaarde hierbij is een uitdagende groene openbare ruimte waarin mensen graag verblijven, spelen en actief worden. Ook voldoende en toekomstbestendige sportaccommodaties, die makkelijk bereikbaar en betaalbaar zijn, zijn belangrijk. Evenals sterke en zelfstandige sport- en beweegaanbieders: De basis op orde. We hebben extra aandacht voor kwetsbare inwoners.
    Met de voorliggende nota Samen spelen, samen sporten (BSS-nota) werken we aan “het makkelijker maken van gezond leven” voor onze inwoners waarbij iedereen toegang heeft tot een stimulerende en groene leefomgeving die uitnodigt tot gezond gedrag. Zowel fysieke als mentale gezondheid dragen bij aan een prettiger leven. Sport zorgt, naast op een actieve leuke manier bezig zijn, voor ontmoeten en verbinden waardoor de sociale cohesie duurzaam vergroot. Tot slot zorgt een goed sport- en spelenvoorzieningenniveau voor een stad, wijk en buurt waar het fijn wonen is.

  5. -

    Met enige regelmaat wordt de gemeente gevraagd of het mogelijk is om bodemenergiesystemen aan te leggen in de openbare ruimte. De gemeente is hierin altijd zeer terughoudend geweest, omdat dit beperkingen op kan leggen aan het gebruik van de openbare ruimte. De gemeente gebruikt de openbare ruimte namelijk voor de instandhouding van bestaande en de realisatie van nieuwe voorzieningen van algemeen nut.


    Met de vaststelling en bekendmaking van de Beleidsregels bodemenergiesystemen 2024 beoogt de gemeente duidelijk te maken, dat zij niet bereid is de openbare ruimte beschikbaar te stellen voor de aanleg van bodemenergiesystemen.

  6. -

    Om duidelijkheid te geven aan de inwoners van Enschede over de uitvoering van de Jeugdwet maken we beleidsregels. Door de nieuwe inkoop jeugdhulp 2025 zijn de verschillende vormen van jeugdhulp veranderd. Dit is de aanleiding om de beleidsregels hierop aan te passen. Met de nieuwe beleidsregels zorgen we ervoor dat de Wijkteams en externe verwijzers een goed werkend kader hebben voor het onderzoek naar de hulpvraag van jeugdigen en gezinnen van de gemeente Enschede.

  7. -

    Het college heeft besloten de samenwerking met de andere 13 Twentse gemeenten op het gebied van milieu, duurzaamheid en afval (MDA) voort te zetten. De Twentse gemeenten werken al jarenlang met elkaar samen rondom deze thema’s. Ook de samenwerking op het gebied van bodem en circulaire economie vallen onder deze samenwerking. Aan de basis van die samenwerking ligt een bestuursopdracht met een looptijd van 5 jaar. Deze bestuursopdracht beschrijft hoe de 14 Twentse gemeenten op genoemde thema’s samenwerken. De huidige bestuursopdracht loopt op 31 december 2024 af. Op 10 oktober 2024 stemde het regionale portefeuillehoudersoverleg MDA in met de bestuursopdracht voor de periode 2025 -2029.

  8. -

    De Technologie en Zorg Academie (TZA) Twente is een coöperatieve vereniging, die een netwerk vormt van organisaties in zorg en welzijn, onderwijs- en onderzoeksinstellingen, gemeenten en zorgkantoor. De TZA begeleidt bij bewustwording, adoptie en acceptatie van zorgtechnologie in de praktijk. We hebben besloten het lidmaatschap van de TZA aan te gaan. Het lidmaatschap is een voortzetting van de bestaande verbondenheid, het betreft in deze vorm een administratieve lastenverlichting. Vanwege de voorliggende maatschappelijke opgaven en uitdagingen, de toegevoegde waarde van het lidmaatschap en de reeds jarenlange verbondenheid met de TZA is de verbondenheid nog steeds relevant en wenselijk.

  9. -

    Schoolbesturen kunnen elk jaar een aanvraag indienen voor voorzieningen voor onderwijshuisvesting. Het gaat dan om voorzieningen als uitbreiding, herstel constructiefout of nieuwbouw. Schoolbesturen zijn zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van hun schoolgebouwen en ontvangen daarvoor rechtstreeks geld van het Rijk. Aanvragen die worden goedgekeurd worden opgenomen op het Programma. Aanvragen die worden afgewezen, omdat er geen wettelijke grondslag voor is ofdie niet voldoen aan de toetsingscriteria zoals opgenomen in de verordening Onderwijshuisvesting, komen op het Overzicht.


