Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluiten College van B&W

dinsdag 26 november 2024

12:00 - 17:00

Agendapunten

  1. -

    1.
    In 2024 heeft een evaluatie van het coffeeshopbeleid plaatsgevonden. Deze evaluatie heeft aanleiding gegeven het coffeeshopbeleid, vastgelegd in het Damoclesbeleid Enschede, op een aantal onderdelen te wijzigen:
    - de gedoogstatus voor coffeeshops wordt verleend voor telkens maximaal 5 jaar in plaats van voor onbepaalde tijd. Coffeeshopexploitanten dienen daarvoor om de 5 jaar een nieuwe gedoogbeschikking aan te vragen, een Bibob-toets en toets op levensgedrag maken onderdeel uit van de beoordeling.
    - het begrip ‘handelsvoorraad’ wordt aangescherpt. Softdrugs die elders dan in de coffeeshop worden aangetroffen en kennelijk bestemd zijn voor de coffeeshop worden meegerekend als handelsvoorraad van de coffeeshop. De maximaal toegestane handelsvoorraad blijft 500 gram (landelijk vastgelegd).
    - Het maximum aantal coffeeshops in Enschede wordt verlaagd van 9 naar 8, waarvan maximaal 7 in het binnensingel gebied Voor de 10 nu in Enschede gevestigde coffeeshops geldt overgangsrecht.
    - het vestigings- en locatiebeleid biedt meer mogelijkheden voor maatwerk (voor toekomstige aanvragen)
    - de aanvraag- en selectieprocedure wordt efficiënter (voor toekomstige aanvragen).


    2.
    In verband met de overgang van het gedogen van coffeeshops voor onbepaalde tijd naar gedogen voor een periode van maximaal 5 jaar is het Bibob- beleid aangepast. Hierdoor wordt het mogelijk om de 5 jaar een Bibob-toets uit voeren op de exploitaties.
    Gelijktijdig met deze wijziging van het Bibob-beleid zijn nu ook vergunningen voor het aanbieden van deelvervoer meegenomen, overeenkomstig de bij de vorige beleidswijziging daarover gemaakte afspraak.


    3.
    Een aantal landelijke en lokale vergunningstelsels kent bij de aanvraagprocedure een beoordeling op levensgedrag van exploitanten, leidingengeven en beheerders. Deze personen mogen niet van ‘slecht levensgedrag’ zijn. Uit oogpunt van transparantie en rechtszekerheid is het wenselijk de beoordelingskaders daarvoor vast te leggen, en vast te leggen welke gedragingen als ‘slecht levensgedrag’ worden aangemerkt. Dit is nu vastgelegd in de Beleidsregel beoordeling levensgedrag Enschede 2025. In Enschede gaat het om de volgende vergunningen:
    a. de exploitatie van een horecabedrijf (alcoholisch en non-alcoholisch, waaronder coffeeshops);
    b. de exploitatie van een smart-, head- of giftshop;
    c. de exploitatie van een seksinrichting of escortservice;
    d. het organiseren van vechtsportevenementen (gala’s);
    e. het aanwezig hebben van kansspelautomaten.

  2. -

    Ruimte is schaars, ook voor opwek van duurzame energie. Daarom onderzoeken we, samen met Rijkswaterstaat, de provincie Overijssel en vijf andere gemeenten binnen het project Duurzaamheidsroute A35 of we zonnepanelen kunnen plaatsen in het gebied langs de rijkswegen N35/A35 en A1. Na een verkenning en een participatietraject is in Enschede gekozen voor een aantal rijksgronden en gemeentelijke gronden.
    Om hier zonnepanelen mogelijk te maken werkt de Provincie aan een zogenaamd Projectbesluit. De gemeentes zijn betrokken bij de opstelling daarvan en hebben een reactie gegeven op het Voorontwerp Projectbesluit die op 1 juli jl. door de raad is vastgesteld. De reacties van de gemeentes zijn vervolgens verwerkt in het Ontwerp Projectbesluit. De provincie (gedeputeerde staten) is het bevoegd gezag en legt het Ontwerp Projectbesluit ter inzage. Iedereen kan daar een zienswijze op indienen.

  3. -

    Openbaar: ja, maar de bijlagen bij het bestuursvoorstel worden niet actief openbaar gemaakt omdat de inhoud ervan de financiële en economische positie van de gemeente betreft (5.1 lid 2 onder b Woo) en omdat er sprake is van bescherming van de persoonlijke levenssfeer van initiatiefnemer(5.1 lid 2 onder e Woo)


    De initiatiefnemer is van plan om de bestaande schuren op het perceel van de Groot Bruninkstraat 6 te slopen om daar twee vrijstaande woningen voor terug te bouwen. De ontwikkeling vindt plaats op eigen grond van de exploitant.
    Om de realisatie mogelijk te maken zijn er afspraken nodig met betrekking tot een omgevingsplanwijziging en onder meer over ontsluiting, afmetingen van de gebouwen, parkeerplaatsen en waterberging. Ook moeten de met dit plan gepaarde kosten op de initiatiefnemer verhaald worden. Deze afspraken zijn vastgelegd in een anterieure overeenkomst.

  4. -

    Openbaar, muv bijlage 1!


    Het Rijk heeft bepaald dat, met ingang van 1 januari 2025, Oekraïense ontheemden in de gemeentelijke opvang een eigen bijdrage (1*)moeten gaan betalen. Deze bijdrage heeft betrekking op de kosten voor gas, water en elektra en (indien aan de orde) verstrekte maaltijden. Het college heeft hier een aantal uitgangspunten voor vastgesteld.