    In de periode november-december 2024 wordt het ‘Programma en Overzicht Onderwijshuisvesting 2025’ vastgesteld’ door de schoolbesturen en het College. Op het programma 2025 staat bijvoorbeeld het herstel van constructiefouten bij zes scholen (o.a. brandscheidingen en gevelbeplating), de huur van extra onderwijsruimte voor een school met capaciteitsproblemen en de eerste inrichting met OnderwijsLeerPakket. In 2020 is door het College het Integraal Huisvestingsplan 2021-2055 (IHP) vastgesteld. Op basis hiervan is op het Programma geld opgenomen voor de realisatie van nieuwbouw van twee scholen(clusters) en voor de bouw van gymlokalen.


    De totaal aangevraagde kredietruimte binnen het Programma bedraagt € 10,9 miljoen. Het gaat dan om grote investeringen waar de gemeente jarenlange rente- en afschrijvingslasten van heeft. Een bedrag van
    € 136.614 wordt uit de jaarlijkse exploitatie gedekt en leidt niet tot rente- en afschrijvingslasten.

  10. -

    De minister van Defensie onderzoekt nog steeds of er straaljagers kunnen komen op het vliegveld van Twente. Net zoals vroeger. Dit is nodig zegt hij, omdat het minder veilig wordt in de wereld. Nederland moet zich helaas voorbereiden op een oorlog. Dan wordt de kans dat het ook echt oorlog wordt veel minder. Hij schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer van 12 december. Daarin staat dat Twente Airport na de eerste onderzoeksronde nog steeds op het lijstje van Defensie staat, samen met vier andere vliegvelden.


    Burgemeester en Wethouders informeren de gemeenteraad zo snel mogelijk als er nieuws is over de jachtvliegtuigen. Dat doen ze met een eigen brief die ze aan de raad hebben gestuurd. Burgemeester en Wethouders vinden het nog steeds een slecht idee dat Defensie met veel jachtvliegtuigen naar Twente Airport komt. Dit betekent veel overlast voor inwoners van Twente. En het betekent ook dat belangrijke woningbouwplannen en plannen van bedrijven in Twente niet door kunnen gaan.

  11. -

    Het college informeert de raad periodiek met een raadsbrief over de actuele stand van zaken van de clustering van sportparken. Vanaf juni dit jaar zijn er de volgende stappen gezet. De haalbaarheids-onderzoeken voor de clusterlocaties Schreurserve, Enschede-Zuid en Glanerbrug  zijn in een afrondende fase. Voor alle locaties geldt dat er veelvuldig overleg is geweest met de verenigingen over het programma van eisen (PvE), de samenwerking en de financiële consequenties. We verwachten de resultaten hiervan in het eerste kwartaal van 2025 gereed te hebben. Het doel is te komen tot een intentieovereenkomst tussen de gemeente, Sportaal en de verenigingen waarin afspraken over huur, verantwoordelijkheden, investeringsbedragen, programma van eisen en veldgebruik zijn vastgelegd. Na het vastleggen van deze afspraken kan de volgende stap worden gezet in het clusteringsproces. Het gaat dan om het  ontwerpen van de accommodaties, definitieve kostenraming opstellen en het ophalen van een voorbereidingskrediet bij de gemeenteraad.

  12. -

    Na een aantal keren uitstel, werden op 1 januari 2024 de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) van kracht. Beide wetten brengen grote veranderingen met zich mee. Voor inwoners, bedrijven en overheden. Het college informeert de raad over de stand van zaken in Enschede.


    Er is heel veel gedaan en er is ook nog veel te doen; landelijk en in onze eigen gemeente. De omzetting naar een Omgevingswet was de grootste wetswijzing sinds Thorbecke. Dat gaat niet zonder slag of stoot. Dat zien we voornamelijk terug in de haperende techniek. Maar ook moeten de nieuwe werkwijzen, denkwijzen en –processen nog “ingesleten” worden. We weten elkaar -intern en extern- steeds beter te vinden, te bevragen en te helpen. Zo wordt het integraal (samen) werken steeds meer gemeen goed en werken wij actief aan de strategische doelen van onze stad, binnen het wettelijk kader van de Omgevingswet. We werken daarmee aan een goede balans tussen het benutten en beschermen van de leefomgeving, en werken er aan om de leefomgeving gezonder, veiliger, groener, duurzamer en inclusiever te maken voor iedereen.

  13. -

    Op 31 oktober 2023 heeft het college de locatie Parkweg 155-157 aangewezen voor meerjarige opvang van asielzoekers. Met dat besluit is ook afgesproken dat de raad periodiek door het college wordt geïnformeerd over de voortgang van (de realisatie van) het azc via een voortgangsrapportage. In afwachting van de bouw van het azc werden asielzoekers opgevangen op de noodopvang op het terrein van Vliegveld Twenthe Evenementen. Daarbij is afgesproken dat het COA de gemeente ieder kwartaal informeert over de stand van zaken op de noodopvang. Tot slot zijn er een aantal moties aangenomen door de gemeenteraad en heeft het college een aantal toezeggingen gedaan met betrekking tot de asielopvang. In de raadsbrief informeert het college de gemeenteraad over de ontwikkelingen van de asielopvang in Enschede. Daarbij worden ook de kwartaalrapportage van het COA en de voortgangsrapportage van de bouw aan de Parkweg meegestuurd.

  14. -

    Het College heeft subsidieplafonds vastgesteld voor een aantal verordeningen op het gebied van sport-, evenementen- en jeugdbeleid.
    Door het instellen van een subsidieplafond bij een verordening wordt voorkomen dat er meer geld wordt uitgegeven dan er beschikbaar is in de begroting.

  15. -

    In de Cultuurregio Twente werken 14 gemeenten samen aan een sterk cultuuraanbod in alle gemeenten in Twente. De 14 gemeenten hebben hierover afspraken gemaakt.  
    Samen investeren de 14 gemeenten de komende jaren in cultuurprojecten, delen kennis en werken samen. Dit is vastgelegd in het Uitvoeringsprogramma. Alle gemeenten dragen in de komende jaren financieel bij aan dit programma. Daarvoor is gezamenlijk een begroting opgesteld voor de jaren 2023 – 2028 voor een totaalbedrag van 1,6 mln euro. De 14 deelnemende gemeenten hebben gezamenlijk hiervoor een bijdrage toegezegd van 1,6 mln euro. De gemeente Enschede is penvoerder van de Cultuurregio, organiseert de overleggen en beheert de inkomende en uitgaande geldstromen. Voor de periode 2025-2028 ontvangt Tetem voor het project Maakplaatsen jaarlijks subsidie. En stichting Concordia voor het project Cross-Tic. De cultuurregio heeft ook eenmalig rijksmiddelen ontvangen voor talentontwikkeling en jongerencultuur. Het bestuurlijk overleg van de cultuurregio heeft deze middelen verdeeld over de projecten: Kunstbende in Cultuurregio Twente van de stichting Stad en Cultuur; het project Midzwammernachtsdreum van de Vriezenveense Harmonie; het project De stem van jongeren van stichting De Welle en het project Cross-Tic. van stichting Concordia. Met deze 5 projecten investeren de Twentse gemeenten samen met de provincie Overijssel en het Rijk in talentontwikkeling, jongerencultuur, cultuurparticipatie en maakplaatsen in alle 14 gemeenten.

  16. -

    De Gemeente Enschede verleent een subsidie aan stichting Vestzak. Met deze subsidie krijgt stichting Vestzak de kans om gedurende vier jaar het Vestzak Theater te exploiteren. Voorheen was het theater onderdeel van Concordia. Concordia heeft besloten om haar Theateractiviteiten in het Vestzak Theater te beëindigen. De samenwerkende partijen Grensfrequentie, Artez en Booster festival hebben voor programmering in het Vestzaktheater een stichting opgericht om speelplekken te creëren voor jong talent in Enschede.

  17. -

    Vroeger organiseerde de gemeente Enschede zelf de markten in de stad. Maar de gemeente besloot in 2016 dat de mensen die op de markt werken zo’n markt veel beter zelf kunnen organiseren. Tegenwoordig organiseren de marktondernemers bijna alle markten in Enschede. En dat gaat goed. Dit is alleen nog niet geregeld voor de kleinere dorpsmarkten in Boekelo en Lonneker.