  5. -

    Op 29 november a.s vindt de VNG Najaars Algemene Ledenvergadering te Utrecht plaats.
    Het standpunt van de gemeente Enschede over de verschillende inhoudelijke onderwerpen wordt vastgesteld. Vanuit het college zal een vertegenwoordiger aangewezen worden die de gemeente Enschede zal vertegenwoordigen.

  6. -

    Het college heeft besloten 15 spaarverzoeken uit het wijkbudget 2024 te honoreren. Sinds 2017 is het mogelijk om wijkbudget te sparen voor grotere bewonersinitiatieven. Deze initiatieven zijn redelijkerwijs niet uit één jaarbudget van de wijkbudgetten te financieren zonder dat het jaarbudget ineens te zeer opgesoupeerd wordt. Om zo'n initiatief toch te kunnen realiseren, mogen bewonersorganisaties daarvoor gedurende 3 jaar wijkbudget apart zetten. Voorwaarde is dat ze gedurende deze jaren over voldoende wijkbudget beschikken dat gespaard kan worden.


    Bewonersorganisaties moeten aantonen waarom huidig wijkbudget apart gezet wordt en waarom het idee of initiatief niet gewoon uit het volgende jaarbudget van het wijkbudget gefinancierd kan worden. Het opstellen van een spaarplan met daarin de motivering van het verzoek, het aantonen van draagvlak, een begroting en uitvoeringsplan, vraagt veel voorbereiding van de bewonersorganisatie. Indien gewenst begeleidt, adviseert en faciliteert het Stadsdeelmanagement hen hierbij.

  7. -

    FC Twente ’65 B.V. wil haar statuten wijzigen. Het gaat om wijzigingen over: 1) besluiten die voorafgaande goedkeuring behoeven van de raad van commissarissen, 2) de vertegenwoordiging van de vennootschap en 3) een eenmalige aanpassing van de benoemingstermijn van de zittende leden van de raad van commissarissen. Op basis van de Voorwaardenovereenkomst tussen de gemeente en FC Twente is de instemming van de gemeente vereist voor een statutenwijziging. De toezichthouder van de gemeente bij FC Twente heeft ingestemd met deze statutenwijzigingen.

  8. -

    Het College van Burgemeester en Wethouders heeft besloten aan 29 deelgebieden in de stad subsidie wijkbudgetten toe te kennen. De subsidie is bedoeld voor inwoners om daarmee bewonersinitiatieven in de eigen leefomgeving te kunnen realiseren. Met dit besluit kunnen alle bewoners van Enschede een beroep doen op een bijdrage uit de subsidie wijkbudgetten. Daardoor kunnen zij zelf bepalen hoe hun leefomgeving beter, fraaier en/of veiliger ingericht wordt.


    Van de totale stedelijke subsidie wijkbudget wordt een deel gereserveerd voor vernieuwende buurt-, wijk-, dorps- of stadsdeel overschrijdende bewonersinitiatieven. Deze bijzondere subsidie wijkbudget, het budget Initiatiefkracht, wordt over de 5 stadsdelen verdeeld. Voor 2025 bedraagt de totale stedelijke subsidie wijkbudget inclusief de subsidie budget Initiatiefkracht € 968.100,00. Het eventueel niet bestede deel (onderbesteding) van de subsidie wijkbudgetten en de subsidie Initiatiefkracht uit 2024 wordt aan de subsidie voor 2025 toegevoegd.
    Het zelf kunnen bepalen hoe de leefomgeving (mede) ingericht wordt, sluit nauw aan bij het participatieve-, stadsdeelgewijze- en samenlevingsgerichte werken van de gemeente.

  9. -

    Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten de Beleidsregel parkeerontheffing binnenstad gemeente Enschede 2025vast te stellen en ter inzage te leggen. Deze beleidsregel ligt 6 wegen ter inzage zodat belanghebbenden een zienswijze in kunnen dienen.


    De binnenstad (Stadserf) is een voetgangerszone. Daar mogen – zonder ontheffing - geen motorvoertuigen inrijden en ook niet parkeren. Voor het inrijden is een toegangsontheffing nodig, voor parkeren een parkeerontheffing. Dus bij het aanvragen voor een parkeerontheffing, is er ook altijd een ontheffing voor toegang nodig.


    De ontheffingen voor toegang en parkeren sluiten niet op elkaar aan. Dit is voor inwoners en ondernemers niet wenselijk. Daarom kiezen we ervoor om de regels voor de toegang en voor het parkeren beter op elkaar aan te sluiten. Daarmee maken we het mogelijk dat inwoners en ondernemers in plaats van twee, maar één ontheffing hoeven aan te vragen.


    Niet iedereen kan een ontheffing voor toegang en/of parkeren aanvragen. Daar zijn regels aan verbonden. Deze regels zorgen ervoor dat voetgangers in de binnenstad zo min mogelijk overlast ervaren van voertuigen. En dat, voor bijvoorbeeld werkzaamheden waarbij parkeren van het voertuig noodzakelijk is voor materialen en gereedschap, het mogelijk is een voertuig te parkeren. Op deze manier houden we samen de binnenstad leefbaar.


    De nieuwe werkwijze voor de parkeerontheffing binnenstad gaat vanaf januari van start.

  10. -

    Het Stimuleringsfonds Binnenstad Enschede (SBE) is een succesvol middel om de aantrekkingskracht van de binnenstad te verhogen. Naar aanleiding van het Actieplan Binnenstad (2022) is de subsidieregeling uitgebreid (2023). We willen dat het SBE beter aansluit op de doelen uit het Actieplan Binnenstad en dat we meer goede ideeën vanuit en voor de binnenstad kunnen faciliteren. Daarom is er een aantal wijzigingen doorgevoerd in de regeling.