    Daarom hebben Burgemeester en Wethouders van Enschede besloten dit nu ook voor de dorpsmarkten in Lonneker en Boekelo te gaan regelen. Zij ondertekenen daarom binnenkort een contract met deze markten. Daarin maken ze afspraken over hoe de marktondernemers die markten gaan organiseren vanaf 1 januari 2025.

  18. -

    De gemeenteraad heeft in juni 2023 besloten een nieuw zwembad op het Diekmanterrein te realiseren. Het college heeft toen toegezegd de raad te informeren over de voortgang van het nieuwbouwproces. Met een brief aan de raad informeert het college de raad over de projectonderdelen kwaliteit, financiën en planning.
    Het zwembad wordt door de gemeente zelf gebouwd en daarna verhuurd aan Sportaal voor de exploitatie van het zwembad.

  19. -

    Het Ministerie van VWS heeft een aantal uitkeringen gebundeld in een specifieke uitkering Gezond en Actief
    Leven Akkoord (voortaan SPUK GALA). Voorliggend voorstel is een vervolg op het reeds vastgestelde meerjarenplan voor Welzijn op Recept 2023-2026. Welzijn op Recept is een alternatief voor mensen met psychosociale klachten. Met Welzijn op Recept gaan medewerkers van de wijkteams Enschede in huisartsenpraktijken aan de slag. Doel is inwoners met klachten die niet direct een medische oorzaak hebben effectief en op de juiste plek te helpen binnen het Sociaal Domein. In dit voorstel wordt een bestedingsvoorstel gedaan voor de beschikbare middelen in 2025 en 2026. Dit is op basis van de ervaringen en resultaten opgedaan in 2024.

  20. Uit de meest recente financiële prognose blijkt dat het exploitatietekort voor de Jeugdhulp verder oploopt. Het College verwacht ultimo 2024 een tekort ten opzichte van de begroting van 18,5 miljoen euro, een toename van 4,9 miljoen euro ten opzichte van het eerder gemelde tekort.
    De belangrijkste verklaringen voor de toename van het tekort zijn:
    - de landelijke afspraken voor de realisatie van kleinschalige verblijfs- en woonvoorzieningen, dit heeft reeds zijn effect in 2024;
    - volumestijging van inzet jeugdhulp die niet afvlakt;
    - de extra inzet van zware zorgtrajecten.
    Het exploitatietekort ligt daarmee in 2024 ruim 10 miljoen euro hoger dan, op basis van de eindejaarscijfers 2023, werd verwacht. Hiervan wordt momenteel 5,9 miljoen euro als structureel ingeschat. De Raad wordt met een brief geïnformeerd over deze stand van zaken en het vervolgproces vanuit de ingezette strategie “Onze Jeugd Onze Zorg”.

  21. Het college heeft het voorstel naar de gemeenteraad gestuurd voor welke mobiliteitsprojecten in 2024 geld beschikbaar is. Enschede wil leefbaar, aantrekkelijk en bereikbaar blijven. In de Mobiliteitsvisie Enschede 2030 staat hoe en met welke projecten we dat willen bereiken. Het gaat voor 2025 om ruim 32 miljoen euro. Ruim de helft van deze kosten kunnen we betalen met subsidies van de Provincie Overijssel en het Rijk.


    Het belangrijkste hierbij is het voorstel om voor de bereikbaarheid rondom de Oostweg extra geld beschikbaar te stellen. We stellen de gemeenteraad voor om de verkeersprojecten in Enschede-Oost te bundelen tot één programma. Ook voegen we daar drie miljoen euro aan toe. Ook blijven we ons inzetten voor een bijdrage aan deze opgave vanuit het Rijk en de provincie.


    Daarnaast zijn ook de volgende projecten het komend jaar belangrijk:
    - Fietssnelweg F35 Eschmarkerveld
    - Aanpassingen aan de kruisingen Usselerrondweg / Haaksbergerstraat en Usselerrondweg / Broekheurne-Ring / Broekheurnerrondweg
    - Fietsveiligheid Brinkstraat
    - Aanpak verkeersveiligheid schoolomgevingen langs 50km/u wegen